virkeligheden overgår fantasien.

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
hansi
Posts: 88
Joined: Sat 4. Feb 2012 20:01

Re: virkeligheden overgår fantasien.

Post by hansi »

Jeg undre mig en del.. hvordan kan sådan noget ske.. Er det grundet at vores samfund ikke mere kan/må give tvangsmedicin til sådanne syge personer. Hvad er det der sker i vores samfund. En af vores venner arbejder med adfærds vanskelige børn og unge og har gjort det over 30 år. Hun fortæller at det desværre kommer flere og flere til, som ikke kan indpasse sig i en normal hverdag.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: virkeligheden overgår fantasien.

Post by 99E »

Hvis vi vidste, hvad der forårsager alvorlig psykisk sygdom, kunne vi jo bare kurere eller forhindre det.
Virkeligheden er, at psykisk sygdom er helt vildt komplekst.
Det er svært at vide hvad der forårsager det. Og hvad der udløser det. Og hvordan det kan behandles - og OM det kan behandles.

Når der samtidig skæres voldsomt ned på det psykiatriske område, så folk ikke reelt tilbydes et tilstrækkeligt omfattende tilbud, går det alt for nemt galt.

Den pågældende var ikke velanbragt - og jeg ved fra en bekendt, at han hverken er den første eller den sidste, der er "for syg til sit tilbud".
Og det var en del af problemet - at han var mere syg end de kunne håndtere, end de havde personale, kompetencer og faciliteter til at håndtere.

Er tvangsmedicinering vejen frem?
Så må man i hvert fald erkende, at det er en farlig vej, man kun skal gå ned ad med største forsigtighed.
Måske skulle man starte med at lade være med at placere meget, meget syge mennesker i åbne tilbud.
Måske skulle man starte med at have psykiatriske sengepladser nok.
Måske skulle vi overveje hvilke samfundstendenser, der gør at flere og flere bliver så dysfunktionelle, at de har brug for behandling?
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: virkeligheden overgår fantasien.

Post by Felis »

***Den pågældende var ikke velanbragt ***

Nej, det tør sgu da mildt antydes.

Det samme kan vel siges om ham den psykisk syge der på en køretur, myrdede en ansat fra sit bosted

Og alle de personer der burde være anbragte/i behandling, men som blot er overladt til sig selv..
o.s.v

**og jeg ved fra en bekendt, at han hverken er den første eller den sidste, der er "for syg til sit tilbud".
Og det var en del af problemet - at han var mere syg end de kunne håndtere, end de havde personale, kompetencer og faciliteter til at håndtere.**

Ja både det og så også, at jeg mener der alt for ofte ses bort fra, hvor farlige/potentielt farlige sådanne personer er, så de får for "frie tøjler" og at der er for strenge ristriktioner for hvornår der må bruges tvang



Min mening er, at så potentielt farlige personer skal være anbragt så de ikke på nogen måde har mulighed for, at begå overgreb på hverken mennesker eller dyr.....og så er jeg pisseligeglad med, om det så betød indespærring og mad skubbet ind gennem en lem 3 gange dagligt..

Fordi psykiske sygdomme/lidelser avler kriminalitet...ikke kun ekstremsager som når der begås et drab...næ, op mod 75 % af alle indsatte i landets fængsler har f.eks psykopatiske træk i mere eller mindre udtalt grad, det der nu om dage kaldes dyssocial personlighedsforstyrrelse.

**Måske skulle vi overveje hvilke samfundstendenser, der gør at flere og flere bliver så dysfunktionelle, at de har brug for behandling**

Slendrian, manglende disciplin, manglende opdragelse, manglende læring i at strukturere sin hverdag/sit liv, miljø, mødre på lykkepiller i graviditeten, dysfunktionelle forældre der avler dysfunktionelle børn fordi f.eks psykopati og andre psykiske lidelser/sygdomme er arveligt, alkohol, stofmisbrug.....stofmisbrug....stofmisbrug....
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: virkeligheden overgår fantasien.

Post by Felis »

Dette skal måske også tages i betragtning:

Overdrevet brug af Computere, spil, mobiltelefoner m.m

Her hvad overstimulering fra bl.a computerbrug kan medføre

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ ... 295541.ece
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: virkeligheden overgår fantasien.

Post by Gry »

Ej stop nu...

De sociale medier giver sgutte ADHD. Det gør heller ikke folk syge i potten.

Felis jeg fanger ikke helt hvad din pointe med det er, hvis det ikke er det jeg lige har nævnt?
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: virkeligheden overgår fantasien.

Post by annetteB »

Jeg tror bestemt heller ikke at medier giver ADHD (eller ACDC for den sags skyld) eller gør forlk sindslidende... Men når dét er sagt, så kan de elektroniske medier altså fint fremme en mani, en psykose eller andet sjov, som er "under optræk" - problemet og udfordringen er jo, at man ikke kan og må fratage folk den slags, før det er bevist at det skader dem og deres situation. Alt andet ville jo også være hul i hovedet.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Post Reply