Grundridning...

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Grundridning...

Post by MetteboDeluxe »

Der er jo 12 år siden jeg sidst stod med en hest der skulle "grundrides", så jeg kan godt mærke jeg føler mig lidt usikker ind i mellem.
Sagen er jo, at min datter har købt Dusty, en super fin welsh vallak (afstamning fra Stutteri Korreborg), på godt nok 9 år, men ret utrænet. Han har en masse kapacitet, så det er vigtigt vi får lagt grunden korrekt og samtidig skal der helst ikke være for mange svinkeærinder for han er kun en 3'er pony så vi har ikke ubegrænset tid.

Nå... hvad kan han så... Han kan lytte efter sin rytter. Meget. Han kan skridte og dreje og stoppe. Han er super følsom og bliver let lidt urolig på biddet. Tænderne er ordnet for nyligt. Han kan trave, gerne lidt for hurtigt, men kan godt sænke tempoet når hun beder ham om det. Skulderne kan godt flyve lidt ud, specielt hvis han gerne vil ned i den anden ende, men det sker efterhånden meget sjældent. Han søger ikke ned, men slår heller ikke op med hovedet.

Image

Han kan ikke lave galopanspring på en dressurbane. Det bliver noget løben i gang. På springbanen i tirsdags kunne kan mærkeligt nok sagtens og gik en fin rolig ret styrbar galop.
Han er super på tur. Kigger ikke på noget og går villigt alene. Han går i trailer uden at blinke og står pænt. Hende vi købte ham af fortalte han ikke kunne springe, men det kan han sagtens. Han har løssprunget en meter og springer efterhånden fint med Timmi. Han bøvler lidt med teknikken til tider, men jeg er slet ikke i tvivl om at det kommer med rutinen og højden på springene.

Image

Til rådighed har jeg en 9 årig rytter, der er tryg ved sin pony og rider ret godt efterhånden. Hovedmålet er nogle skønne oplevelser for pony og barn og så langt som muligt i både spring og dressur.

Lad os få nogle forskellige bud på hvad I ville lægge vægt på i sådan en situation og hvordan I ville gribe det an :heidio:
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Grundridning...

Post by Frieser9460 »

Smuk ekvipage. :elsk:

Hm... nu er jeg jo stor, stor tilhænger af at lægge grundarbejdet fra jorden... så der ville jeg starte og så træne basisøvelser, overgange og evt. lidt balance. Når dette sidder "i skabet", ville jeg gå i gang med at overføre det til ryggen... evt. kan der kobles stemmekommandoer på fra jorden, som kan kombineres med signalerne fra ryggen og hjælpe ham lidt i starten.
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Grundridning...

Post by MetteboDeluxe »

Tak :gunilla:

Ville du starte helt fra bunden med en letredet pony?
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Grundridning...

Post by Frieser9460 »

Det kommer selvfølgelig lidt an på, om ponyen er bekendt med jordarbejde fra tidligere... men ellers ja. Jordarbejdet vil jo være noget helt nyt for ponyen, hvis den ikke er vant til det.
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Grundridning...

Post by Ane »

Jeg vill ikke lave noget fra jorden, jeg ville ride. Hvis den kan galopere på springbanen så træn galopanspring over bomme eller i naturen eller hvordan det nu virker bedst. Skuldrene skal i nok få styr på med tiden hvis det allerede er blevet bedre.

Jeg ville fokusere på at den lærte at bruge sin ryg. Resten synes jeg lyder ret uproblematisk.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Re: Grundridning...

Post by KatieKat »

De er godt nok et fint par, de to. :mikkel:
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Grundridning...

Post by aribeth »

Det Ane siger, det lyder primært som om den mangler balance og styrke.
Raxacoricofallapatorius
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Grundridning...

Post by MetteboDeluxe »

Hun sprang med nogle af mine andre ponypiger i går og hold nu op den pony kan springe. De sprang ikke højt, vi fokuserede på at kunne flyde banen rundt men han har bare så nemt ved det. Galoperer fint og er styrbar og springer alt hun placerer ham foran.
De red undervisning ved en berider torsdag og han fokuserede på skuldre og tempo og det kører vi videre med tror jeg. Det er lidt for langt fra min egen overbevisning meget af hans undervisning, men manglede lidt nye øjne og hvor var det skønt ikke at være den der skulle råbe af sit eget barn.
* Kendt for :mettebo: *

* G
Susmh
Posts: 487
Joined: Mon 20. Feb 2006 12:32

Re: Grundridning...

Post by Susmh »

Enig med Smukke Ped, det ser ud til at være en dejlig pony, den skal i nok blive glad for.
Hvad angår træning, så ville jeg ride, og alliere mig med en god træner.
Susanne

Always look at the bright side of life.
Post Reply