At slagte en hest.

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: At slagte en hest.

Post by BeritH »

Klart nok at dyrene kun må lide minimal overlast, det fremgår jo af dyreværnsloven, men fremgangsmåden er jo, ud fra hvad der hidtil er blevet oplyst skal det lige tilføjes nøjagtigt den samme som ved Halal-slagtning...og det er jo da lovligt og anses ikke som mishandling (det mener jeg så det er OG fremgangsmåden burde være forbudt)


Nej, hvis ponyen ikke er bedøvet, så er det IKKE det samme som halal-slagtning. Dyr som halal-slagtes i Danmark, slagtes på nøjagtig samme måde som alle andre slagtedyr - blot med den forskel at der bedes en bøn over dyret, når det slagtes.

Det er ikke tilladt at slagte dyr uden bedøvelse i Danmark og af samme årsag kan man heller ikke købe kød fra schäctning (staves det mon sådan), som er slagtet i Danmark.

Når det så er sagt, så er der udvist så ringe dømmekraft og generel kynisme i dette forhold, at jeg tvivler på at ponyen var bedøvet, men det vil obduktionen vise. Og har den ikke været det, så synes jeg faktisk at et år bag tremmer er en mild straf. Hertil kommer jo kontraktbrud over for tidligere ejer.

I mine øjne er det sgu vigtigt at vi i et såkaldt civiliseret samfund viser, at dette er ikke acceptabel adfærd.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: At slagte en hest.

Post by 99E »

BeritH wrote:[schäctning (staves det mon sådan)

Med H. Schächtning.

BeritH wrote:Og har den ikke været det, så synes jeg faktisk at et år bag tremmer er en mild straf. Hertil kommer jo kontraktbrud over for tidligere ejer.

Nu kan jeg ikke strafferammerne for andre forbrydelser i hovedet... Så om et års fængsel er "rimeligt" synes jeg også kommer an på, hvad man ellers kommer et år bag tremmer for.

Kontraktbrud?
Det tror jeg ikke man skal regne med, han bliver straffet for.

BeritH wrote:I mine øjne er det sgu vigtigt at vi i et såkaldt civiliseret samfund viser, at dette er ikke acceptabel adfærd.

Generelt trænger Danmark til en diskussion om, hvad det EGENTLIG er, vores straffesystem "skal udrette".
Straf? Rehabilitering? Hævn? "Retsfølelse"???
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: At slagte en hest.

Post by aribeth »

99E wrote:BeritH skrev:
I mine øjne er det sgu vigtigt at vi i et såkaldt civiliseret samfund viser, at dette er ikke acceptabel adfærd.


Generelt trænger Danmark til en diskussion om, hvad det EGENTLIG er, vores straffesystem "skal udrette".
Straf? Rehabilitering? Hævn? "Retsfølelse"???


Enig med Ninie....

Og så må jeg indrømme at JEG personligt synes det er gak at man skal bure et år for at slagte et dyr uden bedøvelse... derimod er længerevarende misrøgt og vanrøgt af dyr i mine øjne meget værre...
Raxacoricofallapatorius
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: At slagte en hest.

Post by Godzilla »

Hvis fru Plums 24 årige afkom har trukket en pony ned på en badestrand og slagtet den i fuld offentlighed er han da mere stupid end gennemsnittet. :mur:
Hvis han oveni har fusket med foretagendet med tilskuere på er han da intet mindre end mindre begavet med mindre han har ønsket at vække opsigt.
At han vil fortære ponyen må han jo selv om, men det havde sgu da været smart at gøre det ordentligt. :ehj:
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: At slagte en hest.

Post by Felis »

BeritH wrote:[Nej, hvis ponyen ikke er bedøvet, så er det IKKE det samme som halal-slagtning. Dyr som halal-slagtes i Danmark, slagtes på nøjagtig samme måde som alle andre slagtedyr - blot med den forskel at der bedes en bøn over dyret, når det slagtes.



Det er IKKE korrekt BeritH

Dyr der Halaslagtes her i landet bedøves absolut ikke på samme måde som andre slagtedyr.

Den måde dyr, især kreaturer, "bedøves" på ved Halalslagtning er, at de får et gok i panden, en metode der svarer til at man bare giver dem et hårdt slag med en hammer, men som ikke opfylder kravene til bedøvelse ved "ordinære" slagtninger hvor det kræves at dyret skydes med en boltpistol der gennemborer pandeskallen og går ind i hjernen på dyret.

Og "det gok i panden" er KUN et kompromis den persongruppe der praktiserer Halalslagtning nødtvunget er gået med til at acceptere, da det ellers var på tale, helt at forbyde Halalslagtning her i landet, i modsætning til visse andre europæiske lande hvor bedøvelse ikke er et krav ved Halalslagtning....fordi hvis det skal være helt korrekt MÅ et dyr ikke være bedøvet når det Halalslagtes...altså jvf religionen
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: At slagte en hest.

Post by Felis »

Godzilla wrote:Hvis fru Plums 24 årige afkom har trukket en pony ned på en badestrand og slagtet den i fuld offentlighed er han da mere stupid end gennemsnittet. :mur:
Hvis han oveni har fusket med foretagendet med tilskuere på er han da intet mindre end mindre begavet med mindre han har ønsket at vække opsigt.
At han vil fortære ponyen må han jo selv om, men det havde sgu da været smart at gøre det ordentligt. :ehj:



Jamen det gjorde han jo.

Og m.h.t. at vække opsigt, så ja...det tror jeg på mere end forklaringen om at ville æde den.

Og jeg har også en teori om hvorfor...hvis de historier der har været fremme er sande.. :berith:
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: At slagte en hest.

Post by BeritH »

Felis, nu ved jeg ikke hvilket slagteri du hentyder til. Men jeg har faktisk arbejdet i kødbranchen - specielt med halal-slagtet kød, og vi opkøbte kød fra ordinære slagterier til eksport, og der kan jeg garantere dig at dyrene blev bedøvet med boltpistol først.

Og det er heller ikke korrekt at halal-slagtede dyr ikke må være bedøvede, dødsårsagen skal blot være afblødning (ligesom den er ved ordinær slagtning). Hertil kommer at der er krav til kniven omkring skarphed, renhed m.m. ligesom dyret (ifølge de muslimske regler) ikke må opleve unødig angst eller smerte.

Så jeg tror ikke at Carl Plums hjemmeslagtning levede op til de muslimske regler heller.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: At slagte en hest.

Post by Felis »

BeritH

Jeg hentyder ikke til noget bestemt slagteri, for det er de regler der generelt er udstukket af loven, altså at der ved Halalslagtning gives dispensation fra den måde dyr ellers kræves bedøvet.

Det du siger med at den eneste forskel er, at der bedes til Allah...det er sgu når der slagtes kyllinger, som alle slagtes på Halal-vis nu om dage

Og har derudover citat fra chefkonsulent dyrlæge Flemming Thune-Stephensen, Danish Meat Association:

**Oprindeligt forbydes bedøvelse i jødernes og muslimernes rituelle slagtninger, schæchtning og halalslagtning. Dyret må ikke beskadiges, inden halspulsåren skæres over. Kompromiset i Danmark er at bedøve med en såkaldt cash-knocker, en særlig boltpistol med en plade, der ikke penetrerer hjernen.**

Altså, som jeg siger, de får et gok i panden, som hvis de fik et klap af en hammer...nøjagtigt som man gjorde ved hjemmeslagtninger i gamle dage, indtil det blev forbudt og det blev et lovkrav, at dyr skulle bedøves med brug af boltpistol.

Så hvis du har været med til, at opkøbe og eksporte "Halalkød" hvor der på ordinær vis er benyttet boltpistol ved slagtningen, så er det jo lige så slemt som at blande svinekød i oksekødet, som der lige har været en del polemik omkring ;-)...uhauha, pas da lige på de ikke finder ud af det, modtagerne af kødet
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
Post Reply