"Antik" hestesko- men hvad hedder

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
xtiny
Posts: 2833
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

"Antik" hestesko- men hvad hedder

Post by xtiny »

Jeg gik tur på stranden i dag, og selvom fokus på højt vandstand klart nok har ligget på byområder, havne og Vestkysten, så har vi også (Nordfyn) fået vores del af vandet. Dog mest i form af høj vandstand og joller, der ikke var, hvor de burde være- og afblæste teglsten og den slags.
Og vejen ud til stranden- var druknet- der lå stadig masser af tang, sand og skidt og møg (joller).

Men jeg gik som den allerførste (det er lidt som at være den første i vildmarken!) pynten rundt, og bedst som jeg så et gammel rustent rør, dito stålwire (og tænkte på, hvor vi mennesker egentlig sviner!)- fandt jeg en hestesko! En stor éen- min fotografering blev lettere hæmmet af at slæbe på den.
(Jeg glemte at skrive: Jeg var ude for at fotodokumentere).

Klinten var ellers godt afgnavet og udhulet- og strandbredden var noget smallere end vanlig.


Nå, men til spørgsmålet! Hvad hedder de der dimser på hesteskoens underside? De der firkanter, man vist i vore dage har erstattet med mordax. Det er en sko til en stor hest (arbejdshest)- og godt nok går der jyder (heste) lidt fra findestedet, men jeg tror mere, den er skredet ned fra muldlaget øverst i klinten, fremfor en sko, der har ligget i havvand. (Den ville nok være opløst). Den lugter af jord! Men hvad ved jeg om dét.

Image
Mvh
xtiny
- - -
Al problems are people problems: No people, no problems!
User avatar
xtiny
Posts: 2833
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: "Antik" hestesko- men hvad hedder

Post by xtiny »

Mvh
xtiny
- - -
Al problems are people problems: No people, no problems!
User avatar
xtiny
Posts: 2833
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: "Antik" hestesko- men hvad hedder

Post by xtiny »

Noget andet er: Formen?
Den er da underligt spidsoval, det har jeg godt nok også engang fundet en ishestesko i, altså den facon, men den smed jeg så over venstre skulder, som en anden del af folketroen byder. (Jeg tør ikke gætte på, hvor uheldig, jeg ellers kunne have været!). På den anden side- så kommer jeg ud, som regel kun lettere skrammet. Det er måske heldigt?! :rat:
Mvh
xtiny
- - -
Al problems are people problems: No people, no problems!
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: "Antik" hestesko- men hvad hedder

Post by Stimata Doamna »

Brodder?
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: "Antik" hestesko- men hvad hedder

Post by 99E »

Desværre kan jeg ikke huske det - og Katiekat har alle vores hovbøger. :-(
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
xtiny
Posts: 2833
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: "Antik" hestesko- men hvad hedder

Post by xtiny »

Godt forslag- men detn er fra virkelig gamle dage- hvor skoene var født med de der klamper bagtil. Altså de der firkanter, der sad lige under dragterne. i hoven, men på skoene.

(Jeg har tjekket brodde(er)- men ikke alt står på nettet- endnu.)
Islænderskoen (afbilledet)- er fra 1977- den har ikke de klamper.

Så jeg ville egentlig søge- længere bagud.

På den meget rustne sko- er "klamperne" ½ cm- men optoget er noget klemt (vel alder og aflejring)- Men så må jeg vel fotografere det. I morgen.

Som jeg skrev- er det en ældre rusten sko, den kan have ligget ganske mange år i det jord, der er faldet ned qua udvaskningen af klinten.
Mvh
xtiny
- - -
Al problems are people problems: No people, no problems!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: "Antik" hestesko- men hvad hedder

Post by 99E »

Det er IKKE brodder, det er jeg ret sikker på.
Det er nemlig bare det gamle ord for mordax.
Du skal have fat i Smedegaards bog eller en anden hovbog. Muligvis den nye, der hedder noget om hesteejerens håndbog i hove eller sådan noget.
Biblioteket FTW.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: "Antik" hestesko- men hvad hedder

Post by Felis »

Hvis det er de firkantede "stopklodser" i enderne på hesteskoen, så hedder de "hager".

Side 7 i linket her
http://www.ridehesten.com/Files/News/Fi ... daf23a.pdf


Og

**Hagesko; Hestesko, der bagtil har nedadvendende Hager. **



Og jeg tror ikke den sko du har fundet er fra en arbejdshest (jyde/belgier o.s.v.). det er den ikke bred nok til, sko til arbejdshestene er tæt på en cirkelform.
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
User avatar
xtiny
Posts: 2833
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: "Antik" hestesko- men hvad hedder

Post by xtiny »

Felis ,du ved alt muligt. så du har sikkert ret. Jeg vil ikke diskutere noget med dig- Fgm sko er helt sikkert fra en hest, jeg har slået ihjel. EOD. Ligesom kattene.
Mvh
xtiny
- - -
Al problems are people problems: No people, no problems!
User avatar
Nina
Posts: 2289
Joined: Sun 25. Dec 2005 23:41

Re: "Antik" hestesko- men hvad hedder

Post by Nina »

Min far havde "Jyder" inden krigen, mens han kørte med tørv fra Lille Vildmose.

Skoene blev meget hurtigt nedslidte, så "man" brugte nogle firkantede klodser til at sætte bagest på skoene.
Det tog meget af sliddet og de kunne udskiftes, så skoningen kunne udsættes lidt.

Jeg har svært ved at se på billedet, om det måske kunne være resterne af sådan nogle?
De var omkring et par cm. høje, når de var nye.

Venlig hilsen
Nina

PS. og jo - det kan sagtens være en bagsko fra en jyde, da de desværre tit var noget smalle i baghovene.
Post Reply