[Haster] Hjælp! Kender I til Fonde eller Organisationer?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: [Haster] Hjælp! Kender I til Fonde eller Organisationer?

Post by misssophie »

husk at katte er mestre i at skjule smerter... en mund fuld af betændte tænder er IKKE sjov at rende rundt med.

-og der er ingen grund til at tro at en kat skulle have mindre ondt, end hvis det var dig og mig der havde rådne tænder.

og at rydde hele munden for tænder, er jeg ganske sikker på heller ikke er ret morsomt.

pas på Gry at du ikke holder liv i den, fordi DU har svært ved at sige farvel. et dyr må aldrig fylde så meget i ens verden, at man ikke kan tage den tunge beslutning
Misssophie
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: [Haster] Hjælp! Kender I til Fonde eller Organisationer?

Post by aribeth »

Vi havde engang en kat som blev meget meget meget syg... han var glad og kærlig og spandt og søgte vores selskab alligevel.

Men vi kunne mærke at den var gal, så vi tog ham til dyrlægen. Dyrlægen synes bestemt det var noget pjat for det var jo en frisk og vågen kat vi kom med, men han tog selvfølgelig en blodprøve... først blev han overrasket over at katten var så anæmisk at han knap nok kunne finde en blodåre, og blodprøverne var helt forfærdelige... Katten fik sprøjten og døde næsten før den var tømt... så katte kan se nok så glade og friske ud uden at være det.

Jeg er så træt af folk der holder liv i deres dyr fordi de er nogle kujoner der ikke kan tage sig sammen til at gøre det rigtige som godt nok er en nederen ting at skulle. Det er misforstået godhed!
Raxacoricofallapatorius
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: [Haster] Hjælp! Kender I til Fonde eller Organisationer?

Post by Lena »

Vores nabo havde en kat som var blevet kørt over en søndag eftermiddag.......... Den spandt og gned hovedet op af vores ben....... den kunne ikke mærke at den ikke fik bagkroppen med sig når den "gik"............. men den var glad!!!

Den blev skudt af HrG nede i skoven. Den nåede ikke at opdage andet end at den fik serveret tun........

Jeg er spændt på om du finder nogen der vil sponsorere........... Hvad vil du gøre næste gang der bliver et eller andet alvorligt med ham eller én af de andre katte...?
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Re: [Haster] Hjælp! Kender I til Fonde eller Organisationer?

Post by Anja »

Jeg tror du skal du skal forberede dig på at du kan få afslag fra en fond grundet det etiske i at lade katten leve.
Illum
Posts: 218
Joined: Thu 9. Jun 2011 16:42

At katte spinder er ikke ligmed velvære

Post by Illum »

Men kattens spinderi betragtes af nogle adfærdsforskere, som en måde katten er i stand til at berolige sig selv og andre på i stressede omgivelser.

Som mennesker/ katteejere skal vi derfor ikke forledes til at tro, at katten altid spinder af velvære.

•Voksne katte spinder som regel for at vise tilfredshed og tryghed.
•Meget opskræmte katte kan spinde. Her afslører pupillerne, at katten er bange.
•Katte med meget alvorlige fysiske skader, som f.eks. benbrud, vil ofte spinde.
•Ældre syge gamle katte spinder ofte.
•Hunkatte spinder ofte i forbindelse med fødsler.
•Det er også rapporteret, at katte spinder i tidsrummet lige før de dør, hvilket nogle forskere tillægger en euforisk tilstand, sammenligneligt med den sindstilstand, nogle mennesker oplever lige før døden.
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: [Haster] Hjælp! Kender I til Fonde eller Organisationer?

Post by Felis »

Ja, heller ikke her får du medhold i, at det er optimalt for en kat, at holde liv i den hvis alle dens tænder skal opereres ud.

En kat ville være dødsdømt uden tænder, såfremt den skulle klare sig selv.

Og min mening er, at det er der man skal hen når det skal vurderes om det er etisk forsvarligt, at pøse den ene tusindlap efter den anden i røven på et kæledyr......blot fordi man kan....mere end med tanke for hvad der er bedst for dyret.

At man skal vurdere, om katten ville være i stand til at levet et helt normalt liv...og ikke leve resten af livet med handicaps fordi mennesket ikke kan bære tanken om at miste dyret for tidligt, stærkt bakket op af, i nogen tilfælde, griske dyrlæger..

Og, det er ALDRIG synd for et dyr at være dødt.....men det kan sgu være synd at det er i live/at holde det i live.


Omkring tilskud fra diverse fonde, så er hovedreglen, at det vil være at sidestille med en indtægt = No-go på kontanthjælp.

Den anden ting er, at de fleste kræver at regningen ER betalt og kvittering kan forevises, før de giver et tilskud.....sandsynligvis fordi de måske har dårlige erfaringer med, at nogen har misbrugt tiltuskede penge.


Og jeg er altså rimelig hård på det område.....hvis man ikke har råd til nødvendige dyrlægebehandlinger for at afhjælpe et dyrs gener/smerter/sygdom....ja så skal man sgu ikke anskaffe/have dyr.....og ja, nogen kan pludselig komme ud for ting og sager der smadrer økonomien, men hvis jeg ikke husker helt forkert, så er du i nøjagtigt samme situation nu, som da du anskaffede dyrene.

Få en afdragsordning med dyrlægen.....eller tag konsekvensen og få katten aflivet, hvilket jeg også under alle omstændigheder mener vil være det bedste.

Dermed ikke sagt, at jeg ikke kan sætte mig ind i, at være ked af, at skulle tage afsked med et dyr, men hensynet til dyrets trivsel vejer for mig ALTID tungere
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: [Haster] Hjælp! Kender I til Fonde eller Organisationer?

Post by BeritH »

Jeg kan ikke helt lade være med at tænke lidt når jeg ser indlæggene herinde. Hvorfor råder de fleste af jer til aflivning som eneste løsning? Er der en lille eller lidt større snert af ondt i røven over at Gry er på kontanthjælp og nu har brug for en dyrlæge som hun ikke har råd til? Eller er det fordi I er reelt bekymrede for katten?

Nu ER der jo fonde og legater, der er oprettet med det formål at underlette værdigt trængende, hvis de har brug for dyrlægehjælp. Så er det vel fair nok at søge det, hvis man er i den situation. Og hvis legatet udbetales direkte til dyrlægen så mener jeg ikke, det skal medregnes som indkomst. Men who cares anyway? For man skal jo ikke smide med sten, når man selv bor i glashsus. Og hvis det udelukkende er økonomien der skal afgøre det, hvor mange af jer har så reelt råd til at holde dyr, hvis de ikke bare skal have sprøjten så snart der er det mindste galt? Hvor mange af jer kan helt ærligt bare hive 10 kilo ud til en akut operation, fordi dyret har trådt i et glasskår, blevet strejfet af en bil, bidt af en hund - you name it?

Jeg synes det er helt fair, at man kan have en holdning til, hvor meget et dyr skal gå igennem, det har jeg også selv og giver også selv udtryk for det. Men jeg gør det ud fra mine egne oplevelser fordi jeg selv har haft en kat med meget dårlige tænder, og med katten som centrum for vurderingen. Jeg råder ikke til aflivning, for jeg er ikke dyrlæge og kan stille en diagnose. Men jeg råder til at man finder ud af HVORFOR tænderne er så dårlige og om problemet vil være løst med en operation før man tager beslutningen.

Og Felis det er rigtigt at en kat ville være dødsdømt uden tænder, hvis den skulle klare sig selv. Men så er det jo heldigt at det skal den ikke! - Og således er det jo en komplet irrelevant betragtning.

Spørgsmålet må være om operation kan løse problemet og om katten kan have et ordentligt liv efterfølgende under de livsbetingelser den nu engang har.

Og det der med at det ikke kan være synd af dyret er dødt - næh måske ikke. Men hvis det ikke er synd at holde det i live, så er det i mine øjne mere synd at aflive det.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: [Haster] Hjælp! Kender I til Fonde eller Organisationer?

Post by aribeth »

1. Jeg synes det stinker langt væk af at katten har det rigtig skidt og jeg tror ikke på at Gry er særlig god til at vurdere nøgternt om katten har et godt liv eller ej. Det at katten virker glad og kælen er bare ikke godt nok.

2. Jeg har uden tvivl en mere kynisk og nøgtern og ikke-romantisk holdning til det at have dyr. Jeg har varme følelser for mine dyr og jeg holder meget af dem og sætter en ære i at de skal have et godt liv når de er her! Det er mit ansvar! MEN, som sagt, jeg er nok det folk vil kalde kynisk, jeg kalder det realistisk og derfor er det for mig helt gakgak at hive 10-20 store op af foret for et dyr. Accept af dem der gør det for deres egne penge, hvad folk bruger deres penge på vedrører ikke mig, men det her indsamling/legatsøgning og så videre, det er IMO stupidt.

Jeg synes virkelig at man skal stille sig selv spørgsmålet INDEN man anskaffer sig et dyr: Vil jeg potentielt betale XXXX antal tusinde kroner hvis det bliver nødvendigt, eller vil jeg aflive. Og vil man betale pengene så skal man spørge sig selv om man HAR dem, har mulighed for at låne dem, ELLER måske LIGE finde ud af om man KAN få legater og almisser og sådan noget til ens foretagende FØR det bliver nødvendigt.

3. Jeg synes det er pisseirriterende at høre om Grys kattehold fordi det lyder som et dyrehold jeg synes er hul i hovedet. Jeg har svært ved folk der anser dyr som nærmest værende deres børn, ja det gælder sgu alles dyrehold der er sådan. Beklager... had mig for det eller accepter det.
Raxacoricofallapatorius
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: [Haster] Hjælp! Kender I til Fonde eller Organisationer?

Post by Felis »

**Men jeg råder til at man finder ud af HVORFOR tænderne er så dårlige og om problemet vil være løst med en operation før man tager beslutningen.***


Problemet er i høj grad racebetinget.
Netop den race er (sammen med et par racer mere) kendte for, at der i nogen af avlsstammerne er arvelige, massive tand/tandkødsproblemer.

Og det, sammenholdt med måske ikke optimal fodring...eksempelvis dyr der udelukkende fodres med tørkost gør, at så mange katte i relativ ung alder, ender ud som Grys katte her.


***Og Felis det er rigtigt at en kat ville være dødsdømt uden tænder, hvis den skulle klare sig selv. Men så er det jo heldigt at det skal den ikke! - Og således er det jo en komplet irrelevant betragtning.**

Nej, det er det ikke....for det handler også om, at katten ikke vil være i stand til at spise naturligt foder....og at den vil få problemer med at pleje og trimme sin pels m.m.
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
User avatar
Dorte Hansen
Posts: 1316
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:37

Re: [Haster] Hjælp! Kender I til Fonde eller Organisationer?

Post by Dorte Hansen »

aribeth wrote:1. Jeg synes det stinker langt væk af at katten har det rigtig skidt og jeg tror ikke på at Gry er særlig god til at vurdere nøgternt om katten har et godt liv eller ej. Det at katten virker glad og kælen er bare ikke godt nok.

2. Jeg har uden tvivl en mere kynisk og nøgtern og ikke-romantisk holdning til det at have dyr. Jeg har varme følelser for mine dyr og jeg holder meget af dem og sætter en ære i at de skal have et godt liv når de er her! Det er mit ansvar! MEN, som sagt, jeg er nok det folk vil kalde kynisk, jeg kalder det realistisk og derfor er det for mig helt gakgak at hive 10-20 store op af foret for et dyr. Accept af dem der gør det for deres egne penge, hvad folk bruger deres penge på vedrører ikke mig, men det her indsamling/legatsøgning og så videre, det er IMO stupidt.

Jeg synes virkelig at man skal stille sig selv spørgsmålet INDEN man anskaffer sig et dyr: Vil jeg potentielt betale XXXX antal tusinde kroner hvis det bliver nødvendigt, eller vil jeg aflive. Og vil man betale pengene så skal man spørge sig selv om man HAR dem, har mulighed for at låne dem, ELLER måske LIGE finde ud af om man KAN få legater og almisser og sådan noget til ens foretagende FØR det bliver nødvendigt.

3. Jeg synes det er pisseirriterende at høre om Grys kattehold fordi det lyder som et dyrehold jeg synes er hul i hovedet. Jeg har svært ved folk der anser dyr som nærmest værende deres børn, ja det gælder sgu alles dyrehold der er sådan. Beklager... had mig for det eller accepter det.



THIS!
-cookie -cookie -cookie -cookie
Nu med køter-bande!
Post Reply