Juni!

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Juni!

Post by Intunia »

99E wrote:
Intunia wrote:Er det her ikke den skole som de 2 Grønlandsfarere Ninie og Mikkel arbejdede på?
http://sermitsiaq.ag/narsap-atuarfia-faar-doedsstoedet

Nope - det der er skolen i Narsaq.
Vi arbejdede på skolen i Qaqortoq.

Men Narsap Atuarfia er... Noget plaget af radon og skimmel. Der var adskillige indlæg i fagbladet om det...

Pyha, DET er godt nok en nederen kombi... bvadr!
stakkels unger og lærere selvfølgelig.
bla bla bla
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Juni!

Post by 99E »

Nåhja: og asbest!!!
De gamle skoler i landet er... Ikke ligefrem sunde at være i. Eller pæne.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Juni!

Post by Intunia »

99E wrote:Nåhja: og asbest!!!
De gamle skoler i landet er... Ikke ligefrem sunde at være i. Eller pæne.

Der er vist lige sat en masse penge af, til at renovere de danske :skoer:
Det er nu også tiltrængt. Selvom det nok ikke kommer ned i niveau med nogle af dem deroppe!!

Har i øvrigt lige afleveret rapport i dag om RADON blandt andet... -poogift
bla bla bla
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Juni!

Post by Godzilla »

Frieser: Hvordan går det med pony?
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Re: Juni!

Post by udlandet »

Ikke lysten der driver värket. Men jeg er bare nödt til at pakke til en weekend i helvede. Godt at knägten og hans venner har mere energi. Den lille dreng slutter 9 klasse i morgen, hvor blev den tid af. Han er dog koldt over for skoleafslutningen, det er bare fordi han er nödt til det. Satans forgård er vigtigere :vader: I aften har han väret til skolebal i hvid skjorte, blazer jakke og slips, OG hans sösters sorte ridebukser :mur:

Jeg er åbenbart ikke samme person på söndag, bare så i ved det:

http://www.youtube.com/watch?v=ZeQtz68S ... ture=share
Eller? http://www.youtube.com/watch?v=ZeQtz68S ... ture=share

Men jeg bliver måske reddet: http://ekstrabladet.dk/musik/dkmusiknyt ... 008490.ece
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Juni!

Post by Frieser9460 »

Godzilla wrote:Frieser: Hvordan går det med pony?


Pony er indtil videre sat på smertestillende, mens vi venter spændt på svar på de blodprøver, Dr. Dyr tog i går. Efter undersøgelsen konkluderede dyrlægen, at stivheden umiddelbart ikke sidder i nakken, men i hans venstre side. Mistanken går p.t. på anaplasmose eller muligvis borreliose - derfor blodprøverne. Hvis en af dem så viser sig at være positiv, skal han på langtids antibiotikabehandling. Er de derimod negative, bliver næste skridt kiropraktor og evt. fys.

I øvrigt var dyrlægen meget imponeret af ham i går og blev ved med at rose ham for, hvor sød og dygtig han var under undersøgelserne. Men det er jo lige netop DET temperament, som gjorde, at jeg købte netop ham. :elsk:

Lige nu er det tydeligt, at det smertestillende gør ham godt - han virkede langt mere frisk i dag, end han har gjort hidtil. Næsten normal. :-)
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Juni!

Post by misssophie »

for pokker da, stakkels lille fyr.

håber ikke det er alvorligt.....

har du fået fyldt huset med folk Frieser?

lad nu være at have alt for høje krav og forventninger til jer selv,- det er krævende at have gæster i så lang tid, så sørg for at tage det så roligt som i kan...
Misssophie
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Juni!

Post by 99E »

Udvalg af ting, jeg elsker ved Grønland:
- Billig stenbiderrogn. :aribeth:
- Frisk fisk. :katiekat:
- Nationaldagen den 21. juni - der betyder at skoleåret slutter den 20. juni...! :jeanie:
- Vidunderlig grammatik! :elsk:
- 5. klasse på skolen...

Man kan godt mærke, det er lige ved at være ferietid heroppe.
Hele ugen har været præget af fredagsstemning - blandt elever såvel som lærere.
Næste uge er fyldt med fjeldture med grillning af pølser, oprydning og klasseværelsesbytning, elevrådsarrangeret idrætsdag med rundboldturnering og sidste skoledags-halløjsa... Og så er der en del elever, der rejser i løbet af ugen - for at nå at få billige uden-for-højsæsonen-billetter...

Frieser9460 wrote:Mistanken går p.t. på anaplasmose eller muligvis borreliose - derfor blodprøverne. Hvis en af dem så viser sig at være positiv, skal han på langtids antibiotikabehandling. Er de derimod negative, bliver næste skridt kiropraktor og evt. fys.

:nej: Stakkels pony!!!

Intunia wrote:Der er vist lige sat en masse penge af, til at renovere de danske
Det er nu også tiltrængt. Selvom det nok ikke kommer ned i niveau med nogle af dem deroppe!!

Bladet "Ilinniartitsisoq" (Det betyder "Lærer" og udtales stort set som det skrives) med indlæg om skolernes tilstand - igen. Det er et tilbagevendende tema...
http://imak.gl/fileadmin/pdf-filer/Ilinniartitsisoq/2013/Ilinniartitsisoq_juni_2013.pdf

Altså noget af bygningsmassen i Grønland er i helt fin stand!

Men meget af det er skimmelsvampsbefængt og GAMMELT.
Problemet er jo lidt, at der ikke ligefrem er vildt mange penge til at renovere for - og at nybyggeri er dyrt med ekstra dyrt på.
Da de rev en af de gamle blokke, Blok P ( http://da.wikipedia.org/wiki/Blok_P ), ned inde i Nuuk Centrum, blev beboerne tilbudt genhusning i nybyggede lejligheder.
Problemet er bare, at de nybyggede lejligheder er for dyre til de mennesker, der plejede at bo i de gamle boliger - faktisk er lejlighederne herude i Qinngorput for dyre til rigtig mange (butiksansatte, "3F'ere" osv) - http://www.knr.gl/kl/node/59114 - og en del af dem står stadig tomme, fordi folk ikke har råd til at betale den slags priser pr. kvadratmeter. I praksis er det en fiiiin lille overklasseghetto...
:traet:

Lige i casen Narsap Atuarfia bliver det ikke bedre af at Kommune Kujalleq er i pengenød (i 2011 løb de fx tør for penge i løbet af efteråret - og meddelte at skolemadsordningen og udbetaling af hjælp til arbejdsløse stoppede øjeblikkeligt...), allerede har renoveret en skole (Tasersuup Atuarfia), hvilket gik en del over budget og btw overhovedet ikke var gjort godt nok!!!

Eksempler på fejl i nybyggeriet på T.A mens vi var der...:
- Døre og vinduer var generelt ikke holdbare nok. De første gik i stykker en måned efter ibrugtagning... Skoledøre og -vinduer skal åbnes og lukkes RIGTIG mange gange pr. dag!!
- Udluftningskanaler på tagene var ikke bygget høje nok. Det var sådan nogle "rr" med "tag" på - og de blev dækket af sne i løbt af vinteren. Da det så blev tøvejr smeltede sneen - ned i ulduftningskanalerne og dermed ind i bygningen. Vandet løb bogstaveligt talt ned ad væggene og enkelte klasser måtte sendes hjem, da der lå 2-5 cm vand på gulvet i hele klasseværelset.
- Isoleringsmateriale til væggene blev sat på og stud ubeskyttede (dvs uden "yderbeklædning") i ugevis - dvs. fik fugt. Jeg gætter på, der allerede er ved at gå skimmel i det...
- Yderdørene fungerede enten ikke eller kun meget dårligt ved snefald (...! WTF?!) fordi der er sådan nogle små "riller" under døren, sneen kunne samle sig i, så døren ikke kunne lukkes ordentligt/låses.

Ikke at de GAMLE bygninger var gode:
I nogle af klasseværelserne var eleverne (og lærerne) nødt til at have jakker på hele vinteren. De kunne ikke varmes op og ruderne var punkterede og vinduerne utætte, så smeltevand eller regn trængte ind. Men det var de store elever, så de blev ikke sendt hjem men måtte bare finde sig i det... :ehh:
Indskolingens bygning måtte lukkes flere gange pga. risiko for sammenstyrtning, når der var meget tung sne på taget (ifm tøbrud om foråret) eller fordi der (igen) var vandindtrængning. :nej:
Det var et evigt rykken rundt, når lokaler måtte lukkes (midlertidigt) pga. for store forekomster af skimmelsvamp. :minna:

Medmindre der dukker nogle magiske penge op, kan jeg bare ikke se hvordan Narsap Atuarfia-problemet skal løses inden næste skoleår starter.
Der er næppe andre lokaler i byen, der kan bruges - og man kan ikke "bare lige" rykke dem over på en anden skole.
Medmindre man sender dem til en af de andre byer og lader dem bo på skolehjem (dvs. sender dem i kostskole)... Men det KAN man jo ikke gøre med de små eller mellemtrinnet!!!
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Juni!

Post by HHansen »

Føler trang til powershopping :jeanie:
Har egentlig ikke råd... men altså hunden skal jo have et nyt halsbånd og en ny line - begge dele er gået lidt i stykker.. Er skuffet over min super lækre rundsyede læderline - som var tæskedyr! Den er med indsyet nylonline - og denne nylonline sprang sidst vi var til træning :tommelned: Har klaget til den webbiks hvor jeg købte linen, men de har ikke svaret. Det er 10 måneder siden jeg købte den - så jeg synes alligevel det er hurtigt den er gået i stykker. Men så ved jeg da at jeg ikke skal have mere af det mærke, og at jeg ikke igen skal handle i den webshop.

Så i dag vil jeg en tur til Horsens og se på hundeting. Skal også selv have gummistøvler og måske nogle bukser til hundearbejdet. Vi skal jo ikke gå ned på udstyr! :hhansen:

I aften skal yngstebarn og jeg hygge med noget japansk mad :aribeth:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Juni!

Post by Stimata Doamna »

Helle Thorning sagde på et tidspunkt, at Danmark skulle bruge lånemulighederne hos Den Europæiske Investeringsbank - det kunne man passende gøre til opførelse og renovering af skoler. Når vi giver lån til samme område i Irland, Østrig, UK og Rumænien, kan vi vel også gøre det i DK.

Datteren og Fidalgo havde undervisning med vores franske ridelærer i går - det gik rigtig godt (også med sproget). De udvikler sig og hinanden skidegodt! Han har lært "dæk" og "sit", så det varer sikkert ikke længe, inden han vil have kødben som belønning!
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
Post Reply