Glædelig december!

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Glædelig december!

Post by 99E »

annetteB wrote:fordi ALTING i eddikelage er lavet af godhed. Alt.

Nemlig.
Undtagen kolde, stegte sild i eddikelage. Det er bare sært.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Glædelig december!

Post by 99E »

smukke-ped wrote:Sild er jo bare klamt. Uanset hvad de ligger i, eller hvad der er gjort ved dem.

Neeeeej!
Sild er GODT!
Især saltstegte sild... :jeanie:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Glædelig december!

Post by aribeth »

jeg elsker spegesild!

jeg har juleferie! skulle egentlig en masse i dag... men tror jeg daser dagen væk.
Raxacoricofallapatorius
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Glædelig december!

Post by 99E »

smukke-ped wrote:Vores oliefyr, er nu blevet til et brændefyr. Det er et gammelt salamander, som for 100 år siden kunne fyre med bla koks, og andet skrald.....nu er der skiftet nogle dele og sat noget måleudstyr på, så nu kan vi bruge det til brænde. Det er da sjovt. Jeg havde tænkt på at købe et nyt brændefyr, men det er åbenbart ikke aktuelt mere.

Hah! Det var sådan en, vi havde med eftermonteret billebeholder og snegl, da vi boede i "ruinen" i Jylland.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Glædelig december!

Post by 99E »

Pillebeholder. Damn.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Glædelig december!

Post by Felis »

smukke-ped wrote:Vores oliefyr, er nu blevet til et brændefyr. Det er et gammelt salamander, som for 100 år siden kunne fyre med bla koks, og andet skrald.....nu er der skiftet nogle dele og sat noget måleudstyr på, så nu kan vi bruge det til brænde. Det er da sjovt. Jeg havde tænkt på at købe et nyt brændefyr, men det er åbenbart ikke aktuelt mere.



Sådan et bruger jeg også, et gammelt og stort, grimt skrummel...men vi har haft flere til at regne ud på det, og vi kan ikke på nogen måde fyre billigere end vi gør.
Og det er MEGET billigere end at fyre med olie...jeg bruger ca 25 kubikmeter træ (ca 6500-7000 krner for bøgetræ) til at opvarme ca 200 kvadratmeter fordelt på to bygninger. Hvis vi skulle opvarme med olie ville der gå ca 3500 liter = ca 35000 kroner
Eneste ulempe er så at man er afhængig at af skulle fyre hver dag..

Det eneste du skal passe på når du fyrer med brændselsfyr, er at det ikke kommer til at koge/bliver overophedet, for det kan selve fyret tage skade af.

Det sker hvis man justerer termostaten forkert, hvis cirkulationspumpen pludselig sætter ud, eller ved strømafbrydelse, så kan det koge så selve fyret ligefrem står og hopper og siger nogen voldsomme lyde og det kan blive utæt i samlingerne
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Glædelig december!

Post by aribeth »

Billebeholder... hvilket skønherligt ord.
Raxacoricofallapatorius
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Glædelig december!

Post by Intunia »

I er godt nok oldschool der på opvarmningsområdet,...men ikke så oldschool som jeg! :hhansen:
Jeg har indtil videre fyret med pindebrænde fra tømrerbiksen og en halv palle briketter = 1000kr.
Dog har jeg lige taget hul på den første pose koks. Jeg regner med at komme igennem denne vinter for 5000-6000kr.
:jeanie:
Men så kan vi heller ikke tage nogen steder, men hvad...hestene skal jo også passes.
Apropos heste, så mødte jeg en gammel bekendt fornyligt, der havde gang i et forsøg med at lave en presse, der kan presse vandet ud af f.eks hestelort og presse det i nogle blokke. Det ville alligevel være smart, hvis de heste kunne begynde at bidrage lidt regnskabet!
bla bla bla
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Glædelig december!

Post by misssophie »

Vi er til gengæld totalt New school efter vi har fået nyt fyr og pumper. Vi. Sparer 50% på både piller og el. En ren fest!

Vi kan desuden slukke fyret et par ekstra måneder om året da vi har opsat brændeovn og varmepumpe også...
Misssophie
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Glædelig december!

Post by misssophie »

En sm-aftale ligefrem?

Lyder spændende...
Misssophie
Post Reply