hvem holder du med?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.

Hvem holder du med?

KL
4
16%
Lærerne
19
76%
Jeg er ligeglad
2
8%
 
Total votes: 25

User avatar
Dorte Hansen
Posts: 1316
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:37

Re: hvem holder du med?

Post by Dorte Hansen »

Jeg synes næsten det mest beskæmmende i denne konflikt, er at forældre ikke kan indse at lærerne ikke kun kæmper for deres egen skyld..

De kæmper i høj grad for børnene...

Jeg har en del lærere i min nærmeste omgangskreds, og alle som én arbejder de al rigeligt deres normerede 42 timer pr. uge, og ofte endda et par stykker mere..

Og hvis de nu skal undervise mere, er det jo en naturlig følge at der enten skal lægges flere ubetalte timer oveni(og så imponerende er lønnen altså heller ikke), eller at der skal skæres i de ting de nu laver ved siden af....

Og ingen kan vel være i tvivl om at hvis noget stryger, bliver den samlede indsats på bundlinjen jo ringere...

Og der vil blive tabt flere børn på gulvet, end der allerede gør.

Derfor slås lærerne, i hvert fald alle dem jeg kender...De har det svært nok med at der i dag er børn der svigtets og tabes, og de har ikke lyst til at der skal blive flere af dem.
Nu med køter-bande!
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: hvem holder du med?

Post by Ane »

Engang havde jeg et eret hårdt arbejde, lidt ligesom Ane beskriver. Masser af "interessetimer" efter arbejdstid uden løn - stor frihed. ansvar for selv at planlægge og nå alle opgaverne, og jeg kunne da godt sige fra, men så fik mine overbeyrdede kolleger jo bare opgaverne. Dengang var jeg sagsbehandler i Københavns Jobcenter i NV-kvarteret - 75 % af mine klienter var svært belastede, 65 % var ikke-etniske danskere, en uvis procentdel medførte at jeg dagligt havde samtaler med tolk, psykisk syge, narkomaner, alkoholikere, hashmisbrugere, kath-misbrugere - ja, der var faktisk ikke den menneskelige nederenhed der ikke var der. Jeg kunne godt lide jobbet, men hårdt det var det sgu.

Men intet slår jobbet som lærer i Rødby på fuld tid i 1.-4. klasse, dvs 25 undervisningstimer. Jeg har aldrig nogensinde arbejdet så hårdt, stressendem, udmattende - og jeg er sgu en gammel erfaren krage. Jeg orker sgu ikke engang fortælle, hvorfor det er så hårdt, men skulle jeg have haft flere timer, så var jeg død af stress og udmattelse.


Der er mig bekendt ikke nogen der siger at lærerfaget er nemt. Mit indlæg handler om de rammer der omkring arbejdet.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: hvem holder du med?

Post by Ane »

Dorte - alle synes jo de kæmper 'for børnene'. Jeg er sikker på, at spørger du KL så gør de det også for børnenes skyld.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: hvem holder du med?

Post by BeritH »

Jeg ved sgu ikke rigtig hvem jeg holder med, jeg synes vel egentlig at begge sider er noget stejle.

Jeg forstår da godt at man kæmper for de goder man har opnået, men når det er sagt, så forstår jeg også godt at KL gerne vil nærme sig vilkårene på det private arbejdsmarked. Og vilkårene i det private, ER altså mindre lempelige for arbejdstager i langt de fleste tilfælde.

Det som jeg egentlig er lidt rystet over her i tråden er at bl.a. 99e skriver hvor afsindigt hårdt og belastende, det er at være lærer. Jamen kære ven, hvis det er SÅ hårdt for dig, så skal du måske overveje om du har valgt den rigtige karriere. Det er sgu da trist at stå op hver morgen til et job, som er ved tage livet af en.

Og nej, jeg siger ikke at det er piece of cake at være lærer, men der er masser af andre jobs, der eller ikke er piece of cake. Og uanset om vi kan lide det eller ej, så fattes riget penge, og derfor må der foretages justeringer, så budgetterne hænger sammen. Det sker også i private virksomheder, ellers overlever de ikke. Længere er den egentlig ikke. Forhandlingerne er helt sikkert en del af en langt større sammenhæng, så derfor er det nødvendigt at kigge længere end sin egen næsetip. Det synes jeg måske, det kniber lidt med i de udmeldinger, der kommer fra DL.

Og min holdning har egentlig ikke noget at gøre med at finde laveste fællesnævner, men er blot en erkendelse af at man ikke kan blive ved med at bruge penge der ikke er der.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
lenepp
Posts: 302
Joined: Sat 23. Oct 2010 13:31

Re: hvem holder du med?

Post by lenepp »

Det som jeg egentlig er lidt rystet over her i tråden er at bl.a. 99e skriver hvor afsindigt hårdt og belastende, det er at være lærer. Jamen kære ven, hvis det er SÅ hårdt for dig, så skal du måske overveje om du har valgt den rigtige karriere.


Jeg tænker mere, at hvis det er så belastende, som LoneR beskriver det, så er det nok dels fordi man ikke er et talent/uddannet til det, dels forstår jeg, som jeg startede med at skrive ikke, hvorfor man så ikke gerne vil forsøge at ændre på det. Som også tidligere skrevet er der mange, der opgiver fordi det grænseløse arbejde er stressende.

Det virker som om de, der har overlevet de første år i helvede fastholder, at sådan skal det være i al evighed fremover.
Jeg prøvede for 14 år siden, at arbejdsgiverne ville tælle timer, fordi de regnede med, at vi arbejdede mindre end vi fik løn for. Det viste sig, at vi arbejdede mere, så nu vil de ikke tælle timer mere, men det lærte da mig, at overenskomster fra Helvede kan være sendt fra Himlen. Måske - bare måske - kan det være en befrielse at slippe af med ansvaret og lade lederne lede? Eller om ikke andet får man synliggjort sit arbejde, så man slipper for mistænkeliggørelsen og ideen om, at man sikkert ikke laver andet end det man gør i klasselokalerne.

Lenepp
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: hvem holder du med?

Post by BeritH »

lenepp wrote:Det virker som om de, der har overlevet de første år i helvede fastholder, at sådan skal det være i al evighed fremover.
Jeg prøvede for 14 år siden, at arbejdsgiverne ville tælle timer, fordi de regnede med, at vi arbejdede mindre end vi fik løn for. Det viste sig, at vi arbejdede mere, så nu vil de ikke tælle timer mere, men det lærte da mig, at overenskomster fra Helvede kan være sendt fra Himlen. Måske - bare måske - kan det være en befrielse at slippe af med ansvaret og lade lederne lede? Eller om ikke andet får man synliggjort sit arbejde, så man slipper for mistænkeliggørelsen og ideen om, at man sikkert ikke laver andet end det man gør i klasselokalerne.

Lenepp


Ha ha - den har jeg også været på. Men tidsregistreringen blev hurtigt lavet om til standarddage for os ledere. Så skulle vi bare krydse af, om vi havde været der eller ej, ikke noget med hvor mange timer :hhansen: :hhansen:

/BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
Pipfuglen Viben
Posts: 70
Joined: Wed 27. Feb 2013 15:01

Re: hvem holder du med?

Post by Pipfuglen Viben »

99E wrote:
lenepp wrote:Fed argumentation - du er dum.


Og det var i øvrigt ikke det, jeg skrev.
Jeg synes Junes indlæg er dumt - fordi hendes argumenter er dårlige og ikke forholder sig til virkeligheden.
Ligesom dit eget, Lene, forholder det sig ikke til "forhandlingens" realiteter.


Kære 99E og andre lærer m.m.

Det er faktisk virkelighed, men en anden end den som I lærer lever i.
Måske en dag ser I virkeligheden, selvom selv jeg mener at det vil I (lærer) få svært ved, da jeres røv er oppe i de højder hvor jeres baller dækker for øjenene * Host*

Jeg har lige været på skole og jeres elever kan ikke samarbejde med en der er så gammel som mig :roed: i en alder af 47 år, hvor jeg har arbejdet rigtig mange steder siden jeg blev færdig med skolen i 1983.
Lægger lige et CV
Landbrugsskole 1983
Postbud i fredensborg ufaglært, Godt samarbejde, mange ansatte
Superfoss, indfavning af papir og pap, Ufaglært 5 ansat, godt samarbejde
Wiibroe bryggeri, ufaglært, mange ansat, godt samarbejde
Skole 9-10 klasse på VUC sammen med nogle som var meget ældre end mig, god samarbejde
Coloplast, ufaglært, mange ansatte, godt samarbejde
Bøjco, uddannelse som Metalisør, 8 ansatte, 3 fra samme familie, dårlig samarbejde
Panterplast, ufaglært, sprøjtemaskine operatør, mange ansatte, godt samarbejde
Eccofon, ufaglært, sprøjteoperatør, mange ansatte, godt samarbejde
Grundfos ufaglært dog produktionsgruppe leder, mange ansatte, godt samarbejde
KFK Hasselager, afdelingsleder, mange unge ansatte, godt samarbejde
Og mange andre steder i industrien som vikar (flexibel)

Men så tog jeg på landbrugsskole her i februar for at få papir på at jeg dur som produktionsleder/Leder i praktisk, men eleverne kunne/havde aldrig lært at samarbejde med andre end den som de havde siddet ved siden af siden de startede på grundskolen.
Efter at have prøvet at tale med lærerne om problemet hos deres elever, opgav jeg, da jeg konstanterede at lærerne havde det samme problem.
Af de 7 lærer som jeg havde, kunne kun en lærer stille spørgsmålet om det var sort snak eller hvad og hele klassen 16stk. kunne ryste på hovedet, emnet var fesset ind i første lektion, første time. En meget dygtig lærer :katiekat:

Jeg vil dog også sige at vi var i skole fra 8:00 -16:00 og de unge mennesker var slet ikke for trætte til andet sjov og ballade efter skoletid, dette var gældende for hele skolen også dem på grundskole alder ca. 16 år.

Nå, men jeg kunne fortælle meget mere om dette her og om lærer og elever, og dog vil jeg skrive at jeg som skrevet opgav og droppede ud her d. 2 april selvom jeg syntes at det kunne ha været en god lektion, da jeg jo er samme alder som deres kommende arbejdsgiver :viben:
Jeg har aldrig grin så meget som når jeg kørte hjem fra skole, det har været underholdende.
Så ja, jeg giver June ret og også Lenepp.

Og for at jeg ikke skal glemme det, så holder jeg ikke med nogle af dem, måske tåler lærer ikke forandringer, indimellem virker de lidt som autister :ehh: og det er synd for de elever som kan være flexibel, men som ikke for mulighed for at vise det.
Nej nu stopper jeg :hhansen:
Hyg jer.

Mvh Viben Schliemann
Post Reply