hvem holder du med?
Re: hvem holder du med?
Jeg holder med mig!
Mvh
-Helle
--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
-Helle
--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
- Frieser9460
- Posts: 3668
- Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43
Re: hvem holder du med?
Min holdning er der desværre ingen valgmulighed til... så jeg har ikke stemt.
Men jeg holder faktisk med alle de skoleelever; voksne som børn, der i øjeblikket ikke kan komme i skole, til eksamen osv. Og så synes jeg, KL og lærerne skulle tage at få fingrene ud af starthullerne og få gang i nogle forhandlinger, frem for hver især stædigt at holde på deres....
Men jeg holder faktisk med alle de skoleelever; voksne som børn, der i øjeblikket ikke kan komme i skole, til eksamen osv. Og så synes jeg, KL og lærerne skulle tage at få fingrene ud af starthullerne og få gang i nogle forhandlinger, frem for hver især stædigt at holde på deres....
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise
Èn gang Frieser - altid Frieser!
Louise
Èn gang Frieser - altid Frieser!
Re: hvem holder du med?
Jeg holder med KL - så langt som til at:
- Det kan være en god ide at se på hvor meget lærere kan/skal/bør undervise.
- Det kan være fornuftigt at tage arbejdstidsaftalen op til revision.
Men...
Nu er arbejdstiden anderledes (højere) heroppe i arktis end i Danmark.
Vi har en 40 timers arbejdsuge.
Det betyder, naturligt nok, at de fleste lærere heroppe underviser mere end danske lærere.
Læg dertil, at der visse steder er så stor lærermangel, at man allerede ved ansættelsen bliver spurgt hvor mange overtimer, man er villig til at tage om ugen.
Jeg har set lærere, der underviser rigtig, rigtig mange timer om ugen.
Kvaliteten er derefter.
Det bliver (meget ofte) enten til "Vi går en tur-undervisning" eller til "Røv på stol, slå op i bog"-undervisning.
Jeg har selv kørt de der famøse 23-25 klokketimers (!) undervisning om ugen.
Ikke "lektioner á 45 minutter", men "lektioner á 60 minutter".
Læg dertil at der fx i 9. klasses dansk var alt fra "Elever med dansk som modersmål" til "Elever, der knap forstår sætninger som "Hvor er din bog" og "Har du en blyant" og slet ikke taler dansk". Det kræver (og det burde ikke overraske nogen) forberedelse at kunne undervise de to grupper (og alt derimellem) sammen, så alle "er med" og får noget ud af det. Lad os starte med: hvilken tekst kan vi læse, der er sprogligt simpel nok til, alle har en chance, men hvor man samtidig kan lave differentierede opgaver til, så ingen elever keder sig... Findes de differentierede opgaver så? Nej, dem må man selv lave. Heldigvis for mig og eleverne har jeg fulgt godt med på seminariet og læser stadig faglitteratur, så jeg udvider hele tiden mit forråd af arbejdsmetoder og opgaver. Og heldigvis for mig og eleverne er jeg ferm på en computer og behøver ikke håndtegne samtlige opgaver.
(Forleden kom en af mine kolleger faktisk på arbejde med 15 siders håndtegnede og håndskrevne opgaver til sin 2. klasse i grønlandsk som fremmedsprog...)
Jeg synes faktisk det er fair, at nye lærere (nyuddannede eller lærere, der er nye i at undervise i et fag, de ikke er uddannet i eller har erfaring i) får ekstra forberedelsestid.
Det er en sindssygt god ide!!
Mit første år havde jeg 30 lektioner á 45 min. - det er ca 22,5 klokketimer.
Det var meget. Det var rigtig meget - dels fordi det var med børn med massive psykosociale vanskeligheder (dvs. de var ret svære at undervise), dels fordi mange af dem var mange år bagefter i deres uddannelse, hvilket giver det klassiske dilemma "Hvordan finder man tekster, der læsesværhedsgradsmæssigt ligger på 2. klasses niveau - men indholdsmæssigt passer til 8. klasse?!"...
Men der er bare allerede i OK08 mulighed for at nyuddannede lærere får nedsat undervisningstimetal, "føl-ordning" osv.
Mange skoler i Danmark gør det. Rigtig mange.
Jeg kan godt se noget praktisk i at have tilstedeværelseskrav på skolen i en del af arbejdstiden.
Det havde vi på en af de skoler, jeg har været på.
Alle havde fast "mødetid" en dag om ugen. Det forventedes at alle lærere var på skolen i et bestemt tidsrum, og at de så kunne afholde møder, tale sammen om elever osv. i de timer.
Hvorfor havde vi så ikke AL vores forberedelsestid på skolen?
Fordi der var 60 lærere og 4 (FIRE!!!) arbejdspladser med PC, kontorstol osv. Og dårligt lys, elendig udluftning og kun lidt skimmelsvamp i luften...
Jer, der har kontorarbejde ved, man ikke kan forvente, folk sidder på en spisebordsstol ved et bord, der ikke passer i højden - med i alt 50 cm bordplads tildelt pr lærer - og arbejder seriøst... Ikke?
Men der er bare langt fra:
"Lærerne skal være mere på skolen og undervisningsfri timer skal differentieres mellem lærerne efter behov!" (Noget man allerede kan i nuværende overenskomst, og som DLF har sagt sagtens kan skrives mere tydeligt i en ny OK...)
til
"Der skal ikke være NOGEN arbejdstidsbestemmelser, ingen overtidsbetaling eller -registrering, ingen varslingsbestemmelser, ingen grænser overhovedet!" (...som er KL's forslag.)
Niks. Jeg holder ikke med KL.
Jeg holder mere med lærerne.
Heldagsskolen? Lad os diskutere den en anden dag...
Lige nu er jeg glad for tre ting:
At jeg ikke har børn, der skal i KL's og Antorinis nye, "smarte" skole.
At jeg ikke arbejder i den danske folkeskole.
At jeg er ansat på en friskole, hvor ledelse og bestyrelse ved, at god, afvekslende og kreativ undervisning kræver forberedelse og samarbejde med forældre elever og kolleger. Og hvor der til gengæld er skåret ned på noget af det idiotiske papirarbejde - helt ind til benet på fx de der famøse elevplaner. Så bruger vi i stedet vores tid på at være sammen med ungerne, forberede feeeed undervisning og tage hånd om elever, der virkelig har brug for det.
- Det kan være en god ide at se på hvor meget lærere kan/skal/bør undervise.
- Det kan være fornuftigt at tage arbejdstidsaftalen op til revision.
Men...
Nu er arbejdstiden anderledes (højere) heroppe i arktis end i Danmark.
Vi har en 40 timers arbejdsuge.
Det betyder, naturligt nok, at de fleste lærere heroppe underviser mere end danske lærere.
Læg dertil, at der visse steder er så stor lærermangel, at man allerede ved ansættelsen bliver spurgt hvor mange overtimer, man er villig til at tage om ugen.
Jeg har set lærere, der underviser rigtig, rigtig mange timer om ugen.
Kvaliteten er derefter.
Det bliver (meget ofte) enten til "Vi går en tur-undervisning" eller til "Røv på stol, slå op i bog"-undervisning.
Jeg har selv kørt de der famøse 23-25 klokketimers (!) undervisning om ugen.
Ikke "lektioner á 45 minutter", men "lektioner á 60 minutter".
Læg dertil at der fx i 9. klasses dansk var alt fra "Elever med dansk som modersmål" til "Elever, der knap forstår sætninger som "Hvor er din bog" og "Har du en blyant" og slet ikke taler dansk". Det kræver (og det burde ikke overraske nogen) forberedelse at kunne undervise de to grupper (og alt derimellem) sammen, så alle "er med" og får noget ud af det. Lad os starte med: hvilken tekst kan vi læse, der er sprogligt simpel nok til, alle har en chance, men hvor man samtidig kan lave differentierede opgaver til, så ingen elever keder sig... Findes de differentierede opgaver så? Nej, dem må man selv lave. Heldigvis for mig og eleverne har jeg fulgt godt med på seminariet og læser stadig faglitteratur, så jeg udvider hele tiden mit forråd af arbejdsmetoder og opgaver. Og heldigvis for mig og eleverne er jeg ferm på en computer og behøver ikke håndtegne samtlige opgaver.
(Forleden kom en af mine kolleger faktisk på arbejde med 15 siders håndtegnede og håndskrevne opgaver til sin 2. klasse i grønlandsk som fremmedsprog...)
Jeg synes faktisk det er fair, at nye lærere (nyuddannede eller lærere, der er nye i at undervise i et fag, de ikke er uddannet i eller har erfaring i) får ekstra forberedelsestid.
Det er en sindssygt god ide!!
Mit første år havde jeg 30 lektioner á 45 min. - det er ca 22,5 klokketimer.
Det var meget. Det var rigtig meget - dels fordi det var med børn med massive psykosociale vanskeligheder (dvs. de var ret svære at undervise), dels fordi mange af dem var mange år bagefter i deres uddannelse, hvilket giver det klassiske dilemma "Hvordan finder man tekster, der læsesværhedsgradsmæssigt ligger på 2. klasses niveau - men indholdsmæssigt passer til 8. klasse?!"...
Men der er bare allerede i OK08 mulighed for at nyuddannede lærere får nedsat undervisningstimetal, "føl-ordning" osv.
Mange skoler i Danmark gør det. Rigtig mange.
Jeg kan godt se noget praktisk i at have tilstedeværelseskrav på skolen i en del af arbejdstiden.
Det havde vi på en af de skoler, jeg har været på.
Alle havde fast "mødetid" en dag om ugen. Det forventedes at alle lærere var på skolen i et bestemt tidsrum, og at de så kunne afholde møder, tale sammen om elever osv. i de timer.
Hvorfor havde vi så ikke AL vores forberedelsestid på skolen?
Fordi der var 60 lærere og 4 (FIRE!!!) arbejdspladser med PC, kontorstol osv. Og dårligt lys, elendig udluftning og kun lidt skimmelsvamp i luften...
Jer, der har kontorarbejde ved, man ikke kan forvente, folk sidder på en spisebordsstol ved et bord, der ikke passer i højden - med i alt 50 cm bordplads tildelt pr lærer - og arbejder seriøst... Ikke?
Men der er bare langt fra:
"Lærerne skal være mere på skolen og undervisningsfri timer skal differentieres mellem lærerne efter behov!" (Noget man allerede kan i nuværende overenskomst, og som DLF har sagt sagtens kan skrives mere tydeligt i en ny OK...)
til
"Der skal ikke være NOGEN arbejdstidsbestemmelser, ingen overtidsbetaling eller -registrering, ingen varslingsbestemmelser, ingen grænser overhovedet!" (...som er KL's forslag.)
Niks. Jeg holder ikke med KL.
Jeg holder mere med lærerne.
Heldagsskolen? Lad os diskutere den en anden dag...
Lige nu er jeg glad for tre ting:
At jeg ikke har børn, der skal i KL's og Antorinis nye, "smarte" skole.
At jeg ikke arbejder i den danske folkeskole.
At jeg er ansat på en friskole, hvor ledelse og bestyrelse ved, at god, afvekslende og kreativ undervisning kræver forberedelse og samarbejde med forældre elever og kolleger. Og hvor der til gengæld er skåret ned på noget af det idiotiske papirarbejde - helt ind til benet på fx de der famøse elevplaner. Så bruger vi i stedet vores tid på at være sammen med ungerne, forberede feeeed undervisning og tage hånd om elever, der virkelig har brug for det.
- Ninie.
It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Re: hvem holder du med?
Ha, når man kun kigger med på mobil så kan man ikke se det er en afstemning
Mvh
-Helle
--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
-Helle
--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Re: hvem holder du med?
Da jeg slet ikke har tid til at være her pga. aktioner og opgaveskrivning, vil jeg sætte mig på hænderne igen og nøjedes med at klappe af Ninies indlæg.
Re: hvem holder du med?
Jeg er så træt af begge siders propaganda at jeg er ved at kaste op
-Excuses are the nails used to build a house of failure
Re: hvem holder du med?
Jeg vælger helt klart at holde med lærerne - i den der ultra korte version, hvor jeg ikke gider forklare igen igen - for kl er mange....
Re: hvem holder du med?
Jeg har stemt ligeglad, hvad jeg ikke er.
Men jeg har ikke sat mig ret meget ind i det, så jeg ved ikke hvad jeg ellers skal svare.
Men jeg har ikke sat mig ret meget ind i det, så jeg ved ikke hvad jeg ellers skal svare.
Godzilla....the Donkeymom
Don't underestimate the power of denial.
Don't underestimate the power of denial.
Re: hvem holder du med?
June, jeg synes simpelthen dit indlæg er tæskedumt.
Jeg ville gerne skrive mere om hvorfor, men jeg har ikke tid - for klokken nærmer sig 21:30 og jeg har lige pakket det sidste forberedelse til morgendagens undervisning sammen - efter at have lånt en limstift af naboen fordi min egen løb tør. Du ved. Hjemmearbejdsplads. Bare uden tilskud fra arbejdsgiver, uden fast aftale om udlevering af materialer (jah, ind imellem bruger jeg min egen printer, jeg bruger stort set altid mine egne tusher og altid min egen computer...) og uden krav til arbejdsmiljø... Men det er heller ikke nødvendigt, for jeg er jo ikke på skolen, så det er bare hygge og slet ikke arbejde...
Og da jeg skal stå klar til at tæmme 20 stk 0.-klassesunger i morgen tidlig for at lære dem engelsk, må jeg hellere få noget nattesøvn.
Især fordi jeg inden første time skal nå at demonstrere en matematiktest på PC for en kollega, tjekke at den interaktive tavle stadig virker, tjekke om jeg skal være vikar eller har fået en ekstra gårdvagt pga. lærerfravær, er indkaldt til akutte møder, skal aftale ekstra fællesforberedelse med den af mine kolleger, jeg coacher i bedre undervising, sandsynligvis trøste et par tudende morgenbørn, klappe alle mine andre elever på skulderen og ønske dem godmorgen og alt det andet, der ikke er undervisning, men stadig er en del af opgaven - selvom KL ikke synes, vi skal have hverken arbejdstid til det eller løn for det.
Men heldigvis ved du jo "alt om at være lærer", så dét behøver jeg slet ikke fortælle dig om...
Jeg ville gerne skrive mere om hvorfor, men jeg har ikke tid - for klokken nærmer sig 21:30 og jeg har lige pakket det sidste forberedelse til morgendagens undervisning sammen - efter at have lånt en limstift af naboen fordi min egen løb tør. Du ved. Hjemmearbejdsplads. Bare uden tilskud fra arbejdsgiver, uden fast aftale om udlevering af materialer (jah, ind imellem bruger jeg min egen printer, jeg bruger stort set altid mine egne tusher og altid min egen computer...) og uden krav til arbejdsmiljø... Men det er heller ikke nødvendigt, for jeg er jo ikke på skolen, så det er bare hygge og slet ikke arbejde...
Og da jeg skal stå klar til at tæmme 20 stk 0.-klassesunger i morgen tidlig for at lære dem engelsk, må jeg hellere få noget nattesøvn.
Især fordi jeg inden første time skal nå at demonstrere en matematiktest på PC for en kollega, tjekke at den interaktive tavle stadig virker, tjekke om jeg skal være vikar eller har fået en ekstra gårdvagt pga. lærerfravær, er indkaldt til akutte møder, skal aftale ekstra fællesforberedelse med den af mine kolleger, jeg coacher i bedre undervising, sandsynligvis trøste et par tudende morgenbørn, klappe alle mine andre elever på skulderen og ønske dem godmorgen og alt det andet, der ikke er undervisning, men stadig er en del af opgaven - selvom KL ikke synes, vi skal have hverken arbejdstid til det eller løn for det.
Men heldigvis ved du jo "alt om at være lærer", så dét behøver jeg slet ikke fortælle dig om...
- Ninie.
It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!