sommertid og døgnrytmer

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: sommertid og døgnrytmer

Post by Intunia »

Ja gu er det en åndssvag ide.
Men det plejer ikke at give mig store problemer,..men nu må jeg se om det stadig passer, når jeg skal op i morgen tidlig.
bla bla bla
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: sommertid og døgnrytmer

Post by Ane »

i øvrigt.. sjov trivia.. det er først i 1894 at Danmark bliver en samlet tidszone. Før var klokken noget forskelligt alt efter hvor man var i DK. Men i takt med jernbanernes udbredelse var det lidt upraktisk:

Citat fra gammel artikel i berlingeren om emnet
Før 1894 havde Danmark med andre ord ikke en national fællestid. Klokkeslættet blev bestemt ud fra lokale målinger af, hvornår solen stod højest på himlen, for da var klokken 12.

Fra Svaneke til Blåvandshuk strækker Danmark sig over næsten en halv tidszone. Det havde før 1894 den konsekvens, at når klokken var 12 på Bornholm, så var den kun 11.32 i Vestjylland. Det gav især problemer for rejsende med De Danske Statsbaner. De nationale køreplaner var nemlig indrettet efter københavnsk tid, så når der på Odense banegård stod, at der var afgang kl. 12.00, så var det ikke klokken 12 i Odense. I den fynske hovedstad var den kun 11.51, hvilket ofte medførte, at passagerer kom for sent til toget.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
stinemull
Posts: 404
Joined: Sun 2. Mar 2008 22:04

Re: sommertid og døgnrytmer

Post by stinemull »

Jeg har problemer den første dag fordi min krop ikke vil en time tidligere i seng, men skal en time tidligere op. Den anden vej passer det migglimragende. Det er dog træls at skulle rende og stille urene hvert halve år.

Kan ikke se formålet i tidsændringen så for min skyld kunne vil godt droppe al den stillen uret frem og tilbage.
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: sommertid og døgnrytmer

Post by Ane »

jeg tror jeg vil starte 'foreningen for genindførelse af lokaltid'

Hvorfor skal vi på Sjælland være være på Gudhjemtid(15de Længdegrad Øst for Greenwich).. det er da helt unaturligt??!!

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: sommertid og døgnrytmer

Post by aribeth »

Jeg vil gerne være med i den forening! bare for at understrege hvor dumt det i det hele taget er, at vi stiller urene frem og tilbage!
Raxacoricofallapatorius
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: sommertid og døgnrytmer

Post by Frieser9460 »

Jeg synes, det er lidt svært, når vi går over til sommertid, og jeg mister en time... den tager det mig som regel en dag eller to at få indhentet igen. Til gengæld går det ganske udmærket den anden vej. :hhansen:

Men sådan alt i alt er det ikke det store problem for mig at skifte fra vinter- til sommertid og vice versa.
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: sommertid og døgnrytmer

Post by Lena »

Det har aldrig generet mig............ før i går!

Jeg manglede den skide time HELE dagen.............
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: sommertid og døgnrytmer

Post by BeritH »

Jeg hader at stå tidligt op om morgenen, så sommertid sucks i min terminologi.

Jeg sidder også og er ved at falde i søvn på arbejdet, fordi jeg har skullet en time tidligere op.

Jeg holder på dansk normaltid :peg: :peg:

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
stinemull
Posts: 404
Joined: Sun 2. Mar 2008 22:04

Re: sommertid og døgnrytmer

Post by stinemull »

Mit barn bliver åbenbart påvirket. Han var slet ikke klar til at stå op kl. 8 i morges og måtte vækkes blidt gennem 15 minutters putning i forældrenes seng.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: sommertid og døgnrytmer

Post by 99E »

Ane wrote:Hvorfor skal vi på Sjælland være være på Gudhjemtid(15de Længdegrad Øst for Greenwich).. det er da helt unaturligt??!!

Det er en del af den hemmelige bornholmske plan for at overtage verdensherredømmet! Muahahaha! :jeanie:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply