Ding dong - det er blevet juni......

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Ding dong - det er blevet juni......

Post by 99E »

Her er det blevet sommer... :elsk:

Image

Image

Image
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Ding dong - det er blevet juni......

Post by aribeth »

årh lækker fisk!!!!

Og mælkebøtter! :elsk:
Raxacoricofallapatorius
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Ding dong - det er blevet juni......

Post by 99E »

Man skal bo ret langt mod nord, før man bliver jublende sommerglad af at se mælkebøtter 20. juni... :linski:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Ding dong - det er blevet juni......

Post by annetteB »

En bekendt lavede som vred tiårig en pappræst, som hun forlangte brændt på bålet som symbol på de præster og andre religiøse ledere, som i sin tid fik kvinder brændt på bålet....den lokale præst som skulle stå for båltalen havde lidt svært at finde en grimasse, der ku passe -poogift
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Ding dong - det er blevet juni......

Post by 99E »

annetteB wrote:En bekendt lavede som vred tiårig en pappræst, som hun forlangte brændt på bålet som symbol på de præster og andre religiøse ledere, som i sin tid fik kvinder brændt på bålet....den lokale præst som skulle stå for båltalen havde lidt svært at finde en grimasse, der ku passe

:viben: :viben: :viben: Fantastisk!

Nåh, men vi var ude at sejle i weekenden.
Der er et sted... Folk kalder det "Rødfiskestedet". Det er ikke lyv - fiskning efter rødfisk foregik sådan: Forsøg med flere slags agn (vinderen var en gummiblækspruttelignende tingest), smide line ud, hive fisk op. Line ud, fisk op. Gentag efter behov/lyst/til man bliver træt i armen af at hale fisk ind...
:wow:

Og vi har lidt besluttet at fylde godt med fisk i fryseren - dels til efteråret, hvor sejleriet nok bliver begrænset og hvor vi får gæster i en måneds tid, dels til vinteren, hvor båden er på land.

Og rødfisk dør, når først man har halet dem op fra dybderne (Deres øjne er poppet ud af hovedet og svømmeblæren hænger som regel ud ad munden eller gælleåbningerne... Akut dykkersyge, der...), så af princip tager vi alle fisk med hjem, uanset størrelse.
Nogle af dem er "kun" 2-personers-fisk (Passer til aftensmad til 2 sultne mennesker), nogle af dem var STORE og er aldeles passende til 4 voksne, der vil have rester til frokost.

Det her er en af de små - som hoppede på den lange pilkeline:
Image

Nogle af de hjembragte fisk:
Image
Sådan en vasketøjskurv er MEGAsmart at have fiskene i - for så kan man løbende dyppe hele kurven i havet og lade vandet rende fra - og på den måde dels køle fiskene, dels skylle slim mm. af.

Det kan godt være, det ikke ser ud af meget på afstand - men...
Image
:elsk: ...det er sommer i Grønland. Og der er grønt.

Og sortebærbuskene blomstrer...
Image

Og sætter bær!
Image

Og hunden er glad!
Image
...men vi er ret sikre på, hun også er ved at blive døv...
Ikke bare uopdragen-døv, men rent faktisk kan-ikke-høre-døv.

Vi har luret på det et stykke tid.
Men i går fik vi endnu en indikation: Jeg havde taget hende med til byen og havde bundet hende ude foran en butik.
Hun sad pænt og stirrede på døren og ventede på, jeg dukkede op igen.
Imens kom en af hendes yndlingspersoner (Man bliver nemt Sheilas yndlingsperson, hvis man 1) passer hende tit og 2) giver hende godbidder og pølser meget tit) forbi (bagfra), genkendte hund og kaldte på hende. Gik tættere på og kaldte. Og gik tættere på og kaldte.
Ingen respons. Men Sheila blev ekstatisk da hun fik øje på vedkommende...
:ehh:

Så nu får hun kun lov at gå løs steder, hvor det ikke gør noget, hun ikke kan kaldes ind...
:anonym:

Så er det jo heldigt at have det her fem minutters gang (i normalt tempo) fra hoveddøren:
Image

Image

Image

Image

Image

Så er der heller ikke for langt hjem, når man ikke gider mere...
Image
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Ding dong - det er blevet juni......

Post by 99E »

2 måneder til termin...

Jeg laver kvan-marmelade!
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Ding dong - det er blevet juni......

Post by Frieser9460 »

Sikke en lækker "baghave", 99E... :elsk: Hvad er det for nogle fugle, hvis jeg må være nysgerrig?

Hvor varmt bliver det på Grønland om sommeren?

Jeg har været træt med træt på de sidste par dage. Mandag aften var der Skt. Hans hygge med familien, og det blev sent. Dertil har jeg den udfordring lige p.t., at mit soveværelse, som vender mod hhv. øst og syd (det er en vinkel) er tilpas svalt sidst på aftenen, til jeg har brug for min dyne, men efter kl. 5-6 stykker om morgenen er det så varmt, at jeg vågner ved, at jeg sveder. Det gør det besværligt at få en ordentlig god nats søvn...

Aftenerne går med at rende rundt i skoven med hund og pony og at træne med pony. Han er bare ved at være så dygtig til så mange ting. :elsk:

Min mor har desuden lovet at komme på visit med sin trailer i løbet af sommeren, som vi kan tage en omgang trailertræning og evt. slutte af med en tur til vandet, hvis han er lige så sød og nem til traileren, som til stort set alt andet.
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Ding dong - det er blevet juni......

Post by 99E »

Frieser9460 wrote:Sikke en lækker "baghave", 99E... :elsk: Hvad er det for nogle fugle, hvis jeg må være nysgerrig?

Grønlandske fugle. :jeanie:
Jeg kalder alle de "små og flagrende" snespurve (det her er muligvis noget andet - en fuglekendende dansker sagde stenpikker til den ene, i hvert fald...), alle de "store og sorte" ravne (det er jeg så sikker på er rigtigt), de hvide måger, og... Well, you get my point...

Frieser9460 wrote:Hvor varmt bliver det på Grønland om sommeren?

Det kommer an på HVOR i Grønland.
Grønland er meget, meget, meget stort. Meget.
Enormt.
Her er en oversigt over gennemsnitstemperaturer...
http://www.greenland.com/da/about-greenland/natur-klima/vejret-i-groenland/gennemsnitstemperaturer.aspx

I Sydgrønland havde vi sommerdage med 20-25 grader.
Heroppe tror jeg ikke det bliver varmere end 15-18 grader.
Men da luften er tør og solen er skarp og hvis man finder et sted med læ og sådan... Kan det føles ret varmt.
Og man skal huske solcreme.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Ding dong - det er blevet juni......

Post by Frieser9460 »

Jeg bladrede lige lidt i fuglebogen... og jo, sørme jo... det er stenpikkere, du har fotograferet. Den ene er en han, den anden en hun. :peg:

20-25 grader er da alligevel en del, synes jeg... Jeg forestillede mig på en eller anden måde Grønland som noget koldere. Kan bedre forholde mig til de 15-18 grader om sommeren. :roed: Men ja... det er jo et meget stort land. Det er bare næsten altid det der med is og sæler og slædehunde, man ser på tv...
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
stinemull
Posts: 404
Joined: Sun 2. Mar 2008 22:04

Re: Ding dong - det er blevet juni......

Post by stinemull »

min hvide ponyhest er begyndt at skimle den forkerte vej. Er der nogle der har hørt om det før?
Synes det er sært og lidt sejt.

Image
Post Reply