Screening for livmoderhalskræft

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Screening for livmoderhalskræft

Post by 99E »

annetteB wrote:Hvor mange der bliver overraskede over hvad på FB afhænger nok også af ens vennekreds derinde..

:linski:

Jeg har ikke gjort specielt meget for at opsøge viden.
Jeg læste nogle artikler på... politiken.dk, tror jeg, for 100 år siden.
Konstaterede at jeg nok var uden for målgruppen.
Spurgte min læge (der konstaterede at i et monogamt forhold enten har man HPV eller har det ikke og sådan er det så...) og syltede sagen.

Nu er der så indikationer af, vaccinationen måske kan bremse en evt. erhvervet HPV - så kan det muligvis alligevel give mening at få vaccinen.

HPV er, ligesom herpes (af forkølelsessår-typen) noget, de fleste har.
Derfor kan man naturligvis godt være flink og lade være med at smitte for mange (og fx ikke kysse på folk med forkølelsessår...).
Jeg er fx sandsynligvis smittet med forkølelsessår-herpes - selvom jeg aldrig har haft et udbrud.
Det betyder da ikke, at jeg bare fuldstændigt kritikløst savler hen over Mikkels sår, når det er i udbrud.

Hvad er det lige, Sundhedsstyrelsen skal gøre?
For - fordoms-advarsel - folk, der ikke "ved den slags" er måske ikke lige typen, der ser OBS eller selv opsøger informationen... (Fx på Sundhedsstyrelsens hjemmeside, internettet generelt, aviser og nyhedsmedier mm).
Så ville de jo vide de der ting...?
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: Screening for livmoderhalskræft

Post by Gry »

annetteB wrote: http://www.rigshospitalet.dk/menu/AFDEL ... ?siu=true/

HPV er så almindeligt at langt de fleste sexuelt aktive mennesker i DK på et eller andet tidspunkt har haft det. Således sikkert osse din kæreste. Endda før I mødte hinanden.


Jeg hader at pege fingre...men jeg er nææææsten 90% overbevist om at det faktisk er ham der har givet mig det. Men det kan man ikke påvise eller bevise så derfor nægter jeg at tage stillling til det som andet end en strøtanke - men jeg ved han havde et ekstremt aktivt sexliv og med mange partnere, og at han HADEDE at bruge beskyttelse.

Men det nytter ikke noget at tænke videre over det når jeg ikke kan bevise det/påvise det. Ikke til andet end at blive bitter i hvert fald, og det stiller mig bestemt ikke bedre på nogen måde. Hverken fysisk eller psykisk.

aribeth wrote:Yerh! Der er mange på Facebook der er overraskede over ekstremt mange ting, ergo er det LANGT de færreste der ved noget!

Ring da igen til den flinke tålmodige læge og udtryk din forargelse og lad hende igen tale dig efter munden (med mindre hun har en dårlig dag pludselig) fordi det spilder da ingens tid...


Erhm? Klinikken er til for at hjælpe med seksuelt overførte sygdomme, så når jeg ringer og taler med dem om seksuelt overførte sygdomme kan jeg ikke se hvordan jeg spilder nogens tid? Det er jo dét hun blandt andet er ansat for? Jeg blev henvist af Lægevagten der ikke kunne besvare mine spørgsmål - derpå talte jeg med en sygeplejeske på afdelingen som ikke kunne besvare dem heller og som anbefalede mig at jeg ringede dagen efter og fik fat i en af deres læger derude? Hun talte mig bestemt ikke efter munden, hun var varm og levende, imødekommende og venlig, og lød oprigtig frustreret over at hun ikke kunne hjælpe mig mere end det hun kunne.

Jeg forstår ikke helt hvorfor du mener at mine spørgsmål er spild af tid? Men oplys mig endelig?

annetteB wrote:Hvor mange der bliver overraskede over hvad på FB afhænger nok også af ens vennekreds derinde..


Tjae...jeg har over 800 venner derinde, og tror de yngste er omkring de der 12 stykker måske - og så helt op i 50-60erne. Så unge og ældre, mænd og kvinder. Lige fra folk der går i folkeskole til folk der er uddannede indenfor psykologi og jura m.m. Min vennekreds er om noget mangfoldig.
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: Screening for livmoderhalskræft

Post by Gry »

99E wrote:
annetteB wrote:Hvor mange der bliver overraskede over hvad på FB afhænger nok også af ens vennekreds derinde..

:linski:

Jeg har ikke gjort specielt meget for at opsøge viden.
Jeg læste nogle artikler på... politiken.dk, tror jeg, for 100 år siden.
Konstaterede at jeg nok var uden for målgruppen.
Spurgte min læge (der konstaterede at i et monogamt forhold enten har man HPV eller har det ikke og sådan er det så...) og syltede sagen.

Nu er der så indikationer af, vaccinationen måske kan bremse en evt. erhvervet HPV - så kan det muligvis alligevel give mening at få vaccinen.

HPV er, ligesom herpes (af forkølelsessår-typen) noget, de fleste har.
Derfor kan man naturligvis godt være flink og lade være med at smitte for mange (og fx ikke kysse på folk med forkølelsessår...).
Jeg er fx sandsynligvis smittet med forkølelsessår-herpes - selvom jeg aldrig har haft et udbrud.
Det betyder da ikke, at jeg bare fuldstændigt kritikløst savler hen over Mikkels sår, når det er i udbrud.

Hvad er det lige, Sundhedsstyrelsen skal gøre?
For - fordoms-advarsel - folk, der ikke "ved den slags" er måske ikke lige typen, der ser OBS eller selv opsøger informationen... (Fx på Sundhedsstyrelsens hjemmeside, internettet generelt, aviser og nyhedsmedier mm).
Så ville de jo vide de der ting...?



Ja jeg fik tilbudt vaccinen sådan lidt under bordet fordi jeg havde fået konstateret forandringer (og jeg er på kontanthjælp). Så jeg fik vaccinen med henblik på at slå forandringerne ned. Jeg ved ikke om det har virket. Jeg har fået konstateret celleforandringer 3 gange, så fik jeg vaccinen - næste gang testede jeg negativ - men de sidste 2 gange har jeg været testet positiv igen. Nu bliver jeg så genvaccineret...igen...i håb om at det bliver slået ned. Indtil videre (7-9-13) har det ikke udviklet sig til værre stadie end det som det ligger på pt.

Men for at liste op:

Jeg er ekstremt bekymret over at man ikke kender levetiden på virus. Jeg var DYBT chokeret da jeg fandt ud af at jeg teknisk set kan være smittebære resten af livet fordi jeg har haft celleforandringer. Det var der ingen der informerede mig om. Jeg er også VIKRLIG bekymret over at man ikke kender levetiden på HPV-virus hos dem der ikke selv er inficerede men blot bærere af det.

Det med at man kan blive smittet ved blowjobs...who the hell knew that?! Og hvad er det helt præcis der smitter så? Er det slimhinder mod slimhinder? Er det dråbeoverført? For hvis det er slimhinder eller dråbeoverført så kan man vel teoretisk set også få HPV hvis en person med HPV i halsen giver et tungekys? Det er jo slimhinder SAMT dråbeoverført? Eller hvor langt NEDE er oral-HPV? Taler vi om at et blowjob skal NED i halsen på folk så vi er ovre i Deep-throat? Alt for lidt info jeg sidder tilbage med. Igen...hvis det er dråbeoverført så kan det potentielt gives videre ved at man smager hinandens mad, elller deler en drink eller lign? Altså hvor "hysterisk" skal man være/ikke være her? Jeg ved det ikke - så meget er sikkert.

Og ja jeg ved godt jeg hyperfokusere på det, og muligvis i nogles øjne er ude på et skråplan hvor jeg overreagere...men jeg prøver med vold og magt at være ansvarlig, og det er fandme svært når man ikke ved hvad grænsen for viraen er. Om vi snakker "kyssesyge" spredning eller om der SKAL være noget gnubbe-gnide-aktivitet før vira bliver overført.

Og det jeg mener er at når sundhedsstyrrelsen laver kæmpe lange og mega mange forskellige reklamer om at piger skal vaccineres mod HPV (i TV) - så synes jeg det er under al kritik at de ikke også har kommet ind på smittekilder eller *noget* som helst med mænd - eller haft en speaker-stemme inde over hvor der blev sagt "For mere information om HPV-virus samt vaccinationsprogrammer gå til...."

Jeg søgte som sagt i 12 timer for at finde ud af at mine spørgsmål umiddelbart ikke blev besvaret på nettet. Ud af de 12 timers søgning tror jeg der var 2 sider i alt der nævnte det med oral og anal overførsel af HPV også. Ca. samme antal sider informerede om at der findes 2 typer vacciner til kvinder. Ingen af dem informerede om prisen - eller hvordan de "ældre" generationer skal forholde sig.

INGEN af siderne informerede om sex efter påvisning af celleforandringer eller HPV. Fokus var udelukkende på før-stadiet og på information om at HPV *kunne* blive til kræft hvis man var uheldig.

Hvor mange unge kender I der ville sidde og jagte information intenst omkring et emne hvor de tænker "Nårh men det er sgu nok ikke aktuelt for mig"? Jeg tror jeg måske kender 4. Resten ville være ligeglade indtil de blev slået i hovedet med det i reklamer i tv, eller på nettet, eller information fra deres læge.

Hvis man kan tilplastre samtlige busstoppesteder med billeder af børn med cykelhjelme på og "pas på mig i trafikken", og også hænge dem op inde i busserne, så skulle man tro at den her slags også var noget der blev prioriteret at give information omkring. Det er i hvert fald min optik.
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Screening for livmoderhalskræft

Post by BeritH »

Jeg må nu erkende at jeg er en af dem der ikke ved ret meget om HPV, det har simpelthen ikke haft min interesse at sætte mig ind i det, da jeg er langt overskredet aldersmæssigt i forhold til vaccine.

Jeg ville nu også forvente at en læge, der har mig i behandling/har testet mig ville oplyse om sådan noget.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Screening for livmoderhalskræft

Post by annetteB »

Det er vel "almindelig viden" at et engang erhvervet virus ofte bliver siddende i kroppen livet ud og kan være mere eller mindre inaktivt, men dog tilstedeværende. Det gælder jo fx også herpes, skoldkopper osv, så hvorfor ikke HPV?
Naturligvis er det træls hvis man har reddet sig en af de mere aggressive varianter og dermed får celleforandringer i livmorhalsen - men det er jo IKKE alene ens partners ansvar, hvis man selv har været dum nok til at indvilge i sex uden beskyttelse?

Jeg overvejede min situation med henblik på en eventuel vaccination, da jeg i sin tid blev skilt efter årtier med monogam sex og i det hele taget ret få sexualpartnere, da det jo nok anede mig at jeg kunne rende ind i mænd med anderledes sexuelt CV (og jeg fik ret ;-) burde sende buketter ud med tak til de partnere som har oplært nuværende Elsker....men jeg har ikke råd til de der +100 buketter) men det er jo ens EGET ansvar at sørge for prævention - eller for at sige nej tak til sex med vedkommende, hvis man tror han kan rende rundt med noget nas - og dét gælder hvadenten man vil beskytte sig mod graviditet eller sexuelt overførte sygdomme...eller begge dele.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: Screening for livmoderhalskræft

Post by Gry »

Hm...
Well. Når jeg har talt med læger om HPV så er det altid blevet sidestillet med influenza eller forkølelse. Det er jo altså ikke noget der sidder i kroppen til evig tid, så jeg har ikke haft noget grundlag for at drage den konklution :)

Nå...men nu sad jeg og talte med folk på FB om det til omkring kl. 5 imorges og til sidst fandt jeg noget mere info på en del ting...ikke at det gjorde mig mere rolig, faktisk snarere tværtimod.


"Kondomer beskytter de slimhinder, der direkte og indirekte er dækket af det. HPV kan dog findes alle steder på kønsorganerne, så kondom kan ikke fuldstændigt beskytte mod smitte, selvom det sandsynligvis nedsætter risikoen for smitte. HPV infektion kan formentlig vare i årevis uden symptomer." :oeje:

" Virusset befinder sig ikke kun på mandens penis, og i kvindens klitoris og skede, men også på huden omkring kønsorganerne. Man er derfor ikke fuldstændig beskyttet mod HPV, selvom man bruger kondom." :graed:

"Hvis man har haft HPV-infektion, er man ikke beskyttet mod en ny infektion, uanset om kroppen selv har bekæmpet virus eller ej. Man kan således få en ny infektion med samme HPV-virus eller en anden type. Det skyldes, at antistofdannelsen i kroppen er lav ved en HPV infektion. Kroppens immunforsvar består af flere aktører, hvor antistofferne er de mest effektive, men de bliver ikke aktiveret i så høj grad ved en HPV-infektion." :-o

"Der findes mere end 100 forskellige typer HPV, men kun 30-40 af dem inficerer kønsorganerne."

"Human papillomavirus, forkortet HPV, er virus, som vi alle kommer i kontakt med i løbet af livet. HPV smitter ved tæt kontakt mellem mennesker, typisk ved samleje, oralsex eller dybe kys, hvor slimhinder berører hinanden. HPV findes på slimhinder, på huden og i sekreter som spyt, sædvæske og udflåd." :plop:

"Virus overføres ved samleje, ved oral-sex, analsex eller ved oral-oral kontakt som ved dybe kys." :wow:

"Der er i dag to HPV-vacciner på markedet, der begge beskytter mod HPV 16 og 18. Hvis man ikke er omfattet af børnevaccinationsprogrammet, kan man frit vælge mellem vaccinerne. Den, der på nuværende tidspunkt benyttes i vaccinationsprogrammet, er dog en vaccine, der også beskytter mod 90 procent af alle kønsvorter (HPV 6 og 11)." :askepot:

"HPV-typerne 16 og 18 er årsag til cirka 70 procent af livmoderhalskræft, og derfor er de to typer valgt til første generation af vaccinerne. Den ene af de to vacciner, der er på markedet, har desuden beskyttelse mod HPV-typerne 6 og 11, som forårsager de fleste tilfælde af kønsvorter (kondylomer). Kommende vacciner vil yde beskyttelse mod flere HPV-typer (HPV 31, 33, 45, 52 og 58), hvis erfaringerne fra forsøg lever op til de første."
:katiekat:



Såe...når der på et tidspunkt kommer den nye vaccine så tror jeg liiiiiiige at jeg hopper på vognen igen. Det er trods alt lige 5 strenge mere der bliver banket i hovedet med en kølle. Jeg ved ikke om de vaccinationer allerede findes i udlandet og tilbydes der. Jeg ved der er nogle stykker herindefra der bor i udlandet eller har familie andre steder end Danmark, så hvis I kan chippe ind med noget info på den konto så ville det være pisse fedt :)

Jeg tror også lige jeg skal have undersøgt hvad den der "vaccine 2" koster og så se om jeg ikke kan finde midlerne til den på en eller anden måde. nu må det være nok med alt det her forandrings-fnadder. Sys jarg!
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Screening for livmoderhalskræft

Post by misssophie »

der er da tonsvis af dette der er totalt nyt for mig.

jeg har aldrig haft det inde på livet,- og har derfor ikke haft den store trang til at undersøge tingene nærmere, så jeg synes det er fint du skriver om det Gry
Misssophie
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: Screening for livmoderhalskræft

Post by Gry »

BeritH wrote:Jeg må nu erkende at jeg er en af dem der ikke ved ret meget om HPV, det har simpelthen ikke haft min interesse at sætte mig ind i det, da jeg er langt overskredet aldersmæssigt i forhold til vaccine.

Jeg ville nu også forvente at en læge, der har mig i behandling/har testet mig ville oplyse om sådan noget.

BeritH


Tak BeritH :)
Jeg var lige ved at sidde her og føle mig lidt alene i min holdning.
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: Screening for livmoderhalskræft

Post by Gry »

misssophie wrote:der er da tonsvis af dette der er totalt nyt for mig.

jeg har aldrig haft det inde på livet,- og har derfor ikke haft den store trang til at undersøge tingene nærmere, så jeg synes det er fint du skriver om det Gry


Tusind tak! :elsk:

Det gør mig faktisk RIGTIG glad at du skriver det :D Jeg vil nemlig gerne dele mine frustrationer, men især vil jeg gerne dele min viden (eller mangel på samme), så andre kan lære af mig/mit eksempel. Både do and don't :)
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Screening for livmoderhalskræft

Post by BeritH »

Gry Gressbakken wrote:Hm...

"Hvis man har haft HPV-infektion, er man ikke beskyttet mod en ny infektion, uanset om kroppen selv har bekæmpet virus eller ej. Man kan således få en ny infektion med samme HPV-virus eller en anden type. Det skyldes, at antistofdannelsen i kroppen er lav ved en HPV infektion. Kroppens immunforsvar består af flere aktører, hvor antistofferne er de mest effektive, men de bliver ikke aktiveret i så høj grad ved en HPV-infektion." :-o



Så forstår jeg ikke helt hvad en vaccination skal gøre godt for.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
Post Reply