Kom maj du søde milde

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Kom maj du søde milde

Post by 99E »

MetteboDeluxe wrote:Ane nu skal du ikke også begynde :mettebo: Han er en max 3er. Måler lige omkring 129. Flacki er 120, så det er alligevel et spring. Og jeg vil så gerne hun kommer til at ride nogle år på 3'er pony.

Hvorfor er det vigtigt, hun rider på 3'er?

Jeg gik i sin tid fra en Welsh Mountain til Sorcha.
Der er noget af en størrelsesforskel - men da WM'en var ret... frisk og fremadgående... var det okay at gå fra "lille og hurtig" til "større og hurtig".
Det ville have været smartere hvis "den store pony" havde været noget ANDET end en forholdsvis utrænet, nogenlunde styrbar, langt fra velredet gå-med-næsen-i-sky araberblanding, som var stort set ustoppelig.

Med andre ord:
Du ville godt kunne vælge fx en lille-medium 1'er, hvis det er "den rigtige".
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Kom maj du søde milde

Post by aribeth »

Det bliver en stor terrasse, ca. 50 m2
Raxacoricofallapatorius
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Kom maj du søde milde

Post by MetteboDeluxe »

Fordi de år jeg havde på "min" Surlejma, der var en skimlet welsh pony, var de allerbedste ponyår jeg havde, og dem skal hun også have. Fordi det er nemmere at "være med" på 3er. Fordi hun selv kan magte ham. Fordi han bliver så stjernesej. Fordi jeg sikkert ikke har råd til en tilsvarende 2er. Fordi jeg nægter at tro forskellen på en max 3er og en mellem 2er er så stor. Fordi hun så "bare" kan gå direkte til 1er når ham her er for lille. Fordi jeg ikke bryder mig om tendensen til at alle skal ride for store ponyer. Fordi hun når hun vokser lidt faktisk kommer til at kunne ride med benene og ikke som børn på store ponyer - tøjle og evt pisk.

Og fordi han simpelthen er et fund. Han skal i dyrlæge i dag.
* Kendt for :mettebo: *

* G
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: Kom maj du søde milde

Post by Pia »

MetteboDeluxe wrote:Fordi de år jeg havde på "min" Surlejma, der var en skimlet welsh pony, var de allerbedste ponyår jeg havde, og dem skal hun også have. Fordi det er nemmere at "være med" på 3er. Fordi hun selv kan magte ham. Fordi han bliver så stjernesej. Fordi jeg sikkert ikke har råd til en tilsvarende 2er. Fordi jeg nægter at tro forskellen på en max 3er og en mellem 2er er så stor. Fordi hun så "bare" kan gå direkte til 1er når ham her er for lille. Fordi jeg ikke bryder mig om tendensen til at alle skal ride for store ponyer. Fordi hun når hun vokser lidt faktisk kommer til at kunne ride med benene og ikke som børn på store ponyer - tøjle og evt pisk.

Og fordi han simpelthen er et fund. Han skal i dyrlæge i dag.


:mikkel:

Held og lykke, jeg håber han går lige igennem med kryds og stjerne!

Smuk er han og lyder som et kup!
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Kom maj du søde milde

Post by HHansen »

Jeg kan godt forstå dig Mettebo - og så kan fornuften i mig også godt tænke, ahhhh man kunne da godt have fundet en LIDT større.

Men altså min barndoms pony Djimbo, var 127 cm - og du har nemlig ret, barnet kan hurtig klare alt selv og har styr på sådan en pony.. og kan ride den korrekt.
Jeg red Djimbo til jeg var 14 og temmelig for lang (da var jeg vel de 165 cm jeg også er i dag) og derefter fik jeg hest.

Hvor gammel er det Timmi er?

---

Jeg har fri i dag og i morgen - skal på wellness ophold på hotel Vejlefjord sammen med min søde datter :-) Tror det bliver lækkert, total afslapning, massage, fiskespa, varme bassiner og god mad - vi er helt nye mennesker når vi kommer hjem.
Og inden vi tager afsted skal jeg lige til frisøren og have 10 cm af mit alt for lange hår.
Sikke et par luksusdage :jeanie:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Re: Kom maj du søde milde

Post by Anja »

Da min venindes datter skulle gå fra lille pony til større pony var kravet fra farmand at hun fik en 1. pony som kunne holde hele hendes ponytid ud.

Vi havde en del diskussioner (når man ikke selv skal have hest kan man jo altid finde til andre :hhansen: ).
Resultatet var at vi tog ud og kiggede på en del 1. ponyer og en enkelt 2. pony som jeg insisterede på.

Pigen kunne slet ikke magte 1. ponyerne, de var for store, for stærke og for intimiderende for hende.

Behøver jeg at sige at 2. ponyen står i deres stald? :jeanie:

Ok, til farmands støtte må vi jo nok se i øjnene at det bliver lidt problematisk med et ridedyr de næste par år. Den nye hest er stadig føl/unghest og ponyen ER ved at blive for lille.

Jeg tror der kommer en ny 1. pony ind i stalden om.... hmmmmm... ½ år :hhansen:
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Kom maj du søde milde

Post by MetteboDeluxe »

Hun bliver 10 sidst i juni og er sådan meget gennemsnitlig. Hun vil gerne springe og jeg syntes det er tåbeligt at købe en lille 2er (som hun måske også kan magte) og så skulle springe 10 cm højere til stævner. Han er jo næsten en max 3er.

Ih jeg er spændt!
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Kom maj du søde milde

Post by Stimata Doamna »

Det lyder fornuftigt, Mettebo. Krydser fingre for, at dyrlægen giver grønt lys :heidio:
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Re: Kom maj du søde milde

Post by HeidiO »

Spændende med ny pony. :-)
Hvis den er tæt på max 3'er mål, og den kun er 4 år, så er der nok en reel chance/risiko for at den ender som 2'er pony. Synes altid de tager et vokseryk når de rides.
Heidi
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Kom maj du søde milde

Post by aribeth »

jeg gider ikke den her pisselorteopgave... nogen, stop tiden så jeg kan lave terrasse i stedet for at sidde her og forsøge at skrive noget!
Raxacoricofallapatorius
Post Reply