Jaah køkkenhaver

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: Jaah køkkenhaver

Post by Pia »

Så! Nu har jeg også pallerammer :jeanie:

De skal stå med to i højden og fyldes med jordbær og krydderurter. Så kan det gamle højbed gå på velfortjent pension.

Vi har også gravet nye bede til artiskokker, majs og hokaidogræskar i år, der kommer også et butternut til senere. :aribeth:

Alle de frugttræer vi har sat de sidste år, kommer så fint og haven ser bare dejlig ud, med alle de blomstrende træer, spændende hvor meget de giver i år.

Næste projekt må være at få hegnet det nye jordstykke til grisene, så de kan flytte ind og grave jorden godt igennem, inden de skal i fryseren. Bagefter skal jordstykket nok planes og være en udvidelse af haven, måske... Måske bliver vi afhængige af at have et par grise, måske vil vi have et par får i stedet.

Efter høst får vi endnu et jordstykke og så begynder det sgu at ligne noget :hhansen:

Er det for tidligt at sætte bønnepanterne udenfor? De gror pt. 15 cm om dagen og fylder jo snart godt i drivhuset! :skoer:
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Re: Jaah køkkenhaver

Post by HeidiO »

Nu skal jeg ikke så mere i år!
I dag har jeg sået squash, butternut, hokaido og nogle blågrå græskar i hokaido størrelse. Nå ja, jeg har også sået nogle potter med basilikum.

Tomater er sat i drivhuset for en uges tid siden. I går flyttede en chili og en ananaskirsebær ind.
Der er blomster på en del af planterne, så måske får vi tidlige tomater i år :mikkel:

Burde potte resten af tomaterne om, de venter på en udendørstilværelse hos os og familie....

Jordbærbedet i det gamle trug står også i fuld blomst.
Heidi
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Jaah køkkenhaver

Post by aribeth »

Jeg ved ikke hvad sådan nogle bønnepantere synes om nattetemperaturerne nu her... men der er vel ikke andet for end at prøve at sætte dem udenfor... 15 cm om dagen kan give ret meget bønnepanter i et drivhus på ret få dage!
Raxacoricofallapatorius
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Re: Jaah køkkenhaver

Post by HeidiO »

Jeg ville godt vove at plante bønnepantere ud nu, men de kan ikke lide nattefrost.

Så lover de frost ville jeg give bønnepanteren lidt kærlighed med et stykker fiberdug over.
Heidi
stinemull
Posts: 404
Joined: Sun 2. Mar 2008 22:04

Re: Jaah køkkenhaver

Post by stinemull »

Har lige plantet de første ærter ud. I morgen skal jeg have fræset noget mere så der kan blive plads til alle mine udplantningsplanter.
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Jaah køkkenhaver

Post by misssophie »

vi fik fræset vort eneste lille jordbed vi har (resten er i pallerammer) (ca 15 m2)

-og lagt plan for hvilke ting der skal sås og hvorhenne

vi har desuden tonsvis af forspirede ting og sager som opbevares i både drivhuset og i mit køkken,- det skal også plantes ud.
tror vi i alt er oppe på ca 40 højbede i alt nu,- fordelt på forskellige steder så det ikke bliver for palleramme-agtigt.

til næste år har vi et nyt havestykke klar til dyrkning,- så forsvinder ca 20 af palleramme-højbedene da de er for rådne...

og i weekenden bliver vi nødt til at besøge en planteskole og et privat plantemarked,- så kommer vi nok til at købe ting og sager igen...
Misssophie
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Re: Jaah køkkenhaver

Post by Anja »

Jeg har en lille køkkenhave med mange ting :hhansen:

I år har vi lavet humlehegn, løg, krydderurter (dild, korianter, mynte, rosmarin, estragon, timian, salvie, oregano), hokaido, okra, gulerødder, bønner (pralbønner, yingyangbønner og hvide bønner), løg, grønkål, 8-ball squash og spaghetti-squash... måske mere :-)

Og så skal vi lige have købt hindbær og sætte jordbær til efteråret.

ellers er der moreller, kvæde, æbler, blommer, solstik, solbær, brombær og taybær.
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Re: Jaah køkkenhaver

Post by Anja »

Persille, purløg og løvstikke...
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Jaah køkkenhaver

Post by Felis »

Pia wrote:Så! Nu har jeg også pallerammer :jeanie:

De skal stå med to i højden og fyldes med jordbær og krydderurter. :



Det er altså nok med en ramme i højden til jordbær og krydderurter, hvis det er standardpallerammer på ca 20 cm højde, såfremt nogen gerne vil have flere bede men ikke har nok rammer.
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: Jaah køkkenhaver

Post by Pia »

Min erfaring er bare at de hurtigere bliver udsat for ukrudt, hvis de kun er 1 i højden.
Jeg synes det er markant nemere at holde dem, med mere højde på.
Post Reply