[Haster] Hjælp! Kender I til Fonde eller Organisationer?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: [Haster] Hjælp! Kender I til Fonde eller Organisationer?

Post by BeritH »

Frieser9460 wrote:BeritH, mit eneste problem i forhold til det med at søge om legater mv. til dækning af dyrlægeregningerne for kattens operation (bortset fra min helt generelle holdning til det at bede andre om at betale for ens dyr, men den har jeg givet udtryk for, og som jeg også skrev, er den vel egentlig ikke relevant for Gry eller hendes kat som sådan) er den tid, det tager i forhold til katten, hvis den skal vente på, at eventuelle ansøgninger behandles, før den kan komme til dyrlægen og få gjort noget ved sine tandproblemer. :-)


Det er vi helt enige om, selvfølgelig skal katten ikke vente på diverse ansøgninger m.m. går igennem. Skal den have hjælp, så skal det selvfølgelig være nu.

Hvad det der med fordømmelse af andres dyrehold sådan helt generelt, fordi det ikke stemmer overens med egen overbevisning... Jeg prøver selv så vidt muligt at lade være, men kommer sikkert til det ind imellem alligevel. Men normalt åbner jeg kun munden og løfter pegefingeren, når det gælder dyrenes basale trivsel og sundhed. Jeg tror egentlig ikke på, at det nogensinde rigtigt hjælper på noget at dunke folk oven i hovedet... men nogle gange kan jeg altså ikke sidde på hænderne (eller holde munden lukket), fordi jeg ikke kan lade være med først og fremmest til hver en tid at tænke på dyrene...

Og jeg fornemmer lidt, at det samme gør sig gældende for dig... :-)


Det er rigtigt Frieser - du tænker på dyrene, og du stiller ikke diagnose og råber aflivning af en kat du ikke har set. :-)

Det er det der gør forskellen.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
Nina
Posts: 2289
Joined: Sun 25. Dec 2005 23:41

Re: [Haster] Hjælp! Kender I til Fonde eller Organisationer?

Post by Nina »

Nu citerer jeg (igen) BeritH (ved ikke hvad der går af mig :linski: ):
For det tredje hærdes gummerne på en kan uden tænder, så den kan spise normal kost, sålænge den ikke selv skal fange det.


Sidste år, da kattene blev vaccinerede og tjekket, fik jeg lige dyrlægen til at tælle Fisters tænder.
Jeg vidste godt, at han havde mistet den højre hjørnetand i overmunden og den tand ved siden af var løs, så jeg ville jo gerne have at vide, om det var noget tandkøds"halløj" eller en skade - eller alder?
(Han var 15 år på det tidspunkt).
Nå - det var kun de to tænder, som jeg selv havde konstateret prob. med og resten havde det heldigvis godt nok (og har det stadig). :-)

Men i samme omgang fortalte dyrlægen, at hun tilså op til flere katte, som enten pga. tandproblemer eller alderdom havde mistet deres tænder, og at deres gummer var blevet så stenhårde, at de sagtens kunne knase tørpiller.
Pelsplejen gik det dog ikke så godt med.
HOV - forresten ... ovennævnte katte havde ikke mistet tænderne pga. tandkødsbetændelse.
Så på det punkt blev jeg ikke klogere - om sådanne katte også kan udvikle hårde gummer senere?

Nå men, jeg vil stadig ikke kommentere direkte på Grys situation - andet end:
Det er en kedelig situation for Gry at stå i (selvforskyldt? eller ej).

Venlig hilsen
Nina
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: [Haster] Hjælp! Kender I til Fonde eller Organisationer?

Post by aribeth »

Vi havde engang en kat vi opdagede pludselig manglede mange tænder... den havde ikke et problem med tørkost, den knasede lidt og slugte resten hele... nu fodrer vi med sådan noget dyrt foder, som mange sikkert synes er tåbeligt at fodre med (men vi gør det fordi den ene kats pels bliver træls ellers og fordi den anden får dårlig mave hvis ikke den får dette foder) og de tørkoststykker er ikke så store.

Min fætters dyrt indkøbte Main Coon viste sig at have det der FORL... det er jo en herrenederen sygdom og det endte med at de måtte rydde hele munden på katten inden den var 9 måneder og inden det gik for alvor i udbrud, fordi der er noget med at skidtet kan sætte sig i knoglen også... så de ofrede 10.000+ på katten og så er der stadig en risiko for at det æder kattens kæbe væk.

Nå, men dårlig ånde er jo ofte et tegn på noget er rigtig galt... jeg vil ikke diagnosticere Grys kat, men selvfølgelig tænker man hvad det kan være. Og så synes jeg det er forfærdelgit at tænke på hvor angst katten var ved sidste dyrlægebesøg. Om det så bliver hjemmebesøg, så tror jeg ikke katten undgår at blive voldsomt stresset. Og skal den ind og tjekkes og opereres, så får den også her en voldsomt traumatiserende oplevelse.

Nej, jeg ved kun hvad JEG ville gøre og hvad jeg synes... og det er jo vel det vi har strigler for, for at skabe debat og meningsudveksling. Ellers kan man bruge Facebook og der slette og anmelde diverse indlæg man ikke bryder sig om... eller poste samme indlæg på andre sider også... men det tror jeg nu Gry HAR gjort...
Raxacoricofallapatorius
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: [Haster] Hjælp! Kender I til Fonde eller Organisationer?

Post by BeritH »

aribeth wrote:Nå, men dårlig ånde er jo ofte et tegn på noget er rigtig galt... jeg vil ikke diagnosticere Grys kat, men selvfølgelig tænker man hvad det kan være. Og så synes jeg det er forfærdelgit at tænke på hvor angst katten var ved sidste dyrlægebesøg. Om det så bliver hjemmebesøg, så tror jeg ikke katten undgår at blive voldsomt stresset. Og skal den ind og tjekkes og opereres, så får den også her en voldsomt traumatiserende oplevelse.

Nej, jeg ved kun hvad JEG ville gøre og hvad jeg synes... og det er jo vel det vi har strigler for, for at skabe debat og meningsudveksling. Ellers kan man bruge Facebook og der slette og anmelde diverse indlæg man ikke bryder sig om... eller poste samme indlæg på andre sider også... men det tror jeg nu Gry HAR gjort...


Jamen debat og meningsudveksling er da fint. Men jeg synes bare det er liiidt betænkeligt at bare påstå, uden at have mødt dyret, at det er synd at lade den leve videre. For det (nå ja ud over Felis naturligvis) er der jo i virkeligheden ikke nogen af os der ved. Kan katten kureres og have et godt liv efterfølgende, så er det altså ikke synd.

Men når det er sagt, så er jeg da enig i at den skal undersøges hurtigt så der kan sættes ind over for problemet, og jeg er absolut også enig i at den skal have noget beroligende inden den overhovedet skal fragtes til dyrlægen - alternativt hvis det er muligt ville det være at foretrække at dyrlægen kom på hjemmebesøg.

Med hensyn i øvrigt til pelspleje uden tænder så var det nu en del der gik fint for min kat (men hun havde også for- og hjørnetænder). Tørfoder kunne hun nu også spise - men det er sikkert også "urimeligt" dyrt tørfoder hun blev fodret med :wow: :wow:

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: [Haster] Hjælp! Kender I til Fonde eller Organisationer?

Post by Felis »

BeritH wrote:

FORL er resorptioner (eller tandrodshenfald) af tænderne, som også kan give betændelse i det omgivende tandkød. Det kræver så røntgen at konstatere resorptioner, men du har måske røntgenblik :wow: :wow: -.


Ja, eller også er det omvendt, at betændelse i tandkødet kan medføre FORL ;-)

Fordi FORL findes i to typer...vidt forskellige årsager, men med samme slutresultat

Som jeg skrev er der flere katte i lige de avlslinier der lider af sygdommen, altså Type1 af FORL, den der kommer som følge af de arvelige anlæg der er årsag til tandkødbetændelse og hvor de odontoclaster der angriber tændernes rødder, trænger ned i tandkødslommerne og når tandrødderne på den måde

Type 2 af FORL giver som oftest ingen synlige symptomer og kan derfor konstateres ved røntgen.
Den udgave af sygdommen mener man, skyldes en arvelig defekt på rødderne, eller rettere i det bindevæv omkring rødderne, hvor de er fæstet i kæben



BeritH wrote:
Det er korrekt at racekatte som sådan er mere disponerede for resorptioner, men ikke abyssiniere i særdeleshed - men derimod persere og siamesere.



Ja og yderligere Aby'er og MCO både omkring FORL og tandkødsbetændelse.


Derudover mener man, at op mod 75 % af ALLE ældre katte (+ 7-8 år) lider af FORL type 1.

Og især her er det, at tørfoder kommer ind i billedet, fordi tørfoder der opblødes når katten spiser det, sætter sig som en klistret masse i tandkødsrande og der dannes tandsten og tandkødsbetændelse.
Og det er bl. a derfor, at katte ikke kun bør leve af tørfoder (de øvrige årsager er en masse omkring urinvejsproblemer, dårlige nyrer og dannelser af diverse urinkrystaller og sten )...men bør fodres med kød/brusk/knogler, der virker som kattes naturlige "tandbørster"
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
User avatar
Dorte Hansen
Posts: 1316
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:37

Re: [Haster] Hjælp! Kender I til Fonde eller Organisationer?

Post by Dorte Hansen »

smukke-ped wrote:Det er egentlig meget rart, at vi har en dyrlæge herinde, så gider jeg ikke bruge den dyrlæge jeg plejer. Det her må jo også være billigere.


Er det kun dyrlæger der ved noget om kattes sygdomme og korrekt fodring af kat da??

For så må jeg jo også være dyrlæge.. Fedt alligevel at være dyrlæge helt uden at have taget uddannelsen.

Alt det Felix skriver, er jeg ret enig i, og det er ret nemt at finde på nettet om man lige gider bruge lidt tid på det.

Og at tørfoder ikke er det bedste foder til hverken hund eller kat, er da simpel logik. Tørfoder er lavet for menneskers bekvemmelighed, og de bedre mærker er sådan okay-agtige at fodre med, men at sige det er det bedste for dyret er jo bare dumt!
Nu med køter-bande!
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: [Haster] Hjælp! Kender I til Fonde eller Organisationer?

Post by Lena »

Har du ikke også haft en kat eller to, Dorte........ ? :hhansen:
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: [Haster] Hjælp! Kender I til Fonde eller Organisationer?

Post by Gry »

Lena wrote:Har du ikke også haft en kat eller to, Dorte........ ? :hhansen:


25? Synes jeg at huske da det var på max.
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: [Haster] Hjælp! Kender I til Fonde eller Organisationer?

Post by BeritH »

smukke-ped wrote:Og det var en flok veltilpasse, rolige og gode katte....jeg var jo heldig at møde dem.


Det er meget godt klaret, jeg ville på ingen måde kunne lukke 25 katte sammen her på matriklen, hvor der trods alt er 2 boliger på i alt omkring 400 kvm og 26000 kvm udendørs, uden at det ville gå op i hat og briller. Bare de 10 der bor her. har deres egne domæner rundt omkring på ejendommen, hvor de plejer deres egoer, og der er sandelig ikke plads til flere, hvis det skal foregå i nogenlunde fred og fordragelighed.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: [Haster] Hjælp! Kender I til Fonde eller Organisationer?

Post by aribeth »

Jeg fatter det heller ikke, Mine to Kan nogle gange ikke engang være inde i huset sammen uden de skal ryge i totterne på hinanden. Men jeg har jo også oplevet Dorthes katte og det var en rigtig fin og harmonisk flok.
Raxacoricofallapatorius
Post Reply