Et samfund

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Et samfund

Post by 99E »

Jeg synes altid det er værd at diskutere ikke bare hvor mange penge, vi skal bruge på fælleskassen - men også hvordan de skal prioriteres.

Skal det KUN være hvad der kan betale sig, set ud fra en DJØFsk cost/benefit-analyse?
Eller er der etiske eller moralske overvejelser, som skal bringes i spil også?

Fx synes jeg, som liberal tosse, det moralsk set ideelle samfund er et, hvor folk klarer sig selv i frivillige fællesskaber, og skattetrykket derfor er minimalt.
Men jeg er pragmatisk nok til at kunne se, verden ikke virker særligt godt, hvis det princip føres ud i ekstrem grad. Man får et på flere forskellige måder "bedre" samfund, hvis man ikke har den minimale stat, men "lidt mere". Hvor meget mere - det er det, vi IMO skal diskutere. Hele tiden. Løbende.

Vi er nødt til hele tiden at diskutere hvornår individets frihed skal ofres eller begrænses for fællesskabets bedste.
Hvornår staten skal "passe på os" og hvornår man bare skal have lov til at være dum, og evt. dø af det.
Hvornår man skal have lov til selv at vælge og hvornår fællesskabet skal klodse bremsen og sige stop.
Hvornår økonomiske hensyn skal trumfe "det rigtige".
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Et samfund

Post by Intunia »

Ja det er netop det jeg fiskede efter... de der etiske overvejelser!
Jeg kan bare ikke umiddelbart se den gode løsning.

Nå men afslutningen på det her blev en fin eksamen for mit vedkommende, og det ser ud til, at jeg egentlig ikke behøver at foretage mig noget, for at slippe for støttefunktionen, da man næste semester deles mellem 2 retninger. Jeg har valgt den projekterende del modsat den handicappede.
Så vi kommer ikke til at arbejde sammen. Jeg har heller ikke tænkt mig, at involvere lærere eller andre. Troe bare jeg ryster det af mig og nyder min 9 ugers sommerferie!
:jeanie:
bla bla bla
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: Et samfund

Post by Gry »

Har du så eventuelt delt jeres erfaringer i studieprocessen/arbejdsprocessen med jeres klasselære/studievejleder så de kan være obs på fremtidige problematikker og muligvis hjælpe andre "fangede" gruppemedlemmer? For man kan jo nok næpppe hjælpe den handicappede mere end det hun bliver på nuværende tidspunkt
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
Post Reply