Der er vel ikke tilfældigvis en...

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Der er vel ikke tilfældigvis en...

Post by 99E »

aribeth wrote:Men den kan da hjemmeslagtes hvis det er umuligt at komme af med den...

:jeanie: Det kender jeg faktisk en gammel slagter, der gjorde... Overtog sådan en "gratis" pony, lod den vokse til, til den var værd at slagte og hjemmeslagtede den.
Så vidt jeg husker sagde han, shettere er bedst at spise, når de er omkring 4 år.
:linski:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Der er vel ikke tilfældigvis en...

Post by aribeth »

Jeg kender flere der har haft shettere som et ekstra tilskud til fryseren når nu deres shetlændere sprøjtede føl ud. Kunne de ikke sælges så måtte man jo æde dem. Det er ikke unormalt herude på landet.
Raxacoricofallapatorius
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Der er vel ikke tilfældigvis en...

Post by Lena »

Jeg læste om en der slagtede shettere til sine hunde........ det var da en fin løsning. 100 kilo gratis hundemad!
stinemull
Posts: 404
Joined: Sun 2. Mar 2008 22:04

Re: Der er vel ikke tilfældigvis en...

Post by stinemull »

Jeg ar forslået her hjemme at jeg begynder at afhente shittere og proppe dem i fryseren til hundene. vi barfer så det ville være nærliggende. Men manden nedlægger som altid veto når det kommer til at have dyr bare for at proppe dem i fryseren.
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Der er vel ikke tilfældigvis en...

Post by Frieser9460 »

De har skam fået tilbud om, at han kunne blive afhentet til slagtning. Men det er de ikke interesseret i. Hvis de ikke kan finde et godt hjem til ham, hvor han vil kunne blive hygge- og kælepony, så afliver de ham selv.

Chip, pas osv. er ejers ansvar. Han ved, at det bør gøres, for det har jeg forklaret, og så må det altså være op til ham. Jeg forsøger blot at hjælpe med at give den lille fyr en ærlig chance, for det er jo ham, der kommer i klemme i menneskers egoisme... Han er jo netop billig/så-godt-som-gratis, fordi der alt andet lige vil komme til at følge nogle udgifter med.

Jeg overtog selv hans halvbror for 4 år siden og har udstyret ham med chip, pas, vaccinationer osv. Så det, jeg håber, er vel bare, at der måske findes andre end mig, derude, som har lyst til at gøre noget godt for en sød lille pony-fyr.

Jeg havde gerne selv gjort det igen, hvis jeg havde haft forudsætningerne... men det har jeg desværre ikke i øjeblikket.
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Der er vel ikke tilfældigvis en...

Post by aribeth »

En god grund til øremærker og CHR-registrering af heste også...
Raxacoricofallapatorius
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Der er vel ikke tilfældigvis en...

Post by Frieser9460 »

aribeth wrote:En god grund til øremærker og CHR-registrering af heste også...


Åh nej, mener du virkelig, at heste også skal til at rende rundt med de der store gule mærker i ørerne, som bl.a. køer har?? :wow:

Jeg synes, de burde forbydes på køerne og erstattes af en chip... eller i hvert fald et mindre mærke.
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Der er vel ikke tilfældigvis en...

Post by aribeth »

Jeg mener at en af grundene til at heste ikke har gule øremærker og ikke bliver regnet for husdyr er fordi ejere synes det ser dumt ud med gule mærker i ørerne og er synd, men at det også kan være en grund til al det baghaveavl som shetlænderen her er et produkt af...
Raxacoricofallapatorius
stinemull
Posts: 404
Joined: Sun 2. Mar 2008 22:04

Re: Der er vel ikke tilfældigvis en...

Post by stinemull »

Der er da også masser af baghave avl indenfor får, geder og kvæg. Forskellen er nok bare at de ikke mærkede klovdyr bliver ædt istedet for at blive solgt videre.
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Der er vel ikke tilfældigvis en...

Post by Frieser9460 »

Jeg må indrømme, at jeg ikke synes, nogen som helst dyr burde rende rundt med store, tunge gule plastikmærker i ørerne... Jeg har set for mange grimme eksempler på, at dyrene har siddet fast og rykket mærkerne gennem øret. Det er synd. Og jeg mener, at med vores moderne teknologi må der absolut være smartere måder at mærke landbrugsdyr på...

At øremærkerne skulle forhindre "baghaveavl", tvivler jeg ærligt talt på. Den slags sker jo også indenfor køer, geder, får osv.
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
Post Reply