Westernsadel - bomløs versus bom?? Eller noget helt tredje?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Westernsadel - bomløs versus bom?? Eller noget helt tredje?

Post by Frieser9460 »

Jeg har jo denne hersens skønne pony... :elsk: Og han skal rides i western, når han engang bliver gammel nok. Ikke, før han fylder 5 år, så der er god tid endnu, men eftersom jeg ved, at kvalitet koster penge - MANGE penge - er jeg så småt begyndt at se på, hvilke muligheder der er mht. sadel, så jeg kan begynde at spare op...

En af udfordringerne omkring pony + western er, at sådan en almindelig westernsadel er tung... meget tung. Vi snakker snildt op mod 15 kg. Og den vægt skal lægges oven i min. Nu er jeg rimelig striks med den der 20% regel... altså at rytteren ikke må veje mere end max 20% af hestens vægt... og en pony på Jacks størrelse kommer vil kun til at veje omkring 350 kg., når han er færdigudvokset, hvilket betyder, at man maks må bære cirka 70 kg. Da jeg selv ligger på en vægt, der typisk svinger mellem 57 kg. og 60 kg., er der altså kun 10 kg. tilbage at "give af", hvis det hele sammen ikke skal blive for tungt.

Samtidig skal jeg have med i betragtning, at Jack er en lille pony med kort ryg og derfor sandsynligvis skal have en afrundet westernsadel.

Spørgsmålet er... hvilken sadel skal jeg mon vælge? Jeg har ladet mig fortælle, at der findes "letvægts" westernsadler med bom, som kun ligger omkring 9-10 kg. i totalvægt. En tilsvarende bomløs westernsadel vejer 7 kg.

Men hvad ville I vælge at satse på i mit sted? Er der nogle muligheder, jeg ikke har overvejet (ved, at nogle af jer herinde også rider western)?
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Westernsadel - bomløs versus bom?? Eller noget helt tred

Post by 99E »

Jeg har endnu til gode at se en god letvægtswesternsadel...
Især en, der fordeler vægten GODT.

Jeg ville købe en god 15-16 kg's sadel og træne hesten til at kunne bære den.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Westernsadel - bomløs versus bom?? Eller noget helt tred

Post by Lena »

Begynd at spar op og nyd din pony. Lad være med at tænke på den skide 20% regel. Jeg tror ikke at Jack holder sig på 350 kg som FULD udvokset.... og husk at de vokser og lægger til til de er 8 år......

Han vil sagtens kunne gå med en tung kvalitets sadel OG dig!
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Westernsadel - bomløs versus bom?? Eller noget helt tred

Post by Frieser9460 »

Om jeg ligefrem har lyst til at blæse 20% reglen et stykke, ved jeg nu ikke rigtigt. :linski: Det er vigtigt for mig, at Jack kan holde i MANGE år, og for mig indebærer det både, at jeg får bygget hans muskulatur; især overlinjen, grundigt op fra jorden, før jeg overhovedet når så langt, at jeg sætter mig op på ham, og at jeg passer på ikke at overbelaste ham, når først jeg når så langt, at jeg kan gå i gang med ridningen. :-)

Når det er sagt, ved jeg faktisk ikke, hvad normalvægten er for en fuldvoksen Fell pony på de cirka 135-137 cm, jeg forventer, at Jack bliver, når han er fuldt udvokset... hvis altså vi ikke medregner overflødigt fedt. Det eneste, jeg gerne vil sikre, er, at jeg ikke kommer til at putte for meget vægt på og dermed overbelaste hans ryg.

Men hvis han bliver stor og stærk nok til at kunne bære BÅDE en rigtig westernsadel og mig, vil det da absolut være at foretrække. :-)

Så måske har du ret, Lena... måske skal jeg simpelthen bare begynde at sætte penge til side, så jeg har rigeligt at bruge og dermed kan købe god kvalitet fra starten, når engang jeg når så langt, at han skal have sin sadel, og så ellers vente med at bekymre mig om, hvorvidt det skal være den ene eller den anden sadel til den tid. :linski:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Westernsadel - bomløs versus bom?? Eller noget helt tred

Post by 99E »

Tricket er, at han skal være muskuløs og veltrænet - det er jo dét, der skal bære både ham og dig.
That being said: Sorcha er nu 23 år, og det er hun blevet uden at blive redet i superperfekte sadler og med superperfekt træning osv. i mange år - og med gradvist bedre sadler, bedre træning osv.

Det slider ALTID på hesten at blive redet på.
Det, der er vores opgave er at mindske sliddet så godt vi kan - og "kompensere" for det ved at fx give hestene mulighed for restitution, gode foldmuligheder, godt foder osv.

Det kommer også lidt an på, hvad du "vil med" westernsadlen.
Skal den have en reel funktion (virkelig god vægtfordeling, meget behagelig og god for jer begge, fx) eller skal den bare "se westernagtig og smart ud"?

Hvis den skal være funktionel, kan du godt spare op med det samme.
Jeg gider ikke veje min westernsadel - men den er ikke sådan psykotung, og den er med semiflexbom og af rigtig god kvalitet.
Sorcha er 141 cm, har en for lang ryg og en ikke for heldig overlinie fra naturens side - og har gået rundt med mig de sidste mange år, mens jeg gradvist har sneget mig opad i vægt. (Jeg fik hende da jeg var 12 - så i hvert fald NOGET af vægtøgningen er helt naturlig og handler ikke om is og chokolade...)

(Sorcha vejer omkring 450 kg når hun er veltrænet og muskuløs, så vidt jeg husker fra foderstoffens vægt...)
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Westernsadel - bomløs versus bom?? Eller noget helt tred

Post by Ane »

en westernsadel til en pony - og til dine lille mås - det kan da umuligt komme op og veje 15kg. :ehh:

eller findes de kun i størrelse stor?

Jeg har en lille pony på 140, hun vejer vel de der 350 kg. Jeg vejer sådan 58/59 kg. Jeg ville ikke smække 15 kg sadel + mig op på hende, uanset at hun var i god form, bruger sig selv rigtigt og er var muskuløs.

Jeg synes ikke 20% reglen er helt hen i vejret. Alt efter hvor langt og hurtigt og anstrengende man vil ride synes jeg bestemt man skal tænke over hvor meget man beder hesten om. Derfor vil jeg heller ikke bede pony om at springe med mig på ryggen, heller ikke selv om hendes lille 15,5 tommer ikke vejer ret mange kg.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Westernsadel - bomløs versus bom?? Eller noget helt tred

Post by Ane »

nå ja - selv om jeg altid har holdt mig under de 20% så blev min pony altså mærkbart mere træt af en rolig skovtur med mig på ryggen da hun var i fuld træning, end min "store" hest bliver nu.

og så dagens dumme spørgsmål: kan man ikke ride 'husbehov western' i næsten hvilken som helst sadel? Jeg ville godt kunne ride i både spring/dressur/bomløs til mit behov hvis det var det eneste der kunne passe.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
Kokjo
Posts: 185
Joined: Mon 10. Oct 2011 19:23

Re: Westernsadel - bomløs versus bom?? Eller noget helt tred

Post by Kokjo »

Det med westernsadlen ved jeg ikke noget om, jeg vil bare fortælle om min islænder. Jeg er 180 cm høj, han er letbygget og 142 cm. Jeg overholder ikke 20% reglen, og det er han overhovedet ikke påvirket af. Jeg har selv trænet ham nænsomt op fra underernæring og mangel på muskler, og det har jeg udelukkende gjort via ridning, ikke jordarbejde. Jeg har valgt en bomløs sadel, jeg sværger til dem, og det endnu mere efter at have mærket hvad sådan en sadel har gjort for min pony på rekordtid.
I form (som han opbygger virkelig hurtigt) er han utrættelig, han sveder sjældent, og han er en rigtig glad dreng, som virkelig byder sig til, og søger fremad i blød og helt afspændt form. Vi tølter endda rigtig meget, som siges at være vanskeligt at bygge en stærk overlinie op omkring, men han har så let ved det uanset form.

Med dette vil jeg sige; vent med at beslutte dig endeligt før du ved hvilket stof din pony er gjort af, som vægtbærer, så er du langt bedre rustet til at træffe den rette beslutning for jer fremadrettet :)
Vh Christine

Lækkert håndsyet hesteudstyr www.trollhillfarm.eu
Dare to dream... www.shirefarm.dk
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Westernsadel - bomløs versus bom?? Eller noget helt tred

Post by Frieser9460 »

Tak for jeres svar. :-)

Jeg starter med at understrege, at jeg absolut ingen ambitioner har om at skulle ud og ride westernstævner. Jeg vil ride skovtur og trail for sjov. Western føles bare langt mere naturligt og rigtigt for mig, end når jeg rider engelsk dressur (selv om det jo er den engelske dressur, jeg har redet mest). Men når det er sagt, så går jeg både op i, at pony er veltrænet og har opbygget muskler, før jeg sætter mig op på ham, og i at mit udstyr er af god og holdbar kvalitet og ligger korrekt på pony. Jeg har ikke noget imod at betale prisen for noget ordentligt - det er også derfor, jeg begynder at gøre mig overvejelser allerede nu, selv om der stadig er 2½-3 år, til Jack skal tilrides, så jeg kan starte min opsparing allerede nu.

Til tilvænning tager jeg det ikke så nøje, hvilken sadel der bruges, så længe den ligger nogenlunde godt på ham og ikke gnaver eller trykker nogen steder - det må gerne være en gammel, brugt og billig sadel.

Ang. sadelstørrelse vil jeg tro, jeg skal have en 16½ tommer til popóen. Jeg har redet i en 17" og fået at vide, at den var lige i det største - dog er jeg heller ikke helt sikker på, jeg vil kunne klemme mig ned i en 16" (for så lille er min bagdel altså heller ikke :roed: ).

Noget helt andet er, at jeg føler, jeg er havnet lidt i et "uland" mht. western heroppe i Nordjylland. Jeg vil jo gerne have noget undervisning, så jeg måske kan blive dygtig nok til selv at stå for Jacks tilridning. Med ham bliver mod nemlig ikke noget problem - han er så sød og nem i alle henseender, tager alting med ophøjet ro (nå ja, lige undtagen vand), og jeg har på intet tidspunkt været det mindste nervøs i selskab med ham. Så det ville være både dejligt og nemt, hvis jeg selv kunne stå for hans tilridning, når den tid kommer. Men så skal jeg virkelig spænde ballerne og i gang med noget undervisning. Problemet er bare, at der ikke er nogen former for westernundervisning her i nabolaget... eller jo, der er Snowy Hill i Løkken, men der skal man have egen hest med, så den går ikke. Alternativet er Littlemule, som jeg også har et rigtig positivt indtryk af, men pyh... 70 km. frem og tilbage er godt nok meget at køre, hvis vi (Bo vil også gerne med) skal have undervisning en gang om ugen.

Jeg har så overvejet undervisning hver 2. uge, men så ville det bare have været super rart med part på en veluddannet westernhest i nabolaget, så jeg kunne træne og øve mig mellem undervisningstimerne, og sådan en er mildt sagt også nærmest umulig at finde, især fordi det jo for mig ikke bare handler om at finde en hr. hvilken som helst hest, der kan western - den skal også være rimeligt... øh... "tolle", som man siger på jysk, og ikke alt for stor, hvis jeg skal føle mig tryg på den.

Men, men... nu skal jeg selvfølgelig allerførst lige have fundet ud af, om det overhovedet er muligt at lave en undervisningsaftale med Littlemule. Så må jeg tage den derfra...
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Westernsadel - bomløs versus bom?? Eller noget helt tred

Post by Ane »

Jeg starter med at understrege, at jeg absolut ingen ambitioner har om at skulle ud og ride westernstævner. Jeg vil ride skovtur og trail for sjov.


men kan man så ikke, hvis man vil holde vægtbelastningen nede, købe en anden sadel? Jeg er klar over at westernsadlerne er behagelige, men den er vel ikke nødvendig for at neckreine eller generelt ride hesten efter westernprincipper.

Anyways - jeg ville bare spare op nu. Mht. undervisning langt væk, så tag på kursus en weekend eller en uge og få intensiv undervisning, det er fedt og man kan få fyldt meget på på en gang :-)

-Excuses are the nails used to build a house of failure
Post Reply