Screening for livmoderhalskræft

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
Illum
Posts: 218
Joined: Thu 9. Jun 2011 16:42

Nej gør ikke

Post by Illum »

Ondt.

Ja kan vel mest betegnes som 10. sek. ubehag pr bryst mens de mases mellem 2 plastplader, men om jeg forstår at man ikke kan tænke at kræft giver så meget mere ubehag/smerter og så bare får det gjort. Det er ikke fordi jeg er bekymret, men kræft er sgu noget grimt noget.

Her i landet er det ikke alder der er afgørende for indkaldelse til mamografi, og man får ikke sine fx. p- piller uden 1 gang om året at smække fødder i bøjlerne..her er det dog mere en stol man sidder i..
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: Screening for livmoderhalskræft

Post by Pia »

Gry Gressbakken wrote:Næ men store eller små babser så skulle det gøre ondt af død og djævel har jeg hørt. De skal klemmes flade omkring kirtlerne så de kan kigges i.

Men jeg ved så ikke om der er hold i det rygte?


Hånden på hjertet Gry, så tror jeg bare du er en kende mere følsom ang. smerter end flertallet :linski:
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Nej gør ikke

Post by 99E »

Illum wrote:Her i landet er det ikke alder der er afgørende for indkaldelse til mamografi, og man får ikke sine fx. p- piller uden 1 gang om året at smække fødder i bøjlerne..her er det dog mere en stol man sidder i..

Det kan faktisk godt være, det er en af grundene til, jeg er smuttet "under radaren" - jeg bruger hverken p-piller eller anden lægeordineret prævention. Jeg kan tydeligvis ikke tåle det der daglige hormon-tilskud, og jeg er en kylling mht. kobberspiralen(s bivirkninger).
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Illum
Posts: 218
Joined: Thu 9. Jun 2011 16:42

Jeg

Post by Illum »

Har ikke købt med recept i årevis men nu er der komemt nye regler så umuligt at købe dem uden..Så gik jeg helt frivilligt, har ikke brug for læge er aldrig syg, så derfor ikke reg. hos nogen, men det er så muligt at selv finde en og så bare enten stikke dem sygesikringskort eller bare betale.

Og så mente jeg at nu var det på tide, for man ved jo godt når der er gået mere end de anbefalet 3 år. men ja brevet til mamografi det kom via via , aner jeg ikke.
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: Screening for livmoderhalskræft

Post by Gry »

Pia wrote:
Gry Gressbakken wrote:Næ men store eller små babser så skulle det gøre ondt af død og djævel har jeg hørt. De skal klemmes flade omkring kirtlerne så de kan kigges i.

Men jeg ved så ikke om der er hold i det rygte?


Hånden på hjertet Gry, så tror jeg bare du er en kende mere følsom ang. smerter end flertallet :linski:


Det tror jeg nu ikke ;)

Som sagt er det noget jeg har HØRT
Illum wrote:Ondt.

Ja kan vel mest betegnes som 10. sek. ubehag pr bryst mens de mases mellem 2 plastplader, men om jeg forstår at man ikke kan tænke at kræft giver så meget mere ubehag/smerter og så bare får det gjort. Det er ikke fordi jeg er bekymret, men kræft er sgu noget grimt noget.

Her i landet er det ikke alder der er afgørende for indkaldelse til mamografi, og man får ikke sine fx. p- piller uden 1 gang om året at smække fødder i bøjlerne..her er det dog mere en stol man sidder i..


Uhm? Jeg forstår ikke helt det svar?
Så man skal gå til gynækolog for at blive ndkaldt til mammo? :ehh:

Feels like I'm missing something somewhere :skoer:
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Screening for livmoderhalskræft

Post by HHansen »

Gry Gressbakken wrote:
Illum wrote:Ondt.

Ja kan vel mest betegnes som 10. sek. ubehag pr bryst mens de mases mellem 2 plastplader, men om jeg forstår at man ikke kan tænke at kræft giver så meget mere ubehag/smerter og så bare får det gjort. Det er ikke fordi jeg er bekymret, men kræft er sgu noget grimt noget.

Her i landet er det ikke alder der er afgørende for indkaldelse til mamografi, og man får ikke sine fx. p- piller uden 1 gang om året at smække fødder i bøjlerne..her er det dog mere en stol man sidder i..


Uhm? Jeg forstår ikke helt det svar?
Så man skal gå til gynækolog for at blive ndkaldt til mammo? :ehh:

Feels like I'm missing something somewhere :skoer:


Ja det fremågår jo ikke af ovenstående, men Illum bor ikke i Danmark, så du kan ikke bruge hendes "her i landet" til noget.
I Danmark bliver man indkaldt til mammografi når man er over 50 år.
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: Screening for livmoderhalskræft

Post by Gry »

HHansen wrote:
Gry Gressbakken wrote:
Illum wrote:Ondt.

Ja kan vel mest betegnes som 10. sek. ubehag pr bryst mens de mases mellem 2 plastplader, men om jeg forstår at man ikke kan tænke at kræft giver så meget mere ubehag/smerter og så bare får det gjort. Det er ikke fordi jeg er bekymret, men kræft er sgu noget grimt noget.

Her i landet er det ikke alder der er afgørende for indkaldelse til mamografi, og man får ikke sine fx. p- piller uden 1 gang om året at smække fødder i bøjlerne..her er det dog mere en stol man sidder i..


Uhm? Jeg forstår ikke helt det svar?
Så man skal gå til gynækolog for at blive ndkaldt til mammo? :ehh:

Feels like I'm missing something somewhere :skoer:


Ja det fremågår jo ikke af ovenstående, men Illum bor ikke i Danmark, så du kan ikke bruge hendes "her i landet" til noget.
I Danmark bliver man indkaldt til mammografi når man er over 50 år.



Aaaaaah!
Så gav det pludselig mere mening!

Vil det sige at man ikke kan komme ind og få det før? Eller er det så "bare" noget med at man skal fatte pungen selv? Der er da mange unge kvinder der får brystkræft, så forstår ikke helt hvorfor det kun tilbydes til folk over 50? :plop:
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
stinemull
Posts: 404
Joined: Sun 2. Mar 2008 22:04

Re: Screening for livmoderhalskræft

Post by stinemull »

Du kan altid blive henvist til mamografi af din egen læge. Det gøres hvis der findes noget i brystet der giver mistanke eller hvis du er en af de kvinder der er specielt arveligt betinget.
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: Screening for livmoderhalskræft

Post by Pia »

Jeg har fået en mamografi engang. Det gjorde altså ikke ondt og jeg har ikke små bryster.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Screening for livmoderhalskræft

Post by annetteB »

Næh, jeg er ikke nervøs. Tværtimod er jeg ret overbevist om ikke at fejle en skid. Det er ren ulyst til påny at få mast brysterne flade. Jeg syntes det var vældig ubehageligt dengang med bindevævsknuden.

Selvfølgelig er kræft sikkert væsentligt mere ubehageligt. Jeg selvundersøgelser bare ofte og er ikke i risikogruppen som sådan grundet lange ammeperioder osv, så jeg tænker bare at jeg kunne springe over det med relativt roligt sind.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Post Reply