Der er vel ikke tilfældigvis en...

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Der er vel ikke tilfældigvis en...

Post by aribeth »

Ja, der er masser af den slags baghaveavl indenfor får, geder og kvæg også, men som du siger Stine, så bliver de som regel spist... og det synes jeg sådan set er ganske fint. Problemet er de her heste som "avles" uden et egentligt formål... og så er der nogle barmhjertige mennesker der godt vil skyde en masse penge i dyret, og på den måde er der skabt et marked for den slags...

Øremærker er ikke tunge.

Jeg har et får med flænsede ører... det har været rigtig synd for hende da det skete, men så vidt jeg husker, fortalte tidligere ejere at det var øremærkets udformning der var et problem. (vi kan da spørge tidligere ejer, de er herinde) Ingen af mine andre får har problemer med det, og de øremærker jeg bruger er netop udformet for at de skal kunne sidde minimalt fast og de er ellers alle nogle sataner til at stikke hovederne igennem diverse huller hvor de kan komme afsted med det...

Det rigtig smarte ved øremærkerne er at de er til at se!... jeg kan ikke lige komme på andre måder vi kan mærke vores dyr hvor nummeret kan ses uden at skulle have fat i en scanner.

Men jeg tror det er meget normalt at folk synes det er synd og ser grimt ud...
Raxacoricofallapatorius
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Der er vel ikke tilfældigvis en...

Post by 99E »

aribeth wrote:Jeg har et får med flænsede ører... det har været rigtig synd for hende da det skete, men så vidt jeg husker, fortalte tidligere ejere at det var øremærkets udformning der var et problem. (vi kan da spørge tidligere ejer, de er herinde) Ingen af mine andre får har problemer med det, og de øremærker jeg bruger er netop udformet for at de skal kunne sidde minimalt fast og de er ellers alle nogle sataner til at stikke hovederne igennem diverse huller hvor de kan komme afsted med det... .

Præcis.
Fåret med Flænsede Ører (det lyder som en gyserfilm, ikke? Med ham der Plum-sønnen i hovedrollen... :jeanie: ) fik en gang sårspray på, da vi opdagede det, og lod sig ikke i øvrigt mærke med de maltrakterede ører.

Og derfor skiftede vi fra de "store, firkantede" til nogle små, runde øremærker, der kan sættes langt "inde" på øreflippen og derfor ikke stikker uden for ørets kant og ikke så nemt hænger fast.
De små runde koster et par kroner mere pr. stk. men som hobbyfåreholder er det altså ikke noget, der gør en forskel i det lange løb.
De er på størrelse med, hvad, en femmer - Katrine, du har set dem IRL for nyligt... Og de vejer ikke mange gram.

Helt ærligt ville jeg ikke have større skrupler ved at knalde sådan et sæt i ørerne på et føl heller - eller få dyrlægen til det, når han alligevel tilser Følle og vaccinerer og chipper.

Vores heste reagerede cirka lige så meget på chippen som lammene gjorde på øremærkerne. Eneste forskel er, at der skal TO mærker i hvert lam, men kun een chip i hesten.

Og lur mig om ikke der snart ville komme øremærker i forskellige farver til heste - så man kunne vælge at få fx sorte mærker på en sort hest osv.

Synlig mærkning af dyr ER virkelig en fordel.
På rigtig mange måder.
Bl.a. er det NEMT at se, om Katrine mærker sine dyr som loven foreskriver, eller om hun snyder og har en masse baghave-sort-og-under-bordet-avl, hvor hun sælger uregistrerede dyr på det sorte marked, med risiko for smittespredning mm. til følge.

Her ser man de store, grimme, firkantede mærker:
Image

Her et af de små, runde:
Image
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
stinemull
Posts: 404
Joined: Sun 2. Mar 2008 22:04

Re: Der er vel ikke tilfældigvis en...

Post by stinemull »

Jeg vil betakke mig for at få mærker i ørene på mine heste. Det er for grimt. Hunde skal også være mærkede shit er ramaskrig hvis de skal til at have mærker hængende i ørene.
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: Der er vel ikke tilfældigvis en...

Post by Pia »

Hæ, nu Ninie nævner Plum, så sad jeg faktisk lige og tænkte på, at hun (Eller sønneke) da sikkert gerne overtager overskudsdyret. :hhansen:

Alternativt kan de der fra Nak og æd, måske bruge den?

Synd for pony, den er kommet i overskud, dumt af bonden at han ikke tænkte sig om lidt før.
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Der er vel ikke tilfældigvis en...

Post by aribeth »

Jeg bruger firkantede mærker da jeg har talt med flere der siger at de nemmere kommer fri, men de har en skrå kant som er vigtig.Jeg synes ikke det er grimt med øremærker.
Raxacoricofallapatorius
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Der er vel ikke tilfældigvis en...

Post by 99E »

aribeth wrote:Jeg bruger firkantede mærker da jeg har talt med flere der siger at de nemmere kommer fri, men de har en skrå kant som er vigtig.Jeg synes ikke det er grimt med øremærker.

Næh... Jeg "ser" dem ikke - de er bare en del af udstyret.
Lidt ligesom næsebånd/ikke-næsebånd på heste er en vanesag, rent udseendemæssigt.
:ehh:

Jeg forstår ikke det der avleri...
Føl er søde, men jeg ville ikke kunne lave sådan et uden at overveje nøje om jeg tror, det bliver en hest, jeg vil beholde - eller om den er salgbar til et godt liv.
Og jeg kender mere end en hest, der er blevet avlet til "beholde for evigt", men som alligevel har måttet skifte hjem. Og nogle af de der hjemmeavlede ponyer er altså ikke dem, der er lettest at sælge...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Der er vel ikke tilfældigvis en...

Post by Frieser9460 »

99E wrote:Jeg forstår ikke det der avleri...
Føl er søde, men jeg ville ikke kunne lave sådan et uden at overveje nøje om jeg tror, det bliver en hest, jeg vil beholde - eller om den er salgbar til et godt liv.
Og jeg kender mere end en hest, der er blevet avlet til "beholde for evigt", men som alligevel har måttet skifte hjem. Og nogle af de der hjemmeavlede ponyer er altså ikke dem, der er lettest at sælge...


Jeg forstår til dels, at folk gerne vil have det der søde lille føl... Det er da også en drøm, jeg håber på at få opfyldt en dag... Jeg håber sådan, det på sigt bliver muligt for mig at avle lidt Fell ponyer. Men HVIS man gerne vil have det der føl, hvad enten det er for hyggens skyld eller med et decideret avlsmål for øje, så skal det gudhjælpemig være gennemtænkt! Og man skal være parat til at beholde føllet selv, hvis man ikke kan få det solgt. Det er nu engang min mening!

Se nu bare lille Bølle Bob... Sandsynligvis ender det med, at han bliver aflivet, for landmanden vil ikke rigtigt vente længere. De eneste oprigtigt interesserede, der har været, har villet købe ham til slagtning, og der må jeg indrømme, at jeg trods alt har respekt for landmandens holdning: Ingen slagtning! Så hellere aflive ham selv!
Det er trist, at det skal ende sådan - jeg havde håbet, at der fandtes hus- og hjerterum til den lille fyr et sted derude - og jeg synes ærligt talt også, det er spild, at en sund, rask og velfungerende plag skal lade livet, fordi han reelt set er "overskudsavl" og ikke kan blive solgt/foræret væk, men når det skal være, så er aflivning derhjemme, hvor han er tryg og veltilpas, da trods alt en bedre løsning, end at han måske bliver kastebold eller skal slæbes hjemmefra, blot for at blive sendt videre til et slagteri...
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Der er vel ikke tilfældigvis en...

Post by Felis »

**og der må jeg indrømme, at jeg trods alt har respekt for landmandens holdning: Ingen slagtning! Så hellere aflive ham selv!**

Hvorfor dog det....ved at slagte kræet gør den da nytte som mad :linski:

Aflivning og grave ned/destruktion (som jeg forstår det med ingen slagtning men aflivning), så kan man da først sige, at det var totalt spild af et dyr..
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Der er vel ikke tilfældigvis en...

Post by 99E »

Frieser9460 wrote:Men HVIS man gerne vil have det der føl, hvad enten det er for hyggens skyld eller med et decideret avlsmål for øje, så skal det gudhjælpemig være gennemtænkt! Og man skal være parat til at beholde føllet selv, hvis man ikke kan få det solgt. Det er nu engang min mening!

Men uanset at det er, hvad man planlægger, er det jo ikke sikkert, det ender sådan.

Man kan blive skilt, komme til skade, få børn, blive arbejdsløs og hvad der ellers er af "117 almindelige grunde til, folk sælger deres hest" ... Og det kan være noget så simpelt som at den hest, man får avlet, simpelthen passer herredårlige til én.

Men hvad ved jeg.
Jeg er heller ikke "dyreungeromantiker" - jeg er SÅ glad for, vi slap for hvalpehalløjet og bare kunne gå direkte til at nyde en fornuftig, voksen hund.
Der kan naturligvis være noget ønskværdigt i at træne dyret "fra starten" - men jeg vil nok hellere finde en god 2-års end avle et føl. Især med så elendigt et avlsmateriale, som jeg har ved hånden.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Der er vel ikke tilfældigvis en...

Post by misssophie »

Hvis jeg var landmanden ville jeg da også hellere aflive selv, fremfor at sælge til slagtning...

- Jeg ville være bange for at sådan en næsten gratis hest, hverken ville få smed eller dyrlægehjælp indtil den skulle slagtes, Det ville jo være ren tilsætning... Og det ville jeg ikke gide bekymre mig over i et par år, så hellere aflive selv når det nu alligevel er den vej Den lille fyr skal...
Misssophie
Post Reply