Neeej- endnu en slyngplante! Hjææælp.

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
xtiny
Posts: 2833
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Neeej- endnu en slyngplante! Hjææælp.

Post by xtiny »

I min ligusterhæk er der kommet en fin slyngplante, som jeg aldrig har set før. Mine bøger har ikke kunnet hjælpe ejheller googling på planter.

Den er åbenbart ret frodig, og først troede jeg, den var vokset ind fra min nabo, ,der er ligusterfan og vild med pæne hække og friserede plæner- ret modsat ego, men det er den ikke. (og bare rolig; naboen er meget flink).

Den har gulgrønne firetallige blomster (hvidgrønne i knop) og forbløffende seje stængler, der er rødlige med en tone blå, ikke helt bordeauxfarvet men derhenad.

Selve blomsten er som sagt sart grønhvid i knop og gullgrønlig. Kronbladene vender nedad mens en masse stritrianer (støvdragere) stikker op af midten (botanik er ikke min stærkeste side), lidt som på en kirsebærblomst.
Bladende er helrandede, lyse grønne og omtrent spydformede med runding ind mod bladstilken. Den har slyngtråde som vin- er som sagt forbløffende sej, bare at plukke lidt blomster/ en kvist af.
Blomsterne er anbragt som på hyld, men er større (som kisebærblomster) og mere spredte, der sidder to bittesmå sideblade ved basis af hver forgrening til en blomsterstilk.

Det er ikke jasmin/gedeblad, humle eller efeu, clematis- eller noget andet, jeg har set før.

Så hvad mon det er? Og er den vild eller tam? Sjælden eller træls import-ukrudt?

Jeg har haft fodret fugle ved hækken, men der plejer kun at komme byg, hanekro og opret amarant (og en gang den der trælse bynkeambrosie), men de holder som regel kun 1 sæson.

I det mindste har den ikke torne----- :lea:

Hvorfor elsker brombær, korbær, snerler og denne nye slyngplante min have?! :minna:
Mvh
xtiny
- - -
Al problems are people problems: No people, no problems!
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Neeej- endnu en slyngplante! Hjææælp.

Post by Felis »

Skovranke tror jeg det er

Den fås i forskellige varianter der ligner hinanden, og den er i familie med clematis

http://www.fugleognatur.dk/gallery.asp? ... &ID=188714

http://www.biopix.org/tysk-klematis-cle ... 49563.aspx
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
User avatar
xtiny
Posts: 2833
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: Neeej- endnu en slyngplante! Hjææælp.

Post by xtiny »

Tak for svar! :jeanie:

Det viser sig at det er "Almindelig Skovranke"- der ganske rigtigt er en vild klematis-slægtning. Hvordan og hvorledes *den* så er landet i hækken..?
Mvh
xtiny
- - -
Al problems are people problems: No people, no problems!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Neeej- endnu en slyngplante! Hjææælp.

Post by annetteB »

den er kommet fra et frø, som har spiret i al ubemærkethed :linski:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Re: Neeej- endnu en slyngplante! Hjææælp.

Post by Anja »

Findes der andre vildtlevende slyngplanter? Jeg har fået en smuk en op af mit hus, den minder lidt om vin i bladende, men de er lidt finere i strukturen. Blomsterne er små og hvidgule og den sætter bær/frø -sidst jeg så dem var de grønne.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Neeej- endnu en slyngplante! Hjææælp.

Post by annetteB »

ja, der findes adskillige. Smid evt et billede af den, Anja, så kommer jeg gerne med et bud
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Re: Neeej- endnu en slyngplante! Hjææælp.

Post by Anja »

Ja ja, skal lige til sydhavnen så :hhansen:
Post Reply