Naboer

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Naboer

Post by Felis »

aribeth wrote:årh! fandeme en båtnakke lyder det til!



Næ, ikke nødvendigvis..det afhænger af hvis grund vejen er placeret på.

***Ja nu bor vi jo i en mose og vejen ned til naboen løber nede i bunden af haven, hvor der er meget vådt.
Vejen slår et sving omkring hjørnet, hvor der ligger et dræn, som er kørt helt i stykker, fordi naboen og hans trælse venner kører hjørnet af hele tiden. Vejen har i løbet af et par år flyttet sig 1½ meter ind i haven.
Derfor satte manden sten hvor der ikke skal køres, efter først at have afmærket med det der rød/hvide bånd.
Så ja vi har jo nok selv bedt om det.
Men hvad skal man gøre, når man gennem flere år har bedt ham om ikke at køre drænet i stykker!?**


Hvis vejen ned til naboen er beliggende på Intunias grund og naboen har ret til at bruge vejen som adgang til sin grund, så er det faktisk sådan, at Intunia har pligt til at vedligeholde og holde farbar, det stykke vej der er beliggende på hendes grund så naboen kan færdes der ubesværet, uden at have nødig at tage resten af haven i brug....og ligeledes at sikre dræn mod at blive kørt i smadder :linski:


Hvis derimod vejen er en fælles privat vej, bliver det lidt mere indviklet, for der skal de der bruger vejen være enige om at være fælles om reparationer og vedligeholdelse og også dele udgifterne dertil.


Og hvis vejen er beliggende på naboens egen grund, så er det selvfølgelig ikke i orden at han bruger sin nabos have i stedet for..
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Naboer

Post by misssophie »

ja, Intunia kan godt have pligt til at sørge for vedligeholdelse for hendes egen vej,- men går man til kommunens vejsyn med sagen, vil de gå ind og kigge på "brugen af vejen"

hvis det kun er naboen der bruger vejen,- eller bruger den fx 80 %, vil han blive påbudt at betale hhv det hele eller 80 % af omkostningerne til vedligehold og reparation af vejen

vi har fx en nabo som ikke "ejer" noget af vores vej,- men da han har ca 7 store turistbusser, en flok handicapbusser, 28 ansatte chauffører samt et autoværksted med ansatte og kunder der benytter vejen,- vil han blive pålagt at betale måske 95% af udgifterne til vejen da det er ham der slider på den. det ville jo ikke være fair at vi skal betale for sliddet af vejen med alle de mennesker og store køretøjer som ikke er vores

vi har så klaret det udenom vejsyn indtil videre...
Misssophie
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Naboer

Post by Felis »

misssophie wrote:ja, Intunia kan godt have pligt til at sørge for vedligeholdelse for hendes egen vej,- men går man til kommunens vejsyn med sagen, vil de gå ind og kigge på "brugen af vejen"

hvis det kun er naboen der bruger vejen,- eller bruger den fx 80 %, vil han blive påbudt at betale hhv det hele eller 80 % af omkostningerne til vedligehold og reparation af vejen

vi har fx en nabo som ikke "ejer" noget af vores vej,- men da han har ca 7 store turistbusser, en flok handicapbusser, 28 ansatte chauffører samt et autoværksted med ansatte og kunder der benytter vejen,- vil han blive pålagt at betale måske 95% af udgifterne til vejen da det er ham der slider på den. det ville jo ikke være fair at vi skal betale for sliddet af vejen med alle de mennesker og store køretøjer som ikke er vores

vi har så klaret det udenom vejsyn indtil videre...



Åh ja, det var et muligt scenarie jeg glemte at nævne:

Erhvervsmæssig virksomhed og brug af en privat fællesvej, der er nogen andre regler m.h.t. vedligeholdelses- og reparationsudgifter hvis vejen er beliggende inden for tættere bebygget område, hvor virksomheden vil blive pålagt størsteparten af udgiften og privatkørsel ikke regnes for at slide på vejen..
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Naboer

Post by Intunia »

Naboen har allerede gang i kommunen, der skal måle det hele op. Men det stykke vej som er problemet ligger ikke på mit matrikel nummer, og vi bruger heller ikke det stykke vej.

Det jeg ikke forstår er, at man som første handling omkring noget man er sur over kontakter politiet.
Det gør mig sådan lidt usamarbejdsvillig.
bla bla bla
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Naboer

Post by Felis »

Intunia wrote:Naboen har allerede gang i kommunen, der skal måle det hele op. Men det stykke vej som er problemet ligger ikke på mit matrikel nummer, og vi bruger heller ikke det stykke vej.

Det jeg ikke forstår er, at man som første handling omkring noget man er sur over kontakter politiet.
Det gør mig sådan lidt usamarbejdsvillig.



Okay, så har du sådan set ingen forpligtelser på det stykke vej medmindre det er en fælles privatvej..udover at hvis det er dræn der skal afvande din grund, er det dig der skal holde dem i orden.

Men naboen må selvfølgelig ikke "stjæle" 1½ meter af din have....hvad fa'en ville han have gjort såfremt I i stedet havde sat et solidt plankeværk op der....
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Naboer

Post by Intunia »

Felis wrote:
Intunia wrote:Naboen har allerede gang i kommunen, der skal måle det hele op. Men det stykke vej som er problemet ligger ikke på mit matrikel nummer, og vi bruger heller ikke det stykke vej.

Det jeg ikke forstår er, at man som første handling omkring noget man er sur over kontakter politiet.
Det gør mig sådan lidt usamarbejdsvillig.



Okay, så har du sådan set ingen forpligtelser på det stykke vej medmindre det er en fælles privatvej..udover at hvis det er dræn der skal afvande din grund, er det dig der skal holde dem i orden.

Men naboen må selvfølgelig ikke "stjæle" 1½ meter af din have....hvad fa'en ville han have gjort såfremt I i stedet havde sat et solidt plankeværk op der....

Altså man må godt sætte plankeværk eller andet op på sin grund. Bare det er mere synligt end sten, sagde betjenten.
Det er vist nok privat fællesvej som alle der har vejret har en forpligtelse for.
Der er en hel masse lovtekst om det, men tror bare at jeg venter på kommunens vejsyn, nu hvor det er sat i gang.
bla bla bla
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Naboer

Post by Frieser9460 »

Øv for en træls nabo, I har jer der, Intuina...

De naboer, vi har nu, er super søde, og vi har et godt naboskab med dem, hvor vi hjælper hinanden, når behovet er der, og holder lidt øje med hinandens huse, men ellers passer hver sit. Perfekt for mig. :mikkel:

Naboerne i mit gamle hus, derimod, var rene "rejects from Hell"... :wow:
De betragtede min have som deres personlige hundeluftested og "gangsti" (fordi de ellers skulle hele vejen udenom for at komme til købmanden eller ned til bussen, og det var jo slemt), ungerne smed deres affald, når de gik igennem, og samtidig var det ene hold naboer så frække at brokke sig, hvis de syntes, mit græs blev for langt, for det ville de ikke kigge på. Jeg tror nok, jeg kom til at sige til dem, at hvis de var utilfredse med længden på min græsplæne, så var de da velkommen til at komme og slå den. -poogift

Så jeg var ekstremt lettet, da jeg mødte vores flinke naboer heroppe.
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Naboer

Post by 99E »

Frieser9460 wrote:De naboer, vi har nu, er super søde, og vi har et godt naboskab med dem, hvor vi hjælper hinanden, når behovet er der, og holder lidt øje med hinandens huse, men ellers passer hver sit. Perfekt for mig. :mikkel:

Præcis! Sådan skal det være.
Vi havde de bedste naboer, da vi boede i Ruinen i Jylland...
Og god arbejdsfordeling: De havde en vejhøvl og holdt vejen i lækker stand om sommeren, vi havde en minilæsser og ryddede sne om vinteren (og gravede huller og stablede wrapballer for dem). Og så holdt vi lidt øje med hinandens huse og dyr og passede dem når vi var på ferier. Perfekt.

Intunia, kan I ikke male de der sten neon-orange? :lea:
Så er de da fiiiint synlige! :jeanie:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Naboer

Post by Intunia »

Hvis jeg maler dem orange, kan rådyrene jo ikke se dem! :hhansen:
Men hvide måske. Jeg flytter dem IKKE

Vi er ved at komme os over den besynderlige opførsel og bruger strategien nul kontakt fra nu af.
Ikke at vi havde den store kontakt før, men altså det der drama gear som alkoholikere altid kører i, det magter jeg bare ikke.
bla bla bla
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Naboer

Post by Intunia »

Ps. Vores anden nabo er flink og rar. (og ædru)
bla bla bla
Post Reply