November....

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: November....

Post by Stimata Doamna »

Min mand er ordblind, og min datter er let ordblind - de er så uheldige at have en grammatik-, komma- og stavefascist som tredje hjul på vognen. Det er ikke altid nemt. For nogen af os.

Min mand skriver kun versaler. På den måde er det lettere for ham at kontrollere sin stavning, fordi der ikke er så mange bogstaver at holde styr på, når han også skal koncentrere sig om at skrive. Nu hvor han også skriver på telefonen og computeren, bruger han også de små bogstaver, fordi han bedre kan rumme det, når han ikke skal koncentere sig om at forme bogstaverne med hånden. Han er pissedårlig til grammatik, fordi man i skolen valgte at koncentrere sig om at bibringe ham stavning. Grammatikken retter vi lidt op på henad vejen - det er faktisk godt at have børn i den skolepligtige alder, der lærer grammatik på flere sprog. Det kan godt have en afsmittende virkning på forældrene :hhansen:

Min datter bytter om på bogstaver i ordene. Det ser frygtelig sjusket ud, men er ikke (kun) sjusk. Der er et element af sjusk, mest når hun har noget på hjerte og det skal på papiret i en fart. Til gengæld spotter hun sjuskefejlene, når hun læser teksten igen. De fejl, hun laver pga. ordblindheden, ser hun ikke. Det blev rigtig tydeligt, da hun begyndte med engelsk og tysk på skrift. Det er ting, som man kan arbejde med og udvikle strategier til at håndtere, når man ved, hvilke mekanismer der udløser dem og hvordan man kan spotte dem. Men det kræver fordømt meget arbejde! Til gengæld er stavekontrol tit en god hjælp, og jeg er på udkig efter et program specielt til ordblinde, som kan hjælpe hende mere (hvis nogen skulle ligge inde med et tip, må I meget gerne sige til).

På den anden side er stavekontrol tit et tveægget sværd. Stavekontrollen er nemlig ikke "klog". Den kan ikke forstå, at "af vide" ikke er rigtigt, for den læser jo ikke sammenhængen, kun det enkelt ord. Stavekontrol duer som regel heller ikke til sammensatte ord. Den kender dem ikke, og så retter mange til to ord. Undervisningsministerium bliver til Undervisnings ministerium (sågar på det nye logo, hvor det står på to linjer, hvis det altså ikke er blevet rettet i mellemtiden).

Jeg mener, at der simpelthen bliver brugt alt for lidt tid på at rette skoleelevernes skriftlige arbejde. De får dermed ikke oparbejdet reflekserne med at være kritiske og at undersøge fx grammatiske sammenhænge, når de skriver. Det samme med faste udtryk. Jeg har et par gange fanget datteren i at skrive "begrund" i stedet for "på grund af", så den vending skal vi lige have en snak om. Den fejl har i hvert fald ikke noget med hendes ordblindhed at gøre. Jeg ved ikke så meget om, hvordan der bliver rettet i danske skoler, men i datterens skole hernede, blev der tit rettet i klassen, dvs. A rettede B's opgave, B rettede C's osv. Det forekommer mig ikke helt ideelt.

Nå, men dagen er jo endnu ung, så jeg vil tage på kontoret og få afløb for stavefascismen og talkorrekthedsfascismen der :hhansen:
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: November....

Post by Stimata Doamna »

PS. Det er ikke nødvendigvis lærernes skyld, at der ikke bliver rettet skriftlige opgaver - der er tit slet ikke tid til det. Hverken i eller uden for skoletiden!
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: November....

Post by Felis »

MBN wrote:Hvorfor er det egentligt så svært at rumme folk, der er ordblinde?



Der er forskel på ordblindhed og folk der skriver "afvide, ømtågeligt, blind tarm, skov sø, vende sig til" o.s.v

Det ene er et handicap, det andet et resultat af smartphones og stavekontrol, fejlslagne undervisningmetoder i skolerne, unges ligegyldighed og sikkert meget andet.
Vigtigt er det at kunne skelne mellem de to.....og det kan jeg til hver en tid :linski:
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: November....

Post by Frieser9460 »

Felis wrote:
MBN wrote:Hvorfor er det egentligt så svært at rumme folk, der er ordblinde?



Der er forskel på ordblindhed og folk der skriver "afvide, ømtågeligt, blind tarm, skov sø, vende sig til" o.s.v

Det ene er et handicap, det andet et resultat af smartphones og stavekontrol, fejlslagne undervisningmetoder i skolerne, unges ligegyldighed og sikkert meget andet.
Vigtigt er det at kunne skelne mellem de to.....og det kan jeg til hver en tid :linski:


Det som Felis siger!! :respekt:

Og når vi så er i gang, kan vi så ikke samtidig få kvalt alle de der moderne "slangudtryk" og forkortelse, som "OMFG" (oh my fucking god - hvor kommer det lige fra i det danske sprog??), "intra", "ponz", "nederen", "grineren" osv. :mur:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: November....

Post by 99E »

Stimata Doamna wrote: Til gengæld er stavekontrol tit en god hjælp, og jeg er på udkig efter et program specielt til ordblinde, som kan hjælpe hende mere (hvis nogen skulle ligge inde med et tip, må I meget gerne sige til).

Standardprogrammet i DK er "CD-ord" - det er til Windows, og virekr kun på Mac via en eller anden form for Windows-installering på Mac'en...
http://www.mikrov.dk/produkter/laese-skrive-stoette/cd-ord.aspx
Det virker til dansk, engelsk og tysk - men jeg er ikke sikker på hvor godt det er på fremmedsprogene, jeg har kun brugt det i dansk.
I Danmark gælder særlige regler i undervisningen og til prøver, hvis man er diagnosticeret ordblind - herunder brug af programmer som CD-ord.

Der er et lignende program til Mac og iPad:
http://www.mikrov.dk/produkter/laese-skrive-stoette/intowords-til-ipad.aspx
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: November....

Post by 99E »

Frieser9460 wrote:Og når vi så er i gang, kan vi så ikke samtidig få kvalt alle de der moderne "slangudtryk" og forkortelse, som "OMFG" (oh my fucking god - hvor kommer det lige fra i det danske sprog??), "intra", "ponz", "nederen", "grineren" osv. :mur:

"Nederen" og "grineren" er da overhovedet ikke "moderne" eller nye?! Det er OLDgamle udtryk fra... 80'erne? 90'erne?

Og tilbage til "Hvorfor kan de unge ikke skrive?!"...
Min personlige, hemmelige teori er, at de læser for lidt.
I gamle dage, da jeg var barn... :minna: :peg: ...og der ikke var andet at lave, var det "nemmere" at vælge at læse en bog, end det er i dag.
Og det at blive "udsat for" korrekt stavning og varieret sprog og alt det der... Flere tiiiiimer dagligt - det giver bonus.
Hvis man derimod kun læser indlæg fra andre, der ikke kan stave, på Facebook og HesteNettet... Meh. :mur:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: November....

Post by aribeth »

Enig Ninie.

Min voksende brug af udtryk som WTF, nederen, grineren og så videre, ser ikke umiddelbart ud til at påvirke min stavning. Jeg har i øvrigt intet imod "nye" ord, men derimod har jeg noget imod forkert stavning... og ja, jeg tror rigtig meget at vores sociale platforme, som facebook, forummer, twitter og så videre har en grund, sammen med for lidt læsning... eller for ensrettet læsning, man kan jo godt læse i timevis på twitter og facebook og sider som det, men hvis flere staver forkert, så kan det smitte når man læser det jævnligt.

Sådan en bogstavsammensætning som "afvide", den synes jeg voksede mere og mere på hestenettet og nu synes jeg efterhånden det er blevet stavemåden... det er rigtig ærgerligt... og ja, hvis man kommenterer det, så vælger folk i dag hellere at blive sure end at være taknemmelige for at en rigtig dum fejl bliver påpeget, sådan at man kan lære og efterfølgende bruge de rette stavemåder.

Er det også ligemeget hvordan man staver i fx breve fra det offentlige til borgerne? Hvad med ansøgninger, pyt skidt med stavefejl eller hvad? Hvad med lønsedler, breve fra banker og forsikringsselskaber og så videre og så videre?

Jeg kan sagtens godtage en slåfejl a la ikek, vhad og den slags... kommatering behøver ikke være perfekt, men det er meget godt at vide, at et komma fra eller til kan have en del betydning for den samlede forståelse.
Raxacoricofallapatorius
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: November....

Post by aribeth »

Mht til talblindhed overfor ordblindhed... jeg synes der trods alt er en markant forskel. vi kan godt i en stor del af tilfældene afkode bogstavsammensætninger og hvad det skal betyde uden det fuldstændig fucker betydningen op, men et telefonnummer fx får en helt anden betydning hvis man skriver 65 i stedet for 56 og man får derfor fat i Dhalia i stedet for Samson...
Raxacoricofallapatorius
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: November....

Post by Stimata Doamna »

Til gengæld vil det være skidegodt for lønkontoen, hvis der går en milliard ind i stedet for en million. Desværre vil det nok blive opdaget :hhansen:

Tak for tippet, 99E, det undersøger jeg nærmere. Det med specialordning er på plads (mere tid - også i problemregning).
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: November....

Post by Intunia »

Der er ret mange unge mennesker på mit studie, og min opfattelse er, at de har meget svært ved at sætte sig ned og læse/forstå en tekst.
De skimmer hellere en powerpoint i stedet for at gå til kilden, der ofte har en mere uddybende forklaring.
Det er dovenskab synes jeg.
Måske er det konsekvensen af den oplevelse som min søn har det lige for tiden.
Det er kedeligt at læse, fordi de bøger, de skal læse i skolen, er så sygt kedelige og komplet uden indhold, at det smitter af på selve fornøjelsen ved at læse, eller skal vi sige mangel på samme.
bla bla bla
Post Reply