Genoplivningstråd: Både... Og...

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Genoplivningstråd: Både... Og...

Post by 99E »

Både... :gunni:
Sidste år i foråret deltes Mikkel og 5 af hans kolleger om at købe denne lille, fikse sag:
Image
En rap lille jolle, med komfortable pladser til 2, hæderlige siddepladser til 2 mere - og med besvær plads til et par stykker mere.
Genial lille fritidsfangerbåd.
Styrepultens vindskærm gør, at man ikke får for meget vind, vand og kulde i hovedet, nem at gøre ren, nem at fiske fra, god at jage sæl fra osv.
Og fordi fordelingen af ejere gjorde, der var mange, der havde diverse natte- og weekendvagter, fik alle ret god mulighed for at sejle, når de havde fri.

Og sådan en varm dag på fjorden... Det er god sommerferie!
Image

Vi var rigtig glade for båden - indtil en dag i slutningen af september, hvor vi ikke havde haft mulighed for at tjekke den - og ingen af de andre åbenbart havde fået tanken på trods af storm og voldsomt regnvejr...
Vi blev ringet op af Bådeforeningen, og fandt det her:
Image
:graed: :graed: :graed: :graed:

Selve båden havde det OK - men der var selvfølgelig kommet saltvand i påhængsmotoren (tip: Lad være med at opbevare motorer i saltvand...) og i elsystemet (men radioen virkede da endnu...).
Den blev hevet op, tømt for vand, spulet og... solgt.
Til en, der selv har mulighed for at rense den, skifte ledningsnet osv.

Men hvad gør man så?
Det er ikke sjovt at bo i Nuuk og ikke have nogen båd.
Når man får... ja, økuller er det vel ikke, men så bykuller, er det ikke nemt at komme væk - man kan ikke køre nogen steder, og vandre-langt-væk-mulighederne er stærkt begrænsede efterhånden, fordi byen vokser.

Så her hen over vinteren har vi overvejet - skal vi have en ny/anden båd?
Skal vi have den sammen med nogle andre - eller bare for os selv og i fred?

Og nu har vi så gjort det.
Købt en anden båd.
Helt selv.
Sådan en fiks lille sag:
Image
http://www.kea.fi/batar/yamarin/yamarin5940.htm

Der var en brugt og til en god pris og med en mængde ekstraudstyr til - en gummibåd, GPS, ekstra motor og sådan noget.

Så mens skifolket håber på skivejr frem til midt i maj (og det er ikke urealistisk... :oeje: ) håber jeg på sommer NU, så båden kan komme i vandet, og vi kan blæse ud over fjorden.
Image
Og fiske...
Image

Kom tø, kom sol, kom sommer! :annette:

Og...
Mens vi venter, må vi nøjes med at nyde ting som de her solnedgange...
Image
(Nope. Ingen Photoshop. Bare Grønland.)
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Genoplivningstråd: Både... Og...

Post by aribeth »

Det ser ud til at være en fed lille større båd!
Som man også kan sidde i mens det regner.
Raxacoricofallapatorius
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Genoplivningstråd: Både... Og...

Post by Intunia »

Ja den er da fin!

Når vi en sjælden gang slentrer rundt på lystbådehavnen, får jeg også lidt lyst til det der sejlerliv. Men jeg tror bare, det er fordi, jeg godt kan lide miljøet dernede. Ja måske en lille tur langs kysten med en fiskestang ville være dejligt, men jeg er ikke vild med det åbne hav og bliver i øvrigt også helt vildt nemt søsyg.
bla bla bla
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Genoplivningstråd: Både... Og...

Post by Felis »

Ser ud til at være en meget fin båd I har købt :jeanie:

Ønsker om godt sejlvejr sendes i den retning :heidio:


Jeg havde i mange år en magen til denne her:

http://www.baadgalleri.dk/galleri/storb ... igere_baad
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Genoplivningstråd: Både... Og...

Post by aribeth »

Det er sjovt, jeg får klaustrofobi bare ved tanken om at skulle opholde mig på en båd i mere end et par timer... jeg tror ikke jeg kan komme i tanke om noget mere kedeligt end en sejlerferie... :D
Raxacoricofallapatorius
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Genoplivningstråd: Både... Og...

Post by Godzilla »

Fed båd. Hvornår plejer det sådan cirka at blive fiskevejr i Nuuk?
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Genoplivningstråd: Både... Og...

Post by 99E »

aribeth wrote:Det er sjovt, jeg får klaustrofobi bare ved tanken om at skulle opholde mig på en båd i mere end et par timer... jeg tror ikke jeg kan komme i tanke om noget mere kedeligt end en sejlerferie... :D

Sejlerferie - kedeligt.
Men tage ud for at fiske? Det er fino...
Heroppe er det at sejle et sted hen jo bare ligesom i DK at køre et sted hen.
Det er jo heller ikke ligefrem hylende morsomt fx at køre fra Jylland til Sjælland... Men man gør det, hvis man gerne vil til Sjælland....

For os er "at sejle" de to ting.
Enten er det bare en hyggelig, kort tur - ud at fiske, hjem igen. Sådan en 2-4 timer.
Eller også er det for at komme et sted hen. Til et pænt sted eller et sted hvor der er god jagt eller hvad ved jeg.
Og ind imellem er det bare for at komme væk fra byen.

Godzilla wrote:Fed båd. Hvornår plejer det sådan cirka at blive fiskevejr i Nuuk?
på et godt år: starten af maj. Midten af maj er mere realistisk... Jeg er ikke vild med at sejle, når der er is - og vi er nødt til at vente på, lystbådehavnen er isfri nok til, bådebroerne kan komme i vandet.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Genoplivningstråd: Både... Og...

Post by aribeth »

jeg kunne godt forliges med jeres måde at sejle på så! :)
Raxacoricofallapatorius
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Genoplivningstråd: Både... Og...

Post by Frieser9460 »

Sikke en lækker båd, I har fået jer der... Det var selvfølgelig ærgerligt med den gamle, men den nye ser altså bestemt heller ikke dårlig ud. Og jeg får i hvert fald lyst til at sejle, når jeg ser dine flotte billeder. :hhansen:

Så er det bare surt, at jeg ikke har nogen båd... :ehh:

Nå, men de der solnedgange, I nyder, mens I venter på bådvejr igen, er da ellers ret pæne... :hhansen:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Genoplivningstråd: Både... Og...

Post by 99E »

aribeth wrote:jeg kunne godt forliges med jeres måde at sejle på så! :)

Nemlig! :jeanie:

Og jeg er heller ikke "lystfisker".
Alt det der lal med sportsfiskeri gider jeg ikke.
Jeg gider godt fiske torsk og rødfisk. Især torsk.

Torskefiskeri i Grønland: Smid pilkeline ud. Ikke noget med madding eller sådan noget. Eller fluer. Torsk bider på gummiorme eller metaldimser eller kroge. Ryk i den et par gange. Hiv pilkeline + 4-6 torsk op af vandet. Gentag efter behov/sult/plads i fryseren.

Rødfisk er lidt mere tricky. Mest fordi de ligger dybere end torskene, så man skal være rap på fingrene for at få linen langt nok ned til, rødfiskene bider på - så hurtigt at torskene ikke når at bide.

Sådan noget HELT friskfanget torsk, der lige er kogt i vand med citron - med smeltet smør og kogte kartofler til... :aribeth:
Eller hjemmehakket fiskefars af de store torsk (der er lidt kedelige i kødet)... :aribeth:

Ørred er SÅ lækre - men såååå besværlige at fange. De bider nemlig IKKE på "hvad som helst" medmindre man timer det perfekt og sejler ud, når de er hysterisk sultne og det vrimler med dem. Mmmhhh, grillet ørred med kryddersmør...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply