Barnlige voksne

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
Lone

Barnlige voksne

Post by Lone »

En del af min arbejdstid går med at undervise voksne og sådan har det været i mange år. Det er ofte emner folk finder svære eller som er helt ukendte for dem, så eleverne bruger meget energi på at tilegne sig færdigheder og indhold. Jeg får altid ros for min laaange tålmodighed og vilje til at blive ved og ved, når folk har svært ved at forstå noget. I ´´kampen´´ for lærdomme oplever jeg ikke så sjældent, at voksne får et barnligt reaktionsmønster - blir sure, når tingene ikke makker ret, blir fornærmede hvis ikke jeg hjælper dem først, holder megalange pauser, selvom de er der frivilligt. Ofte hører jeg sætninger som: ´´ej, det kan jeg altså ikke´´, ´´Det er for svært´´, ´´så sig dog hvad jeg skal gøre´´, ´´Kan du ikke gøre det for mig!´´, ´´ . Idag var der fx en herre, 10 år ældre end jeg, lang erfaring på arbejdsmarkedet, som sa i 10 minutter med korslagte arme, fordi han ikke troede på at han tastede et brugernavn forkert ind - ´´så kan det sgu osse være ligemeget´´ - og lidt senere blev han totalt muggen, barnligt sur, fordi jeg advarede ham mod at ændre noget, og eftersom det ville være ødelæggende, ville jeg hellr ikke hjælpe ham. Jeg har svært ved at tackle disse barnlige udbrud - synes jeg selv. jeg falder straks ind i forældre-voksen rollen og ordner tingene: ´´se, nu her - gør sådan og sådan´´, ´´Nu gør du bare som jeg siger, så virker det´´. Jeg kan simpelthen ikke finde ud af at modsvare denne barnlighed med ren voksenhed - jeg blir også forældre - og det gider jeg jo ikke. Idag lod jeg ham bare være - lige ham her - men hvad gør man? Hvordan svarer man så man taler som voksen til en voksen, når folk faktisk er barnlige?
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Post by HHansen »

Voksne kan være noget så :evil: at undervise! Jeg arbejder som IT-supporter, og sidder dermed dagligt og skal forklare mine kunder HVORDAN det liiiiige er de skal gribe tingene an. Mange af dem nægter stædigt at de har gjort noget galt, selvom det jo beviseligt går godt når de bare gør som JEG siger de skal. :D Og jeg har også oplevet de surmulende der bare ikke vil høre på hvad man siger. Jeg plejer faktisk bare at ignorere deres attitude og forklare endnu en gang at hvis de nu gør som jeg siger, så skal det nok virke. Iøvrigt har jeg også observeret fænomenet når jeg underviser i ridning. De voksne elever jeg har, er ikke allesammen lige gode til at høre efter. Og faktisk har jeg oplevet at nogen af dem SLET ikke hørte efter da en af vores andre undervisere havde mit hold et par gange i min ferie. Hun var jo yngre end eleverne selv, og indgød åbenbart ikke respekt nok! :o Hvor er det uforskammet! :evil: Som rideunderviser hidser jeg mig mere op end jeg gør som supporter. De skal dæleme høre efter. Og iøvrigt gøre som jeg siger.. uden at svare igen! :twisted: Jeg går aldig ind i mor-rollen når jeg skal forklare noget.. nok fordi mit mor-gen ikke er så veludviklet. Mine børn er også nødt til at gøre alting selv :mrgreen:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Lone

Post by Lone »

Jamen Helle! At de skal ´´gøre som du siger´´ er jo netop at påtage sig en forældre-rolle?! Det er jo ikke en kommunikation mellem voksne. Jeg siger osse: ´´gør nu som jeg siger´´ - men jeg hidser mig kun op derhjemme :P - ude har jeg en endeløst tålmodighed. Jeg synes bare det er forkert at tale til en voksen, som man taler til et barn - men jeg kan ikke finde ud af at lade være..... :cry:
Lone

Post by Lone »

Ideen er altså at man holder øje med hvor en person placerer sig i samtalen. Opfører vedkommende sig fx som den kritiske forælder, som voksen eller et utilpasset barn. Og hvordan reagerer andre på den rolle. Og hvordan reagerer du selv? [b:41ada28036]Kritisk forælder [/b:41ada28036] bebrejder, kritiserer, fordømmer, dominerer, autoritær, sætter grænser, stiller krav [b:41ada28036]Omsorgsfuld forælder [/b:41ada28036] trøster, beskytter, drager omsorg, roser, hjælper, forkæler [b:41ada28036]Voksen[/b:41ada28036] indsamler information, rationel, beslutter, prioriterer, diskuterer, bevarer overblik, stiller opklarende spørgsmål, [b:41ada28036]Det tilpassede barn[/b:41ada28036] føjer sig, er lydig, hjælpsom, underdanig [b:41ada28036]Det frie barn [/b:41ada28036] impulsiv, spontan, nysgerrig, egoistisk, oprørsk, uregerlig, fantasifuld, kreativ Idealet for transaktionsanalysen er ikke at deltagerne i samtalen hele tiden er i en voksenposition, men at man efterstræber en voksen/voksen-samtale ? de andre positioner kan sagtens supplere voksen/voksen-samtalen. Herfra: [url=http://www.elkan.dk/kommunikation/transaktionsanalyse.asp]Transaktionsanalyse[/url] Og videre: De følgende fire position lyder for nogen som noget man opfandt i '68 imens man barberede en ged og solgte angoratæpper, men ikke desto mindre giver de egentlig et fint billede af mange af de konflikter man kan komme ud for i samtalen. 1. Jeg er ok ? du er ok (den ideelle samtale): Begge parter mener at deres ønsker bliver opfyldt og går ind i samtalen med det ønske og det mål at man sammen kan finde en løsning på et fælles projekt. 2. Jeg er ikke ok ? du er ok: Typisk en barn/voksen-samtale, hvor den ene part føjer sig i samtalen og dermed accepterer den anden som autoritet i samtalen. 3. Jeg er ok ? du er ikke ok: Kan blive en manipulerende samtale hvor den der åbner samtalen, automatisk betragter sig selv som en autoritet. Kan også blive en ansvarsforflygtigende samtale ?Det har jeg ikke noget med at gøre?. 4. Jeg er ikke ok ? du er ikke ok: Samtalen bryder sammen. Der er ikke noget der virker, og det hele kan dybest set være lige meget ? der er intet ønske om at imødekomme en løsning
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Post by HHansen »

jeg synes det kommer an på hvordan man præsenterer det. :) Jeg synes selv jeg er meget god til at forklare kunder og elever HVORFOR de skal gøre som jeg siger - og det skal de fordi det er måden det kommer til at virke på. Hvadenten det drejer sig om et galopanspring eller print af en faktura :) Så længe man forklarer sagligt - så synes jeg ikke det er voksen/barn relation. Hvis jeg sagde: ´´hør nu her lille ven, du skal altså lægge udvendige ben tilbage i galopanspringet, og det skal du fordi jeg siger det. Kan du forstå det?? ´´ SÅ synes jeg det er meget voksen/barn - men hvis jeg derimod siger: ´´ I et galopanspring skal man lægge udvendige ben tilbage og klemme med indvendige ved gjorden osv osv... fordi det er det hesten har lært at reagere på og bla bla...´´ så synes jeg ikke det på samme måde virker som forældre/barn... Selvom det måske grænser til den autoritære forælder :lol: Når jeg får et fornærmet ´´jamen det GØR jeg jo også´´ fra en elev der ikke kan springe an efter mine anvisninger- så er mit standard svar: ´´Nej det gør du ikke - for hvis du gjorde så havde hesten været i galop nu´´ Om det er mor-rolle... nej det synes jeg nu ikke. Men igen - det KAN skyldes at jeg bare ikke regner den autoritære forælder for en rigtig forælderrolle :mrgreen:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Post by HHansen »

jeg synes det kommer an på hvordan man præsenterer det. :) Jeg synes selv jeg er meget god til at forklare kunder og elever HVORFOR de skal gøre som jeg siger - og det skal de fordi det er måden det kommer til at virke på. Hvadenten det drejer sig om et galopanspring eller print af en faktura :) Så længe man forklarer sagligt - så synes jeg ikke det er voksen/barn relation. Hvis jeg sagde: ´´hør nu her lille ven, du skal altså lægge udvendige ben tilbage i galopanspringet, og det skal du fordi jeg siger det. Kan du forstå det?? ´´ SÅ synes jeg det er meget voksen/barn - men hvis jeg derimod siger: ´´ I et galopanspring skal man lægge udvendige ben tilbage og klemme med indvendige ved gjorden osv osv... fordi det er det hesten har lært at reagere på og bla bla...´´ så synes jeg ikke det på samme måde virker som forældre/barn... Selvom det måske grænser til den autoritære forælder :lol: Når jeg får et fornærmet ´´jamen det GØR jeg jo også´´ fra en elev der ikke kan springe an efter mine anvisninger- så er mit standard svar: ´´Nej det gør du ikke - for hvis du gjorde så havde hesten været i galop nu´´ Om det er mor-rolle... nej det synes jeg nu ikke. Men igen - det KAN skyldes at jeg bare ikke regner den autoritære forælder for en rigtig forælderrolle :mrgreen:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Post by HHansen »

Nøøøøøj Kvaje mig fik lavet det samme indlæg igen - og det bare fordi jeg skulle skynde mig at lukke alt ned :oops: Skal prøve at undgå det sker igen :)
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Post Reply