Kremering af kæledyr, og smykkelavning - Yay or Nay?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Kremering af kæledyr, og smykkelavning - Yay or Nay?

Post by Gry »

Jeg har lige siddet og set tv her til aften.

Der var et indspark omkring dyrekremeringer.

Det er sådan at vi er i en meget kritisk situation. Min mors ene kat er blevet indlagt. Han har fået tømt bugen for væske 3 gange nu. Han har været i observation i 2 dage på dyrehospital. De har sagt til min mor at hun muligvis skal forberede sig på at sige farvel imorgen.

De var kort inde på at det kunne være cancer, eller problemer med hjertet. Hans hjerte slår i hvert fald alt for hurtigt uanset hvad. Vi håber naturligvis på et mirakel og at han kommer sig, eller det er noget der er let at fixe.

Men...hvis det ikke er....

http://www.adakrem.dk/askesmykker-11.html

Der er det her krematorium der tilbyder forskellige ydelser. Man kan få asken i en urne, graveret eller ej, så man kan begrave på en dyrekirkegård, eller hjemme i haven eller andet. Man kan få mindeplader til at markere stedet...og så kan man få smykker.

Dyret bliver brændt, og noget af den aske bliver så fint modeleret ind i porcelæn som folk kan få til minde og altid have lidt af deres elskede dyr med dem. HVIS Warwick går bort imorgen, så overvejer jeg meget kraftigt at købe en halskæde til min mor - HVIS hun er interesseret. Jeg ved ikke om hun ville finde det super underligt og creepy - og igen...jeg foretrækker mirakkel-historien fremfor...alternativet...

Nå...men hvis man nu SKAL forholde sig til alternativet...

Image

Image

Jeg overvejer en af de her to. Min mor elsker koboltblå, og man kan få i sort, hvid, rød eller blå. Så enten skal det være blå eller sort.

Men hvad synes I? Er det mega creepy og grænseoverskridende? Eller ville i synes det var rart og betænksomt?

...Warwick var min i en kort overgang. Min opdrætter fik ham hjem fra Prag. Jeg passede ham hos mig i 2-3 uger (før jeg selv fik kat). Så han er mit lille plejebarn. Jeg kommer til at græde snot hvis han skal dø nu. Han er far til mine 2 yngste drenge. Det er bare...hårdt....

Så ud over at jeg gerne vil høre jeres mening selvfølgelig, så ville jeg i DEN grad sætte pris på hvis I gad sende Warwick lidt kærlige tanker om helbredelse og held og kærlighed.


Image

Smukke dejlige Warwick. Taget sidste år i....September eller Oktober...
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Kremering af kæledyr, og smykkelavning - Yay or Nay?

Post by Stimata Doamna »

Jeg gemmer minderne i hjertet og på billeder. Alt det andet er set med mine øjne optrækkeri. Det gælder for såvidt også med mennesker, der går bort. Jeg har ingen trang til at opsøge gravsteder (for slet ikke at tale om at opbevare aske på den ene eller anden måde). Men det er nok en smagssag, og andre er velkomne til at se anderledes på det.
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Kremering af kæledyr, og smykkelavning - Yay or Nay?

Post by 99E »

Jeg kan godt følge tanken om at bære noget af en mistet med sig...
Personligt synes jeg smykker af døde dyrs (eller menneskers) aske er... Skummelt.

Men jeg ville heller ikke få et kæledyr kremeret - som Randi er jeg ikke en, der "har brug for" et gravsted.
Billeder og andre minder - arvestykker og sådan noget kan være rart.
Men gravsteder... "gør" ikke noget for mig, åbenbart.
De "trækker" heller ikke - jeg har ikke sådan en trang til at besøge dem (men ind imellem syne sjeg, jeg "burde").

Altså... hvis Sheila døde ville jeg ikke få hende kremeret.
Måske lægge hende et sted i fjeldet med en pokkers masse sten over - men hvis det var ved dyrlægen ville jeg nok bare lade dem tage sig af det.
Også selvom det så er noget med, hunden kommer på Dumpen med alt muligt andet affald og ender i fjernvarmefyret.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Kremering af kæledyr, og smykkelavning - Yay or Nay?

Post by 99E »

Tilføjelse:
Til gengæld er jeg helt fin med fx hestehårsarmbånd, og er megaglad for dem, KatieKat og svigermor i fællesskab har lavet af Sorchas hale - selvom hun ikke er spor død.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: Kremering af kæledyr, og smykkelavning - Yay or Nay?

Post by Gry »

Jeg vil så lige sige, uanset om man får dyret i en urne, eller ej, eller som smykke eller ej, så bliver alle døde dyr kremeret i danmark. De bliver så bare massekremeret og asken smidt ud...
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Kremering af kæledyr, og smykkelavning - Yay or Nay?

Post by 99E »

Gry Gressbakken wrote:Jeg vil så lige sige, uanset om man får dyret i en urne, eller ej, eller som smykke eller ej, så bliver alle døde dyr kremeret i danmark. De bliver så bare massekremeret og asken smidt ud...

Really?
Her ender de mig bekendt stadig på Dumpen/lossepladsen...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Re: Kremering af kæledyr, og smykkelavning - Yay or Nay?

Post by HeidiO »

Jeg mener ikke at DAKA foretager kremering
Heidi
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: Kremering af kæledyr, og smykkelavning - Yay or Nay?

Post by Gry »

Det er biologisk og derfor sundhedsrisiko, så alle dyr der bliver aflivet bliver sendt til brænding. Spørgsmålet er bare om det er massebrænding eller noget man vil gøre selv. så man ved det er ens eget dyr man får med, og ikke random something...
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Kremering af kæledyr, og smykkelavning - Yay or Nay?

Post by Felis »

Dyr aflivet hos en dyrlæge samles sammen og afhentes til forbrænding eller anden bortskaffelse (medmindre man vælger at tage det med hjem og selv bortskaffe/begrave)....f.eks til Daka sammen med døde husdyr til videreforarbejdning der og bliver bl.a. til organisk gødning, biodiesel samt CO2-reducerende brændsel til cementværker.(Set på Dakas hjemmeside)
Det giver man et gebyr for sammen med pris for aflivning...et såkaldt bortskaffelsesgebyr.

Ellers kan man vælge at betale spidsen af en jetjager for at få sit døde dyr afbrændt/kremeret.

Eller også kan man grave det døde dyr ned i haven eller et andet passende sted...og nej, det er ikke ulovligt at grave døde katte, hunde og andre kæledyr ned på privat grund..visse steder i større byer findes der også dyregravsteder

M.h.t. urner, mindeplader, gravsteder o.s.v...så har jeg intet behov for gravsteder eller at have en urne stående på hylden...jeg kan ikke forholde mig til en sjat aske i en krukke på den måde, at "det er en del af xxxxxx"...

Samme med gravsteder for mennesker...

Mine døde kæledyr på nær et par hunde, er gravet ned på min grund, jeg husker hvor..men stederne er ikke afmærket på nogen måde.

Omkring smykkerne der, så vil jeg til enhver tid forbeholde mig retten til at være særdeles skeptisk, da de perler og glasting for det første til forveksling ligner noget masseproduceret man kan købe i enhver butik der sælger udstyr til smykkefremstilling.

Og jeg ved ligeledes at ved smeltning af glas og støbning af porcelæn vil der ske uhensigtsmæssige ting i fremstillingsprocessen såfremt der kommer fremmedlegemer af anderledes beskaffenhed i den varme støbemasse, ..massen vil "bruse op", der vil blive ujævnheder og bobler i ....hvilket vil sige, at jeg finder det tvivlsomt, om det i det hele taget virkelig drejer sig om specialfremstillede smykkeperler indeholdende aske..og ikke bare i stedet er en fed fidus med vildledning af folk for at drage økonomisk fordel af folks følelser for deres afdøde kæledyr.
Og hvis den er "god nok", så var det heller ikke noget der kunne tiltale mig på nogen måde...



Og til slut:

Trist at Warwick er så dårlig...det lyder ikke som om prognoserne er særlig gode for ham.

Håber selvfølgelig på det bedste <3
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Kremering af kæledyr, og smykkelavning - Yay or Nay?

Post by misssophie »

Jeg tror nu nok at Ninie har ret mht til lossepladsen i Nuuk,- så vidt jeg er informeret skulle det også være ganske almindeligt at få aflivet sin hund dernede (så skydes den på stedet)...
der er så vidt jeg ved ikke nogen alm. praktiserende dyrlæge i Nuuk pt, og dyreinternatet har indtil sidste år stået for denne del, så situationen er langt fra sammenlignelig med Danmark

vores dyr bliver begravet i baghaven, føler det lidt mærkeligt at efterlade et dyr der er aflivet hos dyrlægen
-men udover det har jeg ikke brug for hverken hår fra dyret, eller smykker...
hver gang jeg hører om folk der har fået lavet deres kat eller hund om et smykke, synes jeg det virker gustent, men hey, hvis folk har lyst til det synes jeg da bare de skal gøre det. det skader jo ingen...
Misssophie
Post Reply