Westernsadel - bomløs versus bom?? Eller noget helt tredje?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Westernsadel - bomløs versus bom?? Eller noget helt tred

Post by 99E »

Ane wrote: Mht. undervisning langt væk, så tag på kursus en weekend eller en uge og få intensiv undervisning, det er fedt og man kan få fyldt meget på på en gang :-)

Ja. Og få det filmet.

Jeg tager i øvrigt ikke westernsadlen med til Danmark. (Den hænger her i stuen og jeg elsker at have den tæt på...)
Jeg rider i min dressursadel - eller uden - uden at skifte ridestil.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Westernsadel - bomløs versus bom?? Eller noget helt tred

Post by Frieser9460 »

Nu er det selvfølgelig ikke, fordi jeg slet ikke kan ride i en anden sadel end en western-sadel... men, men... jeg må altså tilstå, at jeg sådan helt overordnet føler mig mere tryg i sådan en end i en almindelig dressursadel. :roed: Måske er det pga. hornet og den høje bagsvidsel...

Ang. undervisning så var jeg af sted i sidste uge, hvor jeg red i cirka 45 minutter og fik det filmet... og det var bestemt super godt. Men jeg synes ikke, der må gå for længe mellem undervisningen, når jeg ikke har en hest, jeg kan træne/øve på i mellemtiden. Jeg skal bruge en underviser for at lære mig at ride korrekt, men der ud over er det er jo rutinen, som gør mig rigtig dygtig. Og selv om jeg "bare" er til skovtur og for sjov, så vil jeg gerne ride godt, både for hestens og min egen skyld.

Hvis jeg skal køre 70 km for undervisning, kan det dog ikke lade sig gøre med mere end maks 2 gange pr. måned...

Når det er deciderede clinics, er det så ikke normalt sådan noget med, at man skal medbringe egen hest? Eller bare være tilskuer?
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Westernsadel - bomløs versus bom?? Eller noget helt tred

Post by aribeth »

Du kan eventuelt købe min westernsadel... den er meget kort, det er en old timer, California fra Frinta, med højt horn og høj bagsvidsel... når man sidder i den så sidder man der... den er ikke polstret som en reiningsadel, du sidder på 7 lag tyk tyk læder, men for SATAN det er alletiders tursadel!... den vejer en del, men ikke så meget som en stor roper eller en reining eller en pleasure med masser af sølv på... og det vigtigste, den er kort og har rundede skørter!

bomløse og letvægtswesternsadler... så kan du lige så godt lade være... dem jeg har set har skadet hesten mere end de 3-5 kg mere en rigtig god westernsadel har vejet.

Den ligger på little mule! nyprisen er knap 13.000 jeg sælger den for omkring det halve.
Raxacoricofallapatorius
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Westernsadel - bomløs versus bom?? Eller noget helt tred

Post by Frieser9460 »

Tusind tak for rådene, Kathrine... og for tilbuddet om at købe din westernsadel. Det er fristende, men jeg synes, det er lidt for tidligt at købe sadel til Jack endnu. Han er trods alt kun 2 år endnu, og der kommer til at ske meget med hans udvikling henover de næste 3 år. Min forespørgsel nu var egentlig mest for at få en idé om, hvad jeg skal gå efter... og hvad jeg skal forvente at spare op for at få den helt rigtige sadel.

Lige p.t. handler det jo bare om at lære at have noget, der vejer lidt, på ryggen, og der fungerer Stuntmans stocksadel perfekt. Den er lidt for stor, men den vejer lidt uden at være for tung, og der skal jo ikke lægges vægt i den overhovedet. Jack har allerede prøvet den et par gange, og han vipper ikke med et øre - han er så dygtig. :elsk:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
Post Reply