Fantastiske ord om kvinder!

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Fantastiske ord om kvinder!

Post by HHansen »

BeritH wrote:I min verden er en skrigeskinke en baby.

BeritH


Godt bud - men hos mig er det en sangerinde der er træls at høre på (jeg mener personligt at Celine Dion er en skrigeskinke :anonym: )
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Fantastiske ord om kvinder!

Post by HHansen »

annetteB wrote:Ok, jeg anede bare ikke, at der var et ord for det så....stangkusine, måske?
:jeanie:


Stangkusine var faktisk det rigtige :viben:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Fantastiske ord om kvinder!

Post by 99E »

Hvad står der på side 1?
At ordene ikke opfattes som sjove.
At ordene er nedladende/nederen/grimme - og ikke sjove.
At ordene kritiserer adfærd eller egenskaber ved kvinder, som specifikt er "forkerte" for kvinder, men OK (eller ligefrem gode) for mænd - eller beskriver personlighedstyper, der er særskilte skældsord for, hvis man er en kvinde, men som der ikke findes tilsvarende mande-udtryk for.

annetteB wrote:Jeg forstår simpelthen ikke hvor ideen kommer fra om at folk er fornærmede eller krænkede eller vrede eller sippede, hvis de bare ikke synes at noget er sjovt? Skal man da være forpligtet til at synes at selv verdens dårligste og fladestes vits er morsom, hvis ikke man vil kaldes den slags?
:vader:

Jeg vil vildt gerne have svar på Annettes spørgsmål...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Fantastiske ord om kvinder!

Post by Felis »

**En skrigeskinke er en kvindelig politiker, der elsker at tale højt, længe og skingert om en sag, som vedkommende ikke umiddelbart har noget belæg for at tale om**

http://rikki.nu/de-fem-storste-skrigesk ... lgperiode/


**Et skarptskåret skældsord, endda, nemlig intet ringere end en skrigeskinke! Ekstra Bladet med flere har serveret den i redaktionel sennepssovs. En skrigeskinke! Og det synes først og fremmest at være det socialdemokratiske folketingsmedlem Mette Frederiksen, der har fået æren. Skældsordet blev vist lanceret første gang af en politisk modstander i slutningen af 2009. Mette Frederiksen blev kaldt en skrigeskinke, fordi hun efter den politiske modstanders opfattelse talte skingert og længe om en sag, hun efter vedkommendes mening ikke havde ordentligt belæg for***

http://www.kristeligt-dagblad.dk/artike ... rigeskinke
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Fantastiske ord om kvinder!

Post by Godzilla »

Berit: ".....pikmider og det der er værre"

jeg tør næsten ikke tænke på hvilke ord der er værre end PIKMIDE :wow:
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Fantastiske ord om kvinder!

Post by 99E »

BeritH wrote:
annetteB wrote:Men ok, jeg kalder også mænd for pikmider og det der er værre. Og jeg kan som nævnt også bruge nogle af de nævnte omkring mine medsøstre.

Men hvorfor?
Altså hvorfor "pikmide" - for det første, hvorfor så kønne skældsordet (aka. inkludere "pik") - og for det andet, hvorfor så ikke bare... du ved, sige hvad der er i vejen med personen?

Hvis nogen er en idiot, så sig det.
Hvis nogen er dummere end kold havregrød - så sig det...
Hvis nogen er arrogant, nederen, grim, irriterende, bossy, sølle, klynkende, duuuuum eller lugter - så sig dét.
Eller opdigt et skældsord, hvis skældsord er så fantastiske, der ikke fokuserer på personens KØN - det er jo ikke KØNNET, der gør personen arrogant, nederen, grim, irriterende, bossy, sølle, klynkende, duuuuum eller ildelugtende.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Fantastiske ord om kvinder!

Post by aribeth »

Jeg vil også gerne have svar på Annettes spørgsmål... Og hvorfor er det så ondheds og surkusse-agtigt (uhhhh et ORD) at synes at indlægget her er "dumt"/hjernedødt/uigennemtænkt/ligegyldigt-kald det Hvad i vil? Jeg synes det er morsomt at læse og skrive i sådan en tråd her... Ikke så meget pga indholdet, som jeg i øvrigt synes er ret ligegyldigt, men som bliver lagt ud som noget "fantastisk" og "sjoooovt"... Jeg synes det ikke... Og spørger i øvrigt bare om om Gry synes andre nedsættende ord er fantastiske... I øvrigt Gry, jeg bad dig om at Google, fordi det er en ret smart måde at søge information til at blive klogere på (men husk lige at være kildekritisk ikke) og det tænker jeg at du måske var interesseret i. Men du kan da lige få det her. Onkel Tom er et nedsættende udtryk for en "god" og pligtopfyldende slave som adlyder sin "Massa" og ikke stiller spørgsmålstegn ved sin skæbne. Og ja, det kommer fra romanen Onkel Toms Hytte.
Raxacoricofallapatorius
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Fantastiske ord om kvinder!

Post by HHansen »

99E wrote:Men hvorfor?
Altså hvorfor "pikmide" - for det første, hvorfor så kønne skældsordet (aka. inkludere "pik") - og for det andet, hvorfor så ikke bare... du ved, sige hvad der er i vejen med personen?


Jamen du har da ret, man kan sagtens bare kalde idioten en idiot eller en spade eller en fnatmide -

Det der undrer mig lidt er faktisk denne reaktion hver gang noget er eller bare KAN opfattes nedladende overfor kvinder - mens nogle af de samme skribenter sagtens kan omtale mænd som Pik, pikfjæs, pikansjos og andre charmerende udtryk. Som helt sikkert kan graves frem fra Striglers arkiver hvis man gider.

Det er muligt at man gennem årene har ændret holdning til skældsord og mænd og kvinder - men alligevel???
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Fantastiske ord om kvinder!

Post by BeritH »

Jamen Ninie, det er da indlysende, jeg slipper for at bruge flere ord end højst nødvendigt.

Ordet "pikmide" indikerer at der er tale om en lavere livsform, der tillige er af hankøn. Så er det lettere at bruge et ord på 7 bogstaver end sætningen "en lavere livsform af hankøn"

Således indeholder disse ord generelt flere oplysninger end blot et idiot etc. Og spørgsmålet er jo om oplysningen om køn indgår som en deloplysning eller som en del af det nedladende. For mig er det det første.

Og så skal vi måske ændre navnet på vores forum:

strigle: substantiv, fælleskøn

Bøjning -n, -r, -rne

Udtale [ˈsdʁiːlə] tip

Oprindelse fra tysk Striegel af latin strigilis 'skrabejern' beslægtet med streg

Skjul Betydning Skjul Betydning


Betydninger


1. børste som består af en plade med stive hår og på den modsatte side evt. en rem tværs over, og som bruges til at børste hårlaget på heste med

Hanky trak striglen de sidste gange gennem manen




2. stridbar eller rapkæftet kvinde [b]SPROGBRUG nedsættende


Synonymer kælling furie

Hun er kold, fordi hun er barsk og ukvindelig. Hun er en strigle, der trænger til et rap med pisken biogr-pol.86a


Taget fra Den Danske Ordbog

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Fantastiske ord om kvinder!

Post by BeritH »

99E wrote: Eller opdigt et skældsord, hvis skældsord er så fantastiske, der ikke fokuserer på personens KØN - det er jo ikke KØNNET, der gør personen arrogant, nederen, grim, irriterende, bossy, sølle, klynkende, duuuuum eller ildelugtende.


Men det er jo dig der fokuserer på kønnet, når du læser disse ord, jeg ser det blot som tillægsinformation.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
Post Reply