Er det synd for dyr, at blive gamle?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Er det synd for dyr, at blive gamle?

Post by Intunia »

Er det egentlig ikke lidt synd for de dyr, at skulle trækkes med vi mennesker?
Vi skal både være deres livline og bøddel.

Jeg har ind imellem undret mig lidt over andres forhold til deres dyr. I begge retninger.
Nogle slår hesten ned, når den ikke længere kan opfylde rytterens rideambitioner, eller inden den bliver syg og gammel, for at skåne dyret for den åbenbart så forfærdelige alderdom. Er alderdomsskavanker så meget værre for dyr, end for mennesker?

I den anden grøft har jeg også rystet på hovedet over et menneske, der fyldte så meget smertestillende i en hund med kræftbylder og ingen livsgnist tilbage overhovedet. Men en ting er da sikkert. Det er ALTID lettere, at se hvornår andre skal aflive deres dyr.

Jeg har nemlig også hældt 8.000,- bobs i en kat, der levede et par år mere og 20.000 i en hest (som lever endnu) men måtte gennemgå nogle smertefyldte måneder med daglig vask og skift af bandager....og det har jeg det ikke en skid dårligt over!
bla bla bla
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Er det synd for dyr, at blive gamle?

Post by Lena »

Mennesket har bevidsthed om alderdom og skavanker...... og kan forstå..... måske!

Dyrene er overgivet til deres instinkter........ og har ingen forståelse og bevidsthed om hverken alderdom eller skavanker.... de kan bare mærke at der er noget galt.... og f.eks at deres evne se og til at flygte er nedsat.

Så ja, jeg vil sige at alderdoms skavanker er værre for dyrene.......
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Er det synd for dyr, at blive gamle?

Post by Intunia »

Lena wrote:Mennesket har bevidsthed om alderdom og skavanker...... og kan forstå..... måske!

Dyrene er overgivet til deres instinkter........ og har ingen forståelse og bevidsthed om hverken alderdom eller skavanker.... de kan bare mærke at der er noget galt.... og f.eks at deres evne se og til at flygte er nedsat.

Så ja, jeg vil sige at alderdoms skavanker er værre for dyrene.......

Det tror jeg overhovedet ikke på, Lena. Overhovedet ikke!
bla bla bla
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Er det synd for dyr, at blive gamle?

Post by Stimata Doamna »

Nej, det er ikke synd for dyr at blive gamle, men det er synd, hvis vi holder dem i live for vores egen skyld, hvis de er syge eller har store smerter. Der er mange ting, der ikke bliver ved med at være, som det altid har været, når man bliver gammel, og det må man acceptere. Min gamle pony blev udstødt af flokken, fordi den var gammel og svag - den stillede sig ind i sin boks, gik i spisevægring og stod med hovedet i det mørke hjørne. I naturen ville den have tiltrukket rovdyr, og det er til fare for en hesteflok, hvor der lige er kommet føl. Det er unødvendigt at udsætte en hest for det, synes jeg, men det er jo svært at vide, hvor grænsen helt nøjagtigt går. Det må vi hver især afgøre med os selv og dyrlægen. Og ved at lytte til og holde øje med dyrene.

Jeg ville nok forresten være blevet aflivet forlængst, hvis jeg havde været et dyr...
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Er det synd for dyr, at blive gamle?

Post by Intunia »

Stimata Doamna wrote:Nej, det er ikke synd for dyr at blive gamle, men det er synd, hvis vi holder dem i live for vores egen skyld, hvis de er syge eller har store smerter. Der er mange ting, der ikke bliver ved med at være, som det altid har været, når man bliver gammel, og det må man acceptere. Min gamle pony blev udstødt af flokken, fordi den var gammel og svag - den stillede sig ind i sin boks, gik i spisevægring og stod med hovedet i det mørke hjørne. I naturen ville den have tiltrukket rovdyr, og det er til fare for en hesteflok, hvor der lige er kommet føl. Det er unødvendigt at udsætte en hest for det, synes jeg, men det er jo svært at vide, hvor grænsen helt nøjagtigt går. Det må vi hver især afgøre med os selv og dyrlægen. Og ved at lytte til og holde øje med dyrene.

Jeg ville nok forresten være blevet aflivet forlængst, hvis jeg havde været et dyr...


Ja, at blive udstødt af flokken, må værre det værst tænkelige for en hest, som er gammel og svag.
Der ville jeg også aflive.
Men smerter er jo relative og meget forskelligartede for henholdsvis unge og gamle heste.

Skavanker som jeg ville overveje, at lade mine heste behandle for og leve med, kunne være gigt, cushings og spat.
Jeg tror ikke de ville overleve et brækket ben, tab af huld, tarmslyng eller andre operationskrævende ting og nej heller ikke udstødelse af flokken.
bla bla bla
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Er det synd for dyr, at blive gamle?

Post by Lena »

Smerter........ Hvis først UNIK viser smerter, så er jeg bange for at der allerede kan være for sent.... Jeg har lidt de samme tanker mht behandling og aflivning.
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Er det synd for dyr, at blive gamle?

Post by misssophie »

så længe dyr er velfungerende gamle ser jeg intet problem. men når dårligdommene står i kø må man jo overveje hvor grænsen går...

jeg har en 17 år gammel ikke-ridelig hoppe gående som pensionist sammen med Berit´s 20 år gamle pensionist.
ingen af dem har været redet i minimum 10 års tid efterhånden
de hygger rundt i deres egen lille løsdrift-boble og trives fint med det. dog har de begge en dødsdom hængende over hovedet som de intet mærker til nu, men som vil give problemer på et tidspunkt.
-om de så begge skal herfra samtidig er det store spørgsmål, da der også er 3 andre heste til selskab.

den tid den sorg, lige nu nyder vi dem bare så længe de har det godt.

-men der er klart grænser for hvor meget jeg vil udsætte mine heste for af behandling af forskellig art
Misssophie
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Er det synd for dyr, at blive gamle?

Post by BeritH »

Jeg synes absolut ikke det er synd for dyr at blive gamle, men det er synd, at de bliver syge. Og de to ting hænger ikke nødvendigvis sammen. Man kan sagtens have et gammelt dyr der trives og har det fint.

Som Sophie skriver ovenfor, så har vi to pensionister, og de trives fint indtil videre, så det skal de bare have lov til. Der er nogle enkelte småting vi har lavet om på. Eksempelvis er de inde om natten, fordi Vakse har brug for at slappe af om natten, og det gør han ikke, hvis de er ude og vejret er dårligt.

Det er muligt at Vakse ikke længere ville kunne fastholde sin position i en unghesteflok, men det er heller ikke nødvendigt, så det ved han ikke, så han trives stadig i bedste velgående. Dog har han en knude på halsen, som kommer af en hævet skjoldbruskkirtel, lige nu generer den ham ikke, og begynder den på at genere ham, så er der ikke noget at gøre. Og så bliver han aflivet.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Er det synd for dyr, at blive gamle?

Post by annetteB »

Tilsætter mig de øvrige ærede talere: det er ikke synd for et dyr at blive gammelt. Men det er synd for det, hvis det får smerter eller på anden vis viser, at det ikke længere kan trives. Som min gamle Sanne, der 28år gammel gik fra foderet. Hun kiggede på mig og sukkede, når jeg kom med foder: "skal jeg virkelig spise ALT det? Jeg kan ikke." Jeg lod hende aflive. Og den dag, da lagde hun sit hovede på min skulder, hvilket hun aldrig tidligere havde gjort og jeg havde dog ejet hende i ti år. Hun var gammel og træt og havde haft en sidste sommer, hvor hun var buttet og blommet og lækker og nu, da vinteren nærmede sig gik hun af huld og mistede appetit og livslyst. Så havde det faneme været synd for hende at skulle gennem endnu en vinter.
Men det er aldrig nemt at skulle gå den vej.
Fuck, jeg tuder stadig over det. Nu er det også kun ti år siden, cirka.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Susmh
Posts: 487
Joined: Mon 20. Feb 2006 12:32

Re: Er det synd for dyr, at blive gamle?

Post by Susmh »

Jeg kan ikke meget andet end at være enig med jer andre.
Det er ikke synd for et dyr at blive gammel, det er synd når den får skavanker der nedsætter dens livslyst, eller får skavanker der gør, at den har problemer med at have et godt liv.
Susanne

Always look at the bright side of life.
Post Reply