Er det socialt bedrageri?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
SpørgeJørgen
Posts: 45
Joined: Tue 14. Feb 2012 18:08

Er det socialt bedrageri?

Post by SpørgeJørgen »

En kvinde bor alene i lejlighed med sine to børn, er på kontanthjælp.
Møder en ny mand og bliver gravid indenfor de første 6 måneder.
Flytter ikke sammen med den nye kæreste, men søger i stedet om en større bolig, søgende som enlig da de ikke kan være i lejligheden hende og tre børn.

Kvinden skal føde om 3 måneder og har ikke umiddelbart udtrykt at hun skal flytte sammen med den nye kæreste på et tidspunkt. Hvis hun gør ryger hendes kontanthjælp, desuden ryger alle hendes "goder" som enlig.



Er det ok?


Hvad ville I gøre som en person der er i familie med kvinden?
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Er det socialt bedrageri?

Post by 99E »

Har hun tænkt sig at flytte sammen med kæresten?

Hvis JA: Så er det socialt bedrageri hvis hun undlader at melde sig som "samboende" når de flytter sammen. Og så ville jeg melde hende til kommunen når de var lfyttet sammen hvis hun på daværende tidspunkt stadig påstod, hun var enlig.

Hvis NEJ: Så er hun enlig. Også IMO selvom kæresten "flytter ind" de første to uger efter fødslen og så flytter hjem igen. Hvis kæresten ikke deltager aktivt i barnets opvækst og (mere eller mindre) flytter ind de første to uger efter fødslen, håber jeg, hendes familie hjælper hende godt i gang.

Hvis jeg var i familie med kvinden ville jeg undre mig over, hun ikke ville flytte sammen med kæresten, men gerne have barn med ham.
Man kan godt være enlig forsørger selvom man har en kæreste.
"Enlig forsørger" betyder IKKE, man ikke må kysse, kramme eller dyrke sex med en partner. Eller spise aftensmad eller have barn med ham/hende.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Er det socialt bedrageri?

Post by BeritH »

smukke-ped wrote:Når de ikke bør sammen er det jo ikke bedrageri, heller ikke hvis de får 10 unger sammen og stadig bor hver for sig.


Der er da heldigvis ikke nogen lov der tvinger folk til at bo sammen, bare fordi de er forældre og kærester.

Jeg ville lade dem rode med det selv. De gør jo ikke noget galt.


Det Ped siger :mikkel: :mikkel:
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Er det socialt bedrageri?

Post by Felis »

Man skulle tro, at hun var enlig hvis hun ikke skal bo sammen med kæresten...men kommunen vil muligvis vurdere det anderledes hvis hun fortsætter kæresteforholdet med barnets far (eller enhver anden mand hun senere skulle blive kæreste med).

De opererer med begrebet "reelt enlig"....ikke bare over for kontanthjælpsmodtagere, men også andre der modtager offentlige ydelser som f.eks. førtidspension og folkepension.

Og det er ikke en betingelse, at man behøver bo sammen med en kæreste for at kommunen vil skønne, at man ikke er "reelt enlig".

Det afhænger udelukkende af, om kommunen skønner, at hun i kraft af forholdet har goder hun ikke ville have som værende reelt enlig....altså om kæresten på nogen måde bidrager enten økonomisk eller på anden måde, det være sig lige fra at være i lejligheden og hjælpe med praktiske ting, børnepasning o.s.v. til at betale til husholdningen, give barnet ting/penge ud over det fastsatte bidrag til at hun måske får lov at køre i en bil der står i hans navn o.s.v..


I øvrigt ville det på ingen måde berøre hendes kontanthjælp at bo sammen med en...i det mindste lidt endnu, nærmere bestemt til 1/1-2014 hvor følgerne af kontanthjælpsreformen træder i kraft, altså hvor samlevende skal forsørge hinanden....hold kæft der bliver mange, der mister en indkomst i løbet af 2014, hvor der lægges ud med at kontanthjælpen til samlevende halveres og så helt forsvinder i 2015...

Men det ville gå ud over hendes forhøjede ydelser til børnene, boligydelser o.s.v.

Derudover synes jeg det er dybt umoralsk, på den måde at udnytte systemet for egen vindings skyld....noget der bl.a er skyld i, at andre mister deres indkomster fuldstændigt
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Er det socialt bedrageri?

Post by annetteB »

grumpf. Jeg synes, at hvis ikke de er samboende og han ikke bidrager i væsentlighed til husholdningen, så skal hun med verdens bedste samvittighed opgive status som enlig. For dét er hun.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Annemaja
Posts: 2752
Joined: Sun 9. Mar 2008 20:41

Re: Er det socialt bedrageri?

Post by Annemaja »

Hvorfor i alverden blander du dig i andres private sager? Det undrer mig faktisk mest?
Hilsen Annemaja

www.annemajahealing.dk
Annemaja
Posts: 2752
Joined: Sun 9. Mar 2008 20:41

Re: Er det socialt bedrageri?

Post by Annemaja »

Ped: det lyder i hvert flad ualmindeligt geskæftigt..... :tommelned:
Hilsen Annemaja

www.annemajahealing.dk
SpørgeJørgen
Posts: 45
Joined: Tue 14. Feb 2012 18:08

Re: Er det socialt bedrageri?

Post by SpørgeJørgen »

Hvem siger det ikke handler om mig selv?

Der er en grund til jeg skriver anonymt.
SpørgeJørgen
Posts: 45
Joined: Tue 14. Feb 2012 18:08

Re: Er det socialt bedrageri?

Post by SpørgeJørgen »

Men tak for svar
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Er det socialt bedrageri?

Post by Intunia »

Jeg ville ikke "gøre" noget som helst!

Fatter ikke, at man skal rende og stikke hinanden til myndigheder...
bla bla bla
Post Reply