Ny pony

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Ny pony

Post by MetteboDeluxe »

Jeg har lige fået en gratis pony. Det er sikkert dumt, men jeg kunne ikke lade den blive aflivet.

Så nu er jeg (udover Luxus, Flacki og Dusty) den glade ejer af Snif-fer. En fantastisk smuk lille ponyhoppe på omkring 115. Kulsort med blis og en bagsok. Hun er omkring 13 år og er fantastisk til at springe. Passet med smed og vaccination.

På minussiden er hun ikke redet de sidste 2 år og er noget emsig. Hun viftede med halen og lagde ører de første gange Timmi skulle rense hove, men allerede efter nu 3 dage står hun pænt. Derudover har hun muligvis ems, men da vi allerede har Flacki i den kategori er vi vant til de hensyn der skal tages.

Der skal laves pas og raspes tænder, men tidligere ejer vil gerne betale halvdelen, så det er da rart.

Vi starter hende ret meget forfra og Timmi lærer forhåbentlig at styre sin tendens til at tanke accelerere situationer. I går bukkede den lille dame, da Timmi forsøgte at drive hende i trav. Et lille bitte hop og et hoppehvin og Timmi var straks næsten i tårer. Men de endte med at trave fint rundt med mig ved siden :-) Hun bryder sig absolut ikke om shenkler så det skal gentrænes.

Jeg skal også lære ikke at gå for hurtigt frem nu jeg tænker mig om :peg:



Image


Alle gode råd (gerne om gentilridning og ems) modtages gerne :-) Hvis det eneste du kan sige er Hvad fanden tænker du på???? så sig det også bare :linski: Kan ikke ændre det nu.

Hov ja... Planen med hende er, at Timmi kan ride hende et års tid or so indtil hun er for stor, og så ser vi til den tid.
* Kendt for :mettebo: *

* G
stinemull
Posts: 404
Joined: Sun 2. Mar 2008 22:04

Re: Ny pony

Post by stinemull »

Hvor ser hun fin ud.

Er sikker på hun nok skal blive god når hun lige finder ud af at livet stadig kan være godt.

Min erfaring med tvære heste er at så snart de får ordentlige forhold, ordentligt foder og en behandling både fra jorden og ryggen, hvor de forstår signalerne. Så er de pludselig ikke spor tvære mere.

Bliver hun ved med at være sådan lidt gammeldamesur så test for Cushing. Det giver mange af de sammme symptomer som ems, men det påvirker i den grad humøret og gør hestene gnavne.
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Ny pony

Post by Frieser9460 »

TILLYKKE med den nye pony - hvor ser hun fin ud. :elsk:

Jeg håber, at hun og Timmi ender med at blive et godt par.

Hvis jeg skal komme med forslag vedr. gentilridning, så kan jeg kun fortælle, hvad jeg selv ville gøre i jeres situation, og jeg ville helt klart vælge at starte op helt forfra med lidt basisøvelser og indlæring af diverse signaler fra jorden og så stille og roligt gå i gang med at overføre disse kommandoer til ryggen derefter. Som man ville gøre med en helt ung hest.

Dels ser jeg jordarbejdet som en god måde for hest og rytter at lære hinanden at kende på, og dels er det også med til at styrke den gensidige tillid.

Men pøj pøj med projektet uanset hvad. Det lyder under alle omstændigheder rigtig spændende. :askepot:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
Dorte Hansen
Posts: 1316
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:37

Re: Ny pony

Post by Dorte Hansen »

Jamen jeg vil gerne sige: "Hvad fanden tænker du på??"...

Kun 1 billede??? :jeanie:

Der skal da mange flere til...

NÅ! :berith: :berith:
Nu med køter-bande!
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Ny pony

Post by MetteboDeluxe »

Hvor er I skønne!

Tak Stine, det vil jeg bestemt have i baghovedet. Hun har ikke været forfangen såvidt jeg ved, men har den tydelige fedtkam osv. Så tænker jeg vil behandle hende som en EMS hest. Hun er ikke konstant gnaven. Faktisk overhovedet ikke. Bare sådan "Løbe i en longe??!! DU kan få et par bagben kan du...Hov nej undskyld undskyld, hvad råber du for, jeg er jo løbet altså", "Græsse, græsse, NAHAJ jeg skal ikke stoppe, se mine farlige ører! Nå okay, så pyt da".

Så jeg tænker egentlig bare hun er en ponyhoppe som de er flest. Hun har fået lov til at blive noget forkælet "for hun er jo så lille". Men det er som om hun lige skal protestere og så accepterer hun igen. Men hold op det er da længe siden jeg har haft hopper. Har helt glemt det -poogift


Der skal nok komme flere billeder! Promise!
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Ny pony

Post by aribeth »

Bare det ikke er fordi hun har ondt at hun reagerer som hun gør...
Raxacoricofallapatorius
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Ny pony

Post by MetteboDeluxe »

Jeg tror ikke hun har ondt. Jeg tror hun har haft ondt.

Første dag foregik som jeg sagde i longen. Hun vendte røven i mod mig et par gange (på lang afstand) og bukkede lidt da sadlen kom på. Anden og 3. dag - ingen problemer overhovedet. Hun traver og galoperer roligt rundt på begge volter, totalt lydhør for min stemme.

Jeg tror hun har haft ondt i ryggen, og er bange for at det stadig skal gøre ondt. Første dag trykkede jeg hende (tog godt ved) forskellige steder på ryggen og det resultede i, at hun faktisk sparkede ud efter mig (uden at ville ramme). Jeg råbte højt og har siden ikke kunnet fremprovokere den reaktion. Faktisk kan jeg klemme og trykke alt det jeg vil og så gode tror jeg alligevel ikke mine "evner" som "hestetræner" er, at jeg kan fjerne den reaktion øjeblikkeligt. Har en veninde der mener hun er kilden. Det er også en mulighed.

Så jeg tror mest på, hun skal omkodes og lære at mennesker er forudsigelige og at hendes verden nu er i faste rammer.
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Ny pony

Post by 99E »

Min første tanke er også, at hun enten HAR ondt eller har haft det og forventer ting, gør ondt igen lige om lidt.

Og "kilden" er... Et superdårligt udtryk.
"Kilden" betyder som regel enten "hormonelt forstyrret" eller "har ondt (og trænger måske til kiropraktor"), er min erfaring.

Men fin pony!
Og helt, helt klart god ide at behandle hende som EMS-hest, når hun har fedtkam mm.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Ny pony

Post by Stimata Doamna »

Jeg er sikker på, at I nok skal få styr på det, dig og Timmi!

Og så giver jeg Dorte helt ret: hvor fa'n er resten af billederne?!?!
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
nanna1979
Posts: 485
Joined: Wed 6. Jun 2007 20:09

Re: Ny pony

Post by nanna1979 »

Sikke en fin pony. Lyder til at hun nok skal blive god, så snart hun finder ud af, at I kan stoles på :linski:
http://www.svinene.dk
Danmarks hyggeligste marsvineforum
Post Reply