Et samfund

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Et samfund

Post by Intunia »

Et samfund bedømmes jo på, hvordan man behandler "de svage" siges der.
Jeg opfatter nu også mig selv, som tilhørende det segment, der mener at folk skal hjælpes,hvis de ikke kan selv uanset om det er selvforskyldt eller ej.

men jeg har i mit studieforløb erfaret, at jeg faktisk er nået til en grænse for, hvad jeg synes er rimeligt i forhold til inklusion af handicappede.

Here it goes...

Mit studieforløb foregår sådan, at undervisning foregår ved forelæsninger, vejledningstimer og gruppearbejde om et fællesprojekt. Fuld tid alle ugens dage. Semesteropgaven er opdelt i en fælles del og en individuel del.

I gruppen har vi en hjerne skadet person, som har fået opereret en kræft svulst ud af hovedet, med efterfølgende skader, som dårlig hukommelse, koncentrationsbesvær m.m
Vedkommende har fået dispensation til kun at være tilstedeværende 3 af ugens fem dage, men i realiteten er personen der kun 1-2 dage om ugen i 3-4 timer. (Det gør vidensdeling praktisk taget umuligt.)
Hun får tildelt hjemmehjælp, kommunemad, aflastningsfamilie til sit barn plus 2 lærere, der står til rådighed 3 dage om ugen, til at hjælpe med hendes studie. Personen er vurderet til, at måske at kunne tage et flexjob 10 timer om ugen, efter endt uddannelse.

Umiddelbart kan jeg godt unde folk den hjælp, selvom jeg ikke forstår, at vedkommende prioriterer at tage en pænt krævende uddannelse i stedet for måske at være der lidt mere for sit barn, når det nu er muligt. Men det er egentlig ikke mit job at dømme. Men det er fandeme mange ressourcer at bruge på en, der nok aldrig kommer i job.

Mit problem er, at det går faktisk ud over min uddannelse. Vedkommende har VALGT mig, at være i gruppe med, selvom jeg ikke er blevet spurgt. !
Vedkommende har ikke lavet de opgaver i den fælles del, men kun sin egen individuelle del, hvilket har været utroligt besværligt i arbejdsprocessen og betyder, at jeg og andre i gruppen sidder her i 11. time og laver det arbejde, hvor jeg i virkeligheden skulle bruge tiden på min individuelle præsentation.
Energien bliver simpelthen suget ud af mig, og jeg føler mig snyltet på og jeg er pisse træt af det. Men det er jo så SYND for vedkommende og de stærke må hjælpe de svage eller hvad?

Jeg er bare ikke så stærk længere, efter i et år, at have båret rundt på en svag.
Jeg har tænkt mig at være "stærk nok" til efter eksamen, og så vedblive med at være stærk, ved at koble den svage af. Jeg VIL ikke længere bære hjerneskadede igennem uddannelse.

Hvad synes I ?
Hvor langt skal man gå, både som menneske og som samfund for at hjælpe dem, der ikke kan???
bla bla bla
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Et samfund

Post by misssophie »

Jeg synes man skal hjælpe så godt man kan, men jeg synes det er helt forkert at det skal gå ud over andre...

Er "man" overhovedet klar over at det er en kæmpe belastning for jer andre?

For hvis I ikke åbner munden og klager over jeres forhold, bliver intet jo ændret, heller ikke for de næste der kommer til at hænge på hende. Hvor er de 2 ekstralærere Henne i billedet? Hvorfor er det ikke dem der træder ind og hjælper når det bliver for krævende for jer?
Misssophie
stinemull
Posts: 404
Joined: Sun 2. Mar 2008 22:04

Re: Et samfund

Post by stinemull »

Ahahahahaha, det er sgu for sjovt at det her indlæg kommer fra lige dig.

Vi skal alle hjælpe alle de svage i samfundet, altså så længe det ikke er lige din hverdag det går ud over.
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: Et samfund

Post by Pia »

Øh hvor kom den lige fra Stine?

Og jeg kan godt forstå hvis du er træt, Intunia. jeg havde sagt fra for længe siden, men jeg er også så hård i filten :-)
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Et samfund

Post by 99E »

Helt kort:
Jeg synes det er fino at få hjælp til ikke-faglige ting.
Fx at ordblinde får hjælp til afkodning af tekst.
Knap så fint, hvis man får lov at "slippe nemt" rent fagligt - man skal komme ud og kunne sit fag.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Et samfund

Post by Intunia »

Ja altså de to ekstralærere er blevet bevilget for et par måneder siden. De hjælper med vedkommendes individuelle projekt. Det fælles projekt sejler! Eller dvs. Vi sidder og laver vedkommendes opgaver nu, hvor vi egentlig skulle bruge tiden på at lave en god fremlæggelse. Vedkommendes faglige niveau er på et plan, hvor de få løste opgaver må kasseres.

Jeg plejer ellers at være god til at sige fra. Men jeg har åbenbart været for blødsøden og Nårh det er også synd-agtigt.

Faktum er nok også; Hvem vil i sidste ende have beregnet bygningers stabilitet af en hjerneskadet flexjobber?
Og hvad er alternativet? En førtidspension sikkert.
Jeg har sgu ellers respekt for folk der kæmper, men er nok også lidt realist.
bla bla bla
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Et samfund

Post by Intunia »

stinemull wrote:Ahahahahaha, det er sgu for sjovt at det her indlæg kommer fra lige dig.

Vi skal alle hjælpe alle de svage i samfundet, altså så længe det ikke er lige din hverdag det går ud over.

Det er ikke et spørgsmål om vi skal hjælpe de svage. Selvfølgelig skal vi det, efter min mening.
Spørgsmålet er i hvilken grad!

Skal de have hjemmehjælp, aftensmad, aflastningsfamilie og hjælpelærere tildelt for at kunne tage en uddannelse der i værste fald forringer udbyttet af læring for normalt fungerende studerende?

Eller skal de bare have hjemmehjælp, aftensmad og aflastningsfamilie ?
Eller hvad har du af mening om det?
bla bla bla
User avatar
Dorte Hansen
Posts: 1316
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:37

Re: Et samfund

Post by Dorte Hansen »

Intunia wrote:
Skal de have hjemmehjælp, aftensmad, aflastningsfamilie og hjælpelærere tildelt for at kunne tage en uddannelse der i værste fald forringer udbyttet af læring for normalt fungerende studerende?

Eller skal de bare have hjemmehjælp, aftensmad og aflastningsfamilie ?



Problemet er jo at man ikke "bare" kan få noget i dagens samfund. Man skal yde for at nyde, så i hænger på hende er en konsekvens af at hun SKAL studere eller arbejde for at modtage nogen som helst form for ydelse...

Og førtidspension kan hun godt glemme alt om, hvis man har så meget som 40 minutters arbejdsevne pr. uge, så kan man ikke få pension, men må tage et flex-job hvis man kan finde et (og det kan man jo ikke)

http://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/18329153
Nu med køter-bande!
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Et samfund

Post by Intunia »

Dorte Hansen wrote:
Intunia wrote:
Skal de have hjemmehjælp, aftensmad, aflastningsfamilie og hjælpelærere tildelt for at kunne tage en uddannelse der i værste fald forringer udbyttet af læring for normalt fungerende studerende?

Eller skal de bare have hjemmehjælp, aftensmad og aflastningsfamilie ?



Problemet er jo at man ikke "bare" kan få noget i dagens samfund. Man skal yde for at nyde, så i hænger på hende er en konsekvens af at hun SKAL studere eller arbejde for at modtage nogen som helst form for ydelse...

Og førtidspension kan hun godt glemme alt om, hvis man har så meget som 40 minutters arbejdsevne pr. uge, så kan man ikke få pension, men må tage et flex-job hvis man kan finde et (og det kan man jo ikke)

http://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/18329153


På mig virker det som om, at der er stor forskel på sagsbehandling i kommunerne.
Min studiekammerat har selv afvist førtidspension og kæmpet for, at komme til at studere. men for at kunne komme til det kræver det altså alt muligt ekstra bevilget. Jeg kan bare ikke se hvad det gavner, andet end vedkommende ego.
bla bla bla
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Et samfund

Post by Godzilla »

Jeg synes at det er dybt godnat at hun tager en uddannelse som hun sikkert aldrig kommer til at bruge. Måske var der noget hun bedre kunne magte og bruge i fremtiden? Men som Dorte siger; hun er nok nødt til at vælge et eller andet for at få hjælp, hvilket er åndssvagt efter min mening.

Jeg undrer mig over at hun ikke har en hjælper/sekretær som er koblet på hendes studie? Altså en der hjælper med det studiemæssige, så som planlægning, heppekor osv.

Jeg har en person meget tæt på som er hjerneskadet. Og jeg forstår godt at du er suget tom. Det er virkelig anstrengende.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Post Reply