Er du god til at sælge dig selv?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
Lone

Er du god til at sælge dig selv?

Post by Lone »

Er du god til at formidle hvad du er god til? Være overbevisende i din tro på dig selv - så overbevisende, at andre får tro og tillid til dig? Dette har man jo brug for i mange områder i tilværelsen: hvis man søegr job, ændrer jobretning, skal oevrbevise chefen om det betimelige i, at man får et dyrt kursus, hvis man gerne vil have en post i den lokale grundejerforening, have en bestemt arbejdsopgave eller andre jobområder på arbejdspladsen. Kan du sige: dette her kan jeg, jeg er uovertruffent god til det, faktisk findes ingen bedre - så vælg mig! Eller sætter du dit lys under en skæppe, er tøvende i dit salgsarbejde - lader den danske mentalitet slå igennem: joeh, jeg er meget god, men måske kan jeg ikke alt? For at kunne sælge sig selv skal man have en god selvtillid og ikke mindst skal man have selverkendelse - erkende både styrke og svagheder - og være villige til at bruge dem i et ´´salgsøjemed´´. Man skal tro på sig selv i en sådan grad, at andre også tror på en. Kan man det ikke - så kan man lære det - tror jeg på, men man skal være villig til at tænke anderledes. Jeg indrømmer gerne, at jeg er god - og derfor har jeg også fået lov til at prøve så mange ting, at jeg faktisk også nu KAN mange ting. Jeg ved hvad jeg er god til, jeg ved hvad jeg kunne blive god til - og jeg ved hvad jeg kan, som få kan - og jeg ved også hvad jeg ikke kan, ikke vil og aldrig lærer. Dette gælder jo både de reelle faglige færdigheder, men også de sociale og menneskelige. Hvordan er du til at sælge dig selv - og synes du, at det er rart at skulle redegøre for hvad du er god til eller synes du det er en pine?
Lone

Post by Lone »

Jeg er åbenbart ikke så god til at sælge indlæg :(
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Post by Godzilla »

Jeg føler mig ikke god til at sælge mig selv. Og jeg kan ikke lide det. Lige pludselig synes jeg ikke at jeg er god til noget, og jante dukker op fra fortiden med den helt store pegefinger: ´´DU TROR NOK AT DU ER NOGET, HVA!´´ Gid F*** havde jante, som sidder fast helt inde i rygmarven på mig :evil:
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
FANNE
Posts: 69
Joined: Tue 18. Jul 2006 14:38

Post by FANNE »

[color=blue:e65be750d5]Både og. Jeg er altid kommet til samtale når jeg har søgt job, og har fået det hver gang, minus 1. Jeg tror ikke, at jeg er specielt god til at ´´sælge´´ mig selv, men jeg er ærlig, hvad de ser er hvad de får, plus noget mere. Det er ikke sådan, at jeg undervurdere mig selv til samtaler, så var jeg jo næppe blevet ansat, men jeg ´´oversælger´´ mig ikke. Alt det der med stærke og svage sider mm, har jeg aldrig svaret på, da det der var min stærke side et sted, ikke nødvendigvis vil være en styrke det nye sted etc. Nogle gange kunne jeg ønske mig, at jeg bare slap hæmningerner løs og ikke var så bange for at ´´træde ved siden af´´. Mit største problem er, at jeg stille for store krav til mig selv. Hvis jeg skal aflever noget på skrift, vil jeg have at det er ikke mindre end perfekt, velvidende at jeg er en nød til at formulere mig skriftligt :oops:. Når det kommer til f.eks forhandlig om løn, nej så er jeg ikke god til at ´´sælge´´ mig. Jeg kan ganske enkelt ikke få mig selv til at fremhæve de kvalifikationer/ekstra opgaver der gør, at jeg burde have noget mere. Jeg har ofte haft lyst til at læse vidre/tage nogle årskurser etc. men tanken om en afsluttende eksame sætter hver gang en stopper for det. og så bliver jeg så gal på mig selv :evil:.[/color:e65be750d5]
Post Reply