Lampe spørgsmål

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Lampe spørgsmål

Post by HHansen »

Vi bygger jo på den der førstesal på vores hus... nu er der isoleret og der er gipsplader og vægge.. og næsten lofter.
Så nu er det nu - at vi skal tage endelig beslutning om hvordan belysningen skal være.
I badeværelset er det nemt, der skal det være inbygningsspots - LED - og i værelserne er det også nemt, for der laver vi bare lampeudtag og så må vi finde lamper der passer når vi finder ud af indretningen.
Men så er der det store stue/alrum - et rum på 5x10 m. Der er synlige spær - men ikke loft til kip. Og der er skråvægge.

Manden vil have indbygningsspots her også.
Rummet skal hos os bruges til motionsmaskiner.. Men vi skal jo også fremtidssikre huset, og andre ville nok lave en stue/fællesrum der.

Jeg bryder mig ikke meget om spots, jeg synes de blænder og er - ordinære.. kedelige..
Men på den anden side kan jeg ikke finde på ordentlige alternativer, for det kan ikke være lamper der hænger ned, fordi rummet også er et gennemgangsrum. Og de fleste plafond lamper er grimme... (I det hele taget har jeg det svært med lamper, der er langt mellem de pæne - og jeg er SART med at de blænder..)

Er der nogen Strigler der har rum med synlige spær? Hvordan har I belysningen der?
Og hvordan er jeres erfaringer med spots? For og imod?
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
Buusser
Posts: 445
Joined: Fri 29. Feb 2008 09:28

Re: Lampe spørgsmål

Post by Buusser »

Vi har sådan en stue på 1. salen og har to lampeudtræk, hvor vi bruger den ene til en pendel VP Globe 40 cm. Så har vi 4 standerlamper stående rundt i stuens hjørner og ved sofaens ender.

Jeg synes heller ikke at spots eller plafonder er særlig pæne, men skulle jeg bruge min stue som I skal, så ville jeg vælge en løsning som den vi lige har fået på mit arbejde. Der er der i gipspladen indlagt lys, således at når lyset ikke er tændt så kan du ikke se om det er en gipsplade eller lampe, der hænger der. Når lyset tændes så giver det et blødt lys. Jeg tror at det er LED. Det har ikke været en billig løsning, men det er helt sindssygt hvad de kommer til at spare på strøm med den løsning, så det er hurtigt tjent hjem igen. Vores løsning er med lysdæmper så vi får den styrke vi ønsker. Man kan også få det med censor, men det ville jeg personligt være træt af i et privat hjem. Og så ville jeg lave et par udtræk til loftslamper for at fremtidssikre og nogle udtag/stikkontakter under skråvæggene. :-)
Post Reply