Jaah køkkenhaver

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Jaah køkkenhaver

Post by aribeth »

jo, der kommer masser af sommerfuglelarver i grønkålen.

jeg plejer at pille dem af, ikke slavisk, men sådan når jeg alligevel lige går derude om aftenen. Det er en ret kort periode de er der på så vidt jeg husker. Og så lader jeg dem i øvrigt bare æde det også... for grønkålen skyder igen når sommerfuglelarvesæsonen er ovre og så kommer der masser af ny grønkål på stokkene.
Raxacoricofallapatorius
User avatar
stardancer
Posts: 525
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: Jaah køkkenhaver

Post by stardancer »

Jeg har besluttet at haven - lille og fælles eller ej - skal bruges fuld ud i år. Så jeg har sat 2 palleramme op til lidt grøntsager, fletkassen fra sidste år kan nok lige klare en gang gulerødder i år men så dør den også. Har gravet "et ton" (eller sådan føles det!) jord af bedet i den ene ende og smidt ned i den anden ende så det er mere jævnt i højden. I den ene ende skal der diverse bunddækkere, i den anden ende kommer der halloweengræskar, squash og måske lidt andet.

Men nu er der satme heller ikke meget plads dernede :lol:

Har forspiret cherrytomater, katteurt, skovjordbær m.m. Og sået radiser, pluksalat og gulerødder i 2 af pallerammerne. Radiserne spirer nu :jeanie:

Nu håber je gbare genboen gider holde sin kat fra jorden, som ellers er dækkes over med fuglenet - den har allerede været i tur oppe og grave i pluksalat-delen :mur:
/Sofie
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Jaah køkkenhaver

Post by Frieser9460 »

Min bedre halvdel har besluttet sig for at udvide vores køkkenhave fra at omfatte et jordbærbed, en dusk rarbarber og lidt salat og radisser til også at indeholde kartofler, grønkål, gulerødder og majs. Så det er jeg spændt på.

Jeg er glad, hvis vi bare får lavet en pæn, jævn græsplæne i år. :hhansen:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Jaah køkkenhaver

Post by misssophie »

vi har lavet en udvidelse af køkkenhaven, som egentlig først skal bruges til næste år.

i år har vi lagt et ordentligt læs møg på, og haft en traktorfræser igennem,- og så var meningen at det skulle ligge til næste år

-men der er jo visse ting man sagtens kan sætte i jorden, uden at det kræver det store... så nu er der banket 3 stk rionet op hvor der skal vokse ærter og bønner,- resten af læggekartoflerne,- og så dækkes resten af jorden af:

squash
asiegræskar
butternutgræskar
spaghettigræskar
italiensk vortegræskar
alm stort græskar
Hokkaido

desuden flyttes rabarberne og bærbuskene også til den nye have, så der kan blive plads til andre ting...
Misssophie
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Jaah køkkenhaver

Post by aribeth »

Sådan ser det ud her indtil videre...

Image

Jeg har tilføjet en enkelt række kartofler i dag.
Raxacoricofallapatorius
stinemull
Posts: 404
Joined: Sun 2. Mar 2008 22:04

Re: Jaah køkkenhaver

Post by stinemull »

Og her gik jeg lige og var så stolt over hvor fint jeg har luget køkkenhaven i dag, men det der kan man jo ikke hamle op med. Kan jeg undskylde mig med at min er nyanlagt hvor der før var skov?
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Jaah køkkenhaver

Post by aribeth »

Det er jo om at prale med det så længe det ser godt ud, om to måneder og et par eksamener senere er det meste sikkert groet til i ukrudt... :linski:
Raxacoricofallapatorius
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Jaah køkkenhaver

Post by Godzilla »

Mit haveprojekt er så omfattende at jeg overhovedet ikke kan overskue noget som helst. Desuden har jeg en ordentlig omgang hekseskud så alt er gået i stå.

Lige p.t. har jeg mest lyst til at sælge hele skidtet og flytte i en lejlighed hvor al udendørs vedligeholdelse ordnes af udlejer.

Men jeg gør det ikke for en dag er her jo pænt og rart at være.

Skulle nogen have lyst til at anlægge bede og fræse og...og... så er man mere end velkommen her.

Er der nogen som har lyst til at sætte brædder op på en væg er de også meget velkomne.

Jeg lover at lave noget foder og købe drikkelse til.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Jaah køkkenhaver

Post by Frieser9460 »

Shit, Katrine, det der er jo ikke en køkkenhave - det er en hel MARK!! :wow:

Men det ser godt ud. :hhansen:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Jaah køkkenhaver

Post by BeritH »

Hmm............... vores køkkenhave er i år fordelt over store dele af matriklen, fordi vi var vokset ud af den gamle og så måtte vi finde alternative løsninger.

Meget er sat i højbede af pallerammer, som dem der er på Kathrines billede. Der er så vidt jeg husker 7 rammer med jordbær, 8 med kartofler, og så bliver der en 8-10 stykker med beder af forskellig art.

Så er der lavet et nyt jordstykke til squash, græskar og lignende. Her skal også være ærter og bønner, løg og gulerødder, og så var der lidt læggekartofler tilbage fra kasserne, som også er havnet der.

Nå ja, og så bliver der 18 kapilærkasser med tomatplanter. Og der skal også sættes chili og peberfrugter.

Men mon vi så ikke også er nået grænsen for i år :-)
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
Post Reply