Jaah køkkenhaver

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Jaah køkkenhaver

Post by annetteB »

Må indrømme at jeg aldrig har fattet ideen med højbede. Jeg kan godt lide at have min køkkenhave (når jeg har en) inddelt i faste bede med flisdækkede stier imellem, men det er udelukkende fordi bede med stier imellem er meget mere overkommelige at renholde, i modsætning til et stort stykke, som altid er halvbeskidt, så kan man meget nemmere beslutte at "idag tager jeg de syv første bede....og så tager jeg syv mere imorgen" og på den måde nå hele haven igennem med et kvarters dagligt arbejde.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Jaah køkkenhaver

Post by aribeth »

Jeg elsker rækker i min køkkenhave... så kan man inddele arbejdet i antal rækker... Højbedene jeg påtænker er derfor også kun til jordbærrene fordi jeg har en ide om, at der så kan undgås alt for mange klamme dræbersnegle i dem.

Jeg kan godt se det smarte i højbede når jeg læser i bøgerne, men det er overhovedet ikke smart i forhold til jordbearbejdningen vi gør og tildelingen af gødning og "sædskifte" og så videre. Men højbede til jordbær... og måske til krydderurterne... det gider jeg godt.
Raxacoricofallapatorius
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Jaah køkkenhaver

Post by BeritH »

Jeg synes højbedene er væsentligt lettere at holde fri for ukrudt end bedene på jorden. Uanset om det er i en eller to rammers højde. :-)

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Jaah køkkenhaver

Post by misssophie »

-desuden kommer der uendeligt lidt ukrudt i højbede (af en vis højde)

-de er gode for ryggen (hvis man ikke kan gå med hakkejern osv)

-de er gode hvis man har brug for at inddele eller opdele haven

-ænderne hopper ikke op og æder alt

-man kan have en ekstra ramme liggende med enten plastic på eller net,- superlet lige at lægge den over hvis man skal lave et minidrivhus, eller forhindre fulgle i at spise ens jordbær

-jorden forbliver let og løs

ork, der er masser af fordele...
Misssophie
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Jaah køkkenhaver

Post by aribeth »

Ja, jeg kan også se masser af fordele, men jeg tror det også er rigtig meget forskelligt fra person til person hvad man synes er rart...

Jeg kan også se, at der er forskel på hvordan folk luger... 95% af tiden bruger jeg hakke og rive og det er kun de sidste 5% jeg håndluger...
Raxacoricofallapatorius
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Jaah køkkenhaver

Post by 99E »

Det er måske liiidt vildt at kalde det "køkkenhave", men...
Tomat- og snackpeberplanter erhvervet på byens Køb/Salg/Bytte-side i krukkerne - div. krydderurter i AeroGarden'en.

Image

Jeg luger ikke. Basta.
Og det er også slut med at købe urter i Pisiffik - der er ALTID bladlus i dem. Hver gang.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Jaah køkkenhaver

Post by annetteB »

Jorden forbliver let og løs, når man ikke vader i den, så for den sags vedkommende er det ligegyldigt om man har høje bede eller flade. Bare de er smalle nok til at man man nå over dem uden at gå i dem. Må indrømme at jeg aldrig har haft problemer med ukrudt i 'flade' bede heller - medmindre man bruger ukrudtsfri "købejord" så er der jo en kæmpe frøbank i jorden i forvejen, så jeg tror at forskellen er psykologisk snarere end noget andet.

Jeg tænker at de nok skal være ufatteligt høje, før der er en reel forskel for ryggen? Men jeg må indrømme at jeg ikke aner det, fordi jeg plejede at renholde med hakkejern og lugekone, da jeg havde køkkenhave.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Jaah køkkenhaver

Post by misssophie »

vores jord er ikke ukrudtsfri købejord, men hjemmedyrket kompost fra hestene,- og der kommer virkelige ufattelig lidt ukrudt op af det.
Misssophie
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: Jaah køkkenhaver

Post by Pia »

Vi bruger i høj grad højbedene som "rumdelere" i haven, vores terrasse er ret stor og så er det meget rart med en opdeling.

Haven er jo heller ikke lille ift. en rækkehushave. Vi har 1300m2 at fylde ud. + det nye stykke på det dobbelte antal m2, hvor grisene til en start skal gå. Senere inddrages det nok til have også. (Jeg tænker bålplads og frugttræer, der er i forvejen en lille bæk og et vandhul)

Vi får jo tilsvarende stykke jord igen efter høst, som kan laves til fremtidig grisesti, hvis det er det vi føler for.

De to højbede vi laver med jordbær, er i forlængelse af urtehaven, der er det smart bedene er hævede, så børn og hunde ikke så let render ind over dem.

Højbedene på terrassen, fungerer primært som "Store krukker" og står med krydderurter og blomster og deler området op i lidt mindre rum.

Jeg er så glad for mine pallerammer :mikkel:
stinemull
Posts: 404
Joined: Sun 2. Mar 2008 22:04

Re: Jaah køkkenhaver

Post by stinemull »

Jeg har et højbed på 1 meter i højden. Det bruges til krydderurter og små grøntsager. Det er nok 7-8 meter langt. Det er godt til ryggen.
Post Reply