Hvis Striglerne skulle lave kostråd...

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Hvis Striglerne skulle lave kostråd...

Post by 99E »

Lad os lige lege, at vi alle sammen var fødevareministre.
Sammen.
(OK, det ville SÅ meget gå galt...)
Og at vi skulle tage Dan Jørgensens nye projekt (som tilsyneladende er noget med at få danskerne til at spise ordentligt) op fra gulvet, hvor han har smidt det fra sig mens han frustreret har sagt op og er løbet ud i en skov for at leve af skovsyre og tudekiks...

Hvad skulle de nye kostråd så være?

De officielle kostråd skulle jo - efter sigende - være gearet til gennemsnitsdanskeren og både tage sundhed og "praktiske ting" i betragtning. I gamle dage var økonomi og tilgængelighed en del af "beregningen" af hvad der var "god mad" - i den nyeste kostpyramide er miljø indtænkt.

Bring it on!
Og begrund gerne jeres kostråd - hvorfor er netop dét et "godt kostråd til gennemsnitsmennesket i Danmark i 2014"?
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Hvis Striglerne skulle lave kostråd...

Post by HHansen »

Mit bedste kostråd: Spis mad du kan lide! Ligegyldigt hvor sund maden er, så er det sgu deprimerende hvis man dagligt skal indtage noget man ikke bryder sig om.
Og jeg tænker også at de fleste kostomlægninger er dømt til at mislykkes, hvis man ikke kan spise noget man kan lide.

Jeg skulle ihvertfald være mere end almindelig truet af snarlig død - og det skulle beviseligt være på grund af min kost - hvis det skulle få mig til at blive vegetar.
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Hvis Striglerne skulle lave kostråd...

Post by annetteB »

mit kostråd ville være: Lær at lave rigtig mad.
Langt langt de fleste ting er sundere, billigere osv, hvis de er hjemmegjorte af ordentlige ingredienser, end hvis de er købt som hel- eller halvfabrikata.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Hvis Striglerne skulle lave kostråd...

Post by Frieser9460 »

Mit kostråd ville være: Lav rigtig mad (dvs. mad fra bunden af gode råvarer) og spis varieret.
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
Susmh
Posts: 487
Joined: Mon 20. Feb 2006 12:32

Re: Hvis Striglerne skulle lave kostråd...

Post by Susmh »

Mit råd vil være i tråd med Annettes og Friesers.
Lav mad af gode råvarer, det smager bedre og er sundere.
Susanne

Always look at the bright side of life.
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Hvis Striglerne skulle lave kostråd...

Post by BeritH »

Og jeg er enig - rigtig mad fra bunden, men af gode råvarer. Dvs så få tilsætningsstoffer som muligt, ingen "neutral-marinering" etc.

Og dernæst skal danskerne lære at kende forskel på god og dårlig mad. For vi har gennem de sidste 25-30 år gradvist vænnet os til en dårligere og dårligere fødevarekvalitet, så rigtig mange mennesker kender ikke længere forskel.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
sinesmølf
Posts: 1436
Joined: Fri 1. Sep 2006 23:48

Re: Hvis Striglerne skulle lave kostråd...

Post by sinesmølf »

mere kage!!!
hilsen sine

:sine: Tilbage i b
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Hvis Striglerne skulle lave kostråd...

Post by Felis »

Først og fremmest, at det meste økologi er en narresut, fordi undersøgelser faktisk viser, at det ikke er en skid sundere end andet,......og at der fuskes i stor stil hvor ting kaldes økologiske uden at være det ;-)


Og at der derfor INTET er, der berettiger priserne på økologi....som når der f.eks i REMA'a køledisk, side om side ligger 2 kyllinger på hhv 1350 og 1300 gram. I fuldstændig ens pakninger bortset lige fra mærkaten med ordet "økologisk"
Den på 1350 gram koster 38,- ..... den på 1300 gram koster 119,- blot fordi den påstås at være økologisk....hvilket i øvrigt ikke betyder, at den har haft et bedre liv, blot at den foregiver at være fodret med økologisk foder.


Men lav selv mad af friske råvarer, om ikke andet så for at undgå tilsætningsstofferne i færdigproduceret mad.
Det er nemlig det der er den store synder, tilsætningsstofferne...ikke om kornet eller æblerne har vokset på hhv en mark eller i et træ, der er sprøjtet.
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Hvis Striglerne skulle lave kostråd...

Post by aribeth »

jaja, det kan man jo altid komme og sige... øko er fusk, frilands er fusk... konventionelt er dyrevelfærd... beviser tak :hhansen:

Jeg synes det er beskæmmende, at det eleverne lærer (de gange jeg har vikarieret i hjemkundskab) er at lave et budget for så få penge som muligt, og derfor køber lorteprodukter...

Lav maden selv, hav respekt for råvarerne, hav hjertet med i madlavningen (vi kunne lære lidt af italienerne) spis altid grønt til et måltid.
Raxacoricofallapatorius
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Hvis Striglerne skulle lave kostråd...

Post by annetteB »

og dét er så ikke rigtigt, Felis.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Post Reply