Screening for livmoderhalskræft

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Screening for livmoderhalskræft

Post by Stimata Doamna »

Jeg er til mammografi hvert år, og hvert år bliver der lavet en celleprøve af livmorhalsen. Det er standard ved den årlige gynækologiske.
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Screening for livmoderhalskræft

Post by Lone Beck »

De pågældende kvinder er ikke døde af manglende screening. De er døde af kræft. Stakkels mennesker :ked:


Jeg ville ikke bemærke manglende indkaldelser, for jeg får ikke foretaget screeningen alligevel. Jeg hader al den sygdomsfiksering :tommelned:

Jeg ved godt, jeg vil bebrejde mig selv det, hvis jeg en dag får livmoderhalskræft. Ligesom jeg vil bebrejde mig selv det, hvis jeg får kol eller lungekræft. Og jeg vil bebrejde mig selv det, hvis jeg falder af krikken og brækker nakken og og og... *dybt suk*
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Screening for livmoderhalskræft

Post by Frieser9460 »

Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har fået sådan en invitation til screening for livmoderhalskræft... måske har de opgivet mig. :roed: Jeg har endnu ikke fået mig taget sammen til at blive undersøgt... heller ikke selv om jeg godt ved, det i bund og grund er dumt at lade være. Det der med at blive "rodet med dernede" er bare ikke et hit hos mig... jeg er helst fri...
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Screening for livmoderhalskræft

Post by BeritH »

Jeg har det som Lone Beck, jeg ville heller ikke tænke over at jeg ikke blev indkaldt.

Faktisk har jeg ikke været til sådan en undersøgelse siden jeg fik fjernet et stykke af livmoderhalsen i 1993. Burde jeg? - Ja måske. Men jeg gider ikke spilde mit liv på at tænke på sygdom.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Screening for livmoderhalskræft

Post by 99E »

Øhh...
Endnu en ting, jeg har glemt!
:mur:

Nåh, jeg tror, jeg er faldet ud af systemet ifm. flytning herop - og ikke kommet IND i systemet heroppe.
Men det vil jeg da lige se på, når det passer ind i planerne...
:ehh:

En af mine ca. jævnaldrende kolleger trisser sydpå i denne uge for at få en keglesnitsoperation...
:ked:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Illum
Posts: 218
Joined: Thu 9. Jun 2011 16:42

Screening for livmoderhalskræft

Post by Illum »

Jeg er ganske uforstående over at man ikke bare ser at få det gjort..

Har lige helt frivilligt opsøgt en frauenartz (ja har er det delt fra almindelig læger) her i nabolaget fordi nu var det bestemt tid..disse ting vil jeg bare ikke overraskes og dødsdømmes af, mamografi er også på plads fortaget i år..

Og jeg ser det ikke som at tænke på sygdom, jeg ser det som en hjælp til at blive 105, så rask som muligt.
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: Screening for livmoderhalskræft

Post by Gry »

Well...

Jeg tror mange ikke får det gjort fordi de ikke orker at FÅ det gjort. Så længe de føler sig friske og raske føler de ikke de har behov for at få foretaget de her ting.

Jeg tror jeg havde modtaget 3-4 styk. som jeg ikke havde reageret på. I en anden sammenhæng skulle jeg så til gynækolog og så kunne hun så se at jeg aldrig havde fået det lavet og lavede en på mig. De er altså ikke særlig sjove at få lavet heller...

Nå...

Men da jeg endelig kom derop så viste det sig at jeg havde celleforandringer. Så skulle jeg have taget biopsier - og det er meget muligt de siger det ikke gør ondt og at de ting de tager er mindre end et frimærke...bullshit! Det gør lorte ondt! Den viste så svære celleforandringer. Så påbegyndte jeg HPV-vaccinerne.

Næste gang jeg fik lavet biopsier - og igen...av! (var sengeliggende i ca. 2 uger) så var der ikke flere celleforandringer at se. Jeg var totalt ekstatisk. Sååååå fik jeg lavet biopsi igen...av.....og så var der fandme forandringer igen!

Nu skal jeg tage mig sammen til at få lavet en ny tid, for jeg orker ærligt talt ikke at få lavet det mere efterhånden. Men hvis der denne gang også er forandringer, så er vi nok der hvor vi skal overveje at der skal laves noget operation af en eller anden art.

Jeg ville ønske de bare ville rydde hele lortet. Jeg gider ikke det her pis mere. Jeg skal ikke have børn, og jeg har kun problemer med understellet. Nåhja...glemte også at nævne der er blevet fundet cyster. Og at min mor har fået ryddet understellet for mange år siden også grundet problemer. Men neeeeej. Jeg er jo ung. Jeg har jo ingen børn. *rolling eyes*
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: Screening for livmoderhalskræft

Post by Pia »

Gry Gressbakken wrote:Jeg ville ønske de bare ville rydde hele lortet. Jeg gider ikke det her pis mere. Jeg skal ikke have børn, og jeg har kun problemer med understellet. Nåhja...glemte også at nævne der er blevet fundet cyster. Og at min mor har fået ryddet understellet for mange år siden også grundet problemer. Men neeeeej. Jeg er jo ung. Jeg har jo ingen børn. *rolling eyes*


Jeg kan godt forstå dig, men rigtig mange af dem "Der i hvertfald aldrig skal have børn" :peg: ombestemmer sig alligevel med alderen :-)

Det er vist nærmere reglen, end undtagelsen.

Det er nok derfor de ikke bare føjer dig uden videre.
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Screening for livmoderhalskræft

Post by Stimata Doamna »

Pia wrote:
Gry Gressbakken wrote:Jeg ville ønske de bare ville rydde hele lortet. Jeg gider ikke det her pis mere. Jeg skal ikke have børn, og jeg har kun problemer med understellet. Nåhja...glemte også at nævne der er blevet fundet cyster. Og at min mor har fået ryddet understellet for mange år siden også grundet problemer. Men neeeeej. Jeg er jo ung. Jeg har jo ingen børn. *rolling eyes*


Jeg kan godt forstå dig, men rigtig mange af dem "Der i hvertfald aldrig skal have børn" :peg: ombestemmer sig alligevel med alderen :-)

Det er vist nærmere reglen, end undtagelsen.

Det er nok derfor de ikke bare føjer dig uden videre.


Ja, nemlig, det sker faktisk ret tit, at man alligevel liiiiiige skal have børn. Sådan lige pludselig og stort set uden forvarsel!
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
Illum
Posts: 218
Joined: Thu 9. Jun 2011 16:42

Ikke rart at få

Post by Illum »

Gjort men det er der nu en del ting ang. kroppen der ikke er, og dette her en en fa de ting hvor du kan være tæt på døden UDEN at vide det..

Og den dag det opdages der er kan det nemt være for sent..

Og lægen har ser det hele, også værre. Plus det tager 3 min.
Post Reply