hvem holder du med?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.

Hvem holder du med?

KL
4
16%
Lærerne
19
76%
Jeg er ligeglad
2
8%
 
Total votes: 25

Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: hvem holder du med?

Post by Pia »

OMFG...

:plop:

Sætter mig på hænderne igen, jeg HAR ikke tid!
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: hvem holder du med?

Post by aribeth »

Nogle gange ikke... så ville man ønske at folk ikke var så stjernedumme at høre på.
Raxacoricofallapatorius
lenepp
Posts: 302
Joined: Sat 23. Oct 2010 13:31

Re: hvem holder du med?

Post by lenepp »

Fed argumentation - du er dum.

Nå, men June har ret.
Jeg mangler at høre et, bare et, argument fra lærerne, hvor det de mener er dybt urimeligt ikke bare er hverdag for mange andre.

Jeg fatter ikke hvorfor lærerne krampagtigt fastholder retten til selv at betale for hjemmekontor, hvis det er så belastende, som det fremstilles. Og hvorfor vil I ikke arbejde 8-16, hvis det piner jer så meget at skulle lave lektier om aftenen?

Jeg er helt med på, at kvaliteten ikke nødvendigvis bliver bedre og at det, det vel handler om er, at mange skoleledere ikke er i stand til at lede, så man derfor ikke har den store fidus til ledelse, men hvis det er det man vil have, hvorfor så ikke give folk hvad de betaler for, det er sådan man gør indenfor andre håndværk?
Når man nægter at ændre en akkord, så er det som regel fordi akkorden er bedre end timeløn og sådan er det nok også for skolelærerne, når al retorikken skrælles fra?

Lenepp
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: hvem holder du med?

Post by 99E »

lenepp wrote:Jeg fatter ikke hvorfor lærerne krampagtigt fastholder retten til selv at betale for hjemmekontor, hvis det er så belastende, som det fremstilles. Og hvorfor vil I ikke arbejde 8-16, hvis det piner jer så meget at skulle lave lektier om aftenen?

Det har DLF jo sådan set også sagt ja til?

Mere undervisning, fast arbejdstid (inkl. al forberedelse) på skolen. (DLF m.fl. gør så opmærksom på, at der er mange skoler, der ikke har plads eller computere mm. til dét... Og at det bliver dyrt for skolerne at sørge for...)
Allerede på nuværende overenskomst har skolelederen sådan set lov til at lægge det meste af arbejdstiden på skolen, hvis h*n har lyst - inklusive i flere af "elevferierne" (som ikke er lærer-ferier).

Skolelederne må tildele forberedelse/undervisningsfri tid som de vil (inden for en given ramme - for at sikre, der ER forberedelsestid og tid til forældresamtaler og alt det der).

Men det vil KL ikke.
De vil have fjernet arbejdstidsaftalen HELT.
Dvs. ingen varslingsbestemmelser, ingen overtidsopgørelse eller -betaling, ingen fast arbejdstid, ingen garanti for, man ikke skal undervise 37 timer om ugen...
Ingen "garanti" for, der er tid til at løse de opgaver, man bliver pålagt - fx samarbejde med eksterne partnere, PPR, forældre osv.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: hvem holder du med?

Post by 99E »

lenepp wrote:Fed argumentation - du er dum.


Og det var i øvrigt ikke det, jeg skrev.
Jeg synes Junes indlæg er dumt - fordi hendes argumenter er dårlige og ikke forholder sig til virkeligheden.
Ligesom dit eget, Lene, forholder det sig ikke til "forhandlingens" realiteter.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: hvem holder du med?

Post by aribeth »

jeg kopierer lige...

Nogle gange ikke... så ville man ønske at folk ikke var så stjernedumme at høre på.
Raxacoricofallapatorius
lenepp
Posts: 302
Joined: Sat 23. Oct 2010 13:31

Re: hvem holder du med?

Post by lenepp »

De vil have fjernet arbejdstidsaftalen HELT.
Dvs. ingen varslingsbestemmelser, ingen overtidsopgørelse eller -betaling, ingen fast arbejdstid, ingen garanti for, man ikke skal undervise 37 timer om ugen...
Ingen "garanti" for, der er tid til at løse de opgaver, man bliver pålagt


Har I garanti for at der er tid nu? Nej. I gør arbejdet til I synes det er ok eller godt eller til at leve med, alt efter hvem I er. Hvorfor skulle det blive anderledes i fremtiden? I møder på skolen 8 timer dagligt og gør hvad der er muligt at gøre på den tid, der er til rådighed. Det er sådan arbejdsdagen er for langt de fleste.

I, der er fungerende lærere i dag, glemmer også alle de, der ikke kunne leve med det grænseløse arbejde og derfor er ude af erhvervet. Måske, tænk måske, ville det faktisk give bedre forhold med fast mødetid og så fri, når I kommer hjem. I vil som sagt fastholde en akkord fremfor at arbejde som det I er - månedslønnede og det er sgu sært - eller nemt at forstå, hvis akkorden er god, så det er den vel?

Lenepp
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: hvem holder du med?

Post by 99E »

lenepp wrote:
De vil have fjernet arbejdstidsaftalen HELT.
Dvs. ingen varslingsbestemmelser, ingen overtidsopgørelse eller -betaling, ingen fast arbejdstid, ingen garanti for, man ikke skal undervise 37 timer om ugen...
Ingen "garanti" for, der er tid til at løse de opgaver, man bliver pålagt


Har I garanti for at der er tid nu? Nej. I gør arbejdet til I synes det er ok eller godt eller til at leve med, alt efter hvem I er. Hvorfor skulle det blive anderledes i fremtiden? I møder på skolen 8 timer dagligt og gør hvad der er muligt at gøre på den tid, der er til rådighed. Det er sådan arbejdsdagen er for langt de fleste.

I, der er fungerende lærere i dag, glemmer også alle de, der ikke kunne leve med det grænseløse arbejde og derfor er ude af erhvervet. Måske, tænk måske, ville det faktisk give bedre forhold med fast mødetid og så fri, når I kommer hjem. I vil som sagt fastholde en akkord fremfor at arbejde som det I er - månedslønnede og det er sgu sært - eller nemt at forstå, hvis akkorden er god, så det er den vel?

Hvad er det, du ikke forstår?
DLF HAR sagt ja til "fast arbejdstid på skolen".
Det er IKKE det, konflikten handler om.
Den handler om, at:
99E wrote:De vil have fjernet arbejdstidsaftalen HELT.
Dvs. ingen varslingsbestemmelser, ingen overtidsopgørelse eller -betaling, ingen fast arbejdstid, ingen garanti for, man ikke skal undervise 37 timer om ugen...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: hvem holder du med?

Post by Intunia »

KL’s krav til nye
arbejdstidsregler

A
rbejdstidsreglerne
skal
ikke skal definere, hvor meget arbejdstid der bruges til bestemte
arbejdsopgaver.

KL ønsker, at fordelingen af arbejdsopgaver på den enkelte skole
skal ske
efter dialog mellem
ledelse og lærere, ligesom på andre arbejdspladser.

KL har
rejst krav om, at den særlige reduktion i arbejdstiden for lærere på 60 år og derover
ophæves.

KL har
ikke rejst et krav om ”fuld ledelsesret”. Men KL vil med sit krav opnå øget adgang for
kommunerne til at prioritere ressourcerne i folkeskolen, fremfor at
Danmarks Lærerforening
skal
have ret til at aftale med kommunerne, hvordan ressourcerne anvendes. Ing
en andre fagforeninger
har et sådant privilegium.

KL ønsker, at der skal være ledelsesret på skolerne ligesom på alle andre arbejdspladser.
KL’s
model for
nye arbejdstidsregler

Reglerne sætter den ydre ramme om arbejdstiden, og giver kompensation, hvis
man har
overarbejde eller arbejder på skæve og ubekvemme tidspunkter. Reglerne tager desuden på en
række punkter højde for, at der gælder særlige vilkår for undervisningsområd
et.

A
rbejdstiden udgør 1924 timer årligt for fuldtidsansatte, inkl. søgnehelligda
ge og ferie. Det svarer
til en gennemsnitlig ugentlig arbejdstid på 37 timer (52 uger x 37 timer)

Der er taget højde for, at det er
et undervisningsområde
, så i folkeskolen er normperioden et
skoleår, som regnes fra 1. august til 31. juli det efterfølgende
år. Dette mulig
gør, at lærerne kan
anvende
mere arbejdstid, når børnene er i skole, og omvendt nyde fleksibiliteten ved at arbejde
mindre, når børnene fx holder efterårsferie og vinterferie
.

Der er taget højde for, at det skal være muligt at tage på lejrs
koler med eleverne og gennemføre
udtræksprøver ved folkeskolens afgangsprøver på samme vilkår som i dag
.

Herudover ligner arbejdstidsaftalen det, som alle andre medarbejdergrupper har. Det vil sige, at
der i KL’s forslag er regler for overarbejde, afspadse
ring, at der gives tillæg for arbejde på skæve og
ubekvemme tidspunkter, afholdelse af ferie etc.

De konkrete arbejdstidsbestemmelser suppleres med en række øvrige rettigheder til lærere
svarende til andre ansatte, bl.a. vilkår efter ferieaftalen, aftale o
m seniordage, MED/TR
-
aftale,
barselsaftalen og andre generelle aftaler.


Når jeg læser dette, synes jeg ikke, det lyder urimeligt
- at seniorordningen revideres, der sikrer alle lærer på 60+ en nedsættelse af arbejdstiden med 175 timer, svarende til 4½ uges ekstra ferie, MED FULD LØN!! WTF!
- At det revideres hvorfor det er fagforeningen der bestemmer, hvor meget forberedelse der sættes af til timerne. Det synes jeg da, at lærere og skoleledere skal finde ud af. Som jeg læser det, sættes der lige meget tid af til at forberede en idrætstime, som en dansktime!. Det virker ret ufleksibelt.
bla bla bla
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: hvem holder du med?

Post by 99E »

Intunia har tydeligvis fundet KLs hjemmeside - så her er et link til kilden:
http://www.kl.dk/ImageVault/Images/id_60974/scope_0/ImageVaultHandler.aspx?n=1

Der er et par ting, jeg gerne vil svare på ift. KL's partsindlæg (husk lige, at ret besetkan vi ikke vide om det er KL eller DLF, der pynter på sandheden om hvad der er foregået i forhandlingslokalerne...).

Arbejdstidsreglerne skal ikke skal definere, hvor meget arbejdstid der bruges til bestemte arbejdsopgaver.

Nu får de det til at lyde som om det udelukkende er hos lærerne, den slags foregår. Det er det ikke. That being said...:
Hvis der IKKE i arbejdstidsaftalen er sat et loft for maksimalt undervisningstimetal, hvad forhindrer så at lærerne bliver sat til at undervise 37 timer om ugen? Eller 42, eller hvor meget man nu skal op på i snit for at det passer med de 40 skoleuger...?

KL ønsker, at fordelingen af arbejdsopgaver på den enkelte skole skal ske efter dialog mellem ledelse og lærere, ligesom på andre arbejdspladser.

Hvem leder folkeskolen?
Skolelederen? Tænk igen. Skolelederen er en slags "mellemleder" - han er underlagt kommunens skolefprvaltning(s lyst til at bruge penge på skolen) - og det inkluderer bl.a. hvor mange timer, der skal afholdes i hvert fag, hvor mange lærere, der skal være ansat osv.
Det er sådan set meget fornuftigt at fagforeningen forhandler arbejdstid mm. kollektivt med den "rigtige" arbejdsgiver - altså kommunerne. Det mener KL så ikke - længere.
Det er sådan set en del af den danske model for arbejdsmarkedet, at man har retten til (men ikke pligt til) kollektive forhandlinger, hvis man ønsker dette.

KL har rejst krav om, at den særlige reduktion i arbejdstiden for lærere på 60 år og derover ophæves.

Men har ikke sagt hvad de vil "give til gengæld".
Seniorordningen er - som alle andre seniorordninger, jeg kender til, forhandlet ved tidligere overenskomster.
Dvs. DLF/LC har bedt om seniorordningen til gengæld for "noget" - så vidt jeg husker en relativt lavere lønstigning end andre grupper fik på daværende tidspunkt. (For der er vel ikke nogen af jer, der seriøst tror, KL har givet den ordning som en slags gratis gave fordi de er så flinke - er der???)
Og når KL påstår, seniorerne holder 4,5 ugers ekstra fri om året er det groft manipulerende.
De har nedsat undervisningstid. Ja. Alt det andet skal de lave lige så meget af.
Jeg under gerne mine oldgamle kolleger at de underviser et par timer mindre hist og her.
En eller anden lærer sammenlignede lærertjansen med at holde børnefødselsdag - noget, mange forældre synes er hårdt og krævende. Really? Så prøv at få de samme 25-28 unger til at lave matematik eller træne skønskrift eller hvad man nu synes børn skal lære - fra 8-14. Nåhnej, 8-15:30.
Eller 8-16, hvis man ikke mener, det er så svært at undervise "på "ægte" fuld tid...

Men kan de så ikke bare tage et deltidsjob?!
Det synes jeg er en sindssygt god ide!
Jeg synes det ville være MEGAsmart, hvis ældre lærere, lærere med små børn, lærere der ikke har overskud til en fuldtidsstilling osv kunne få en deltidsstilling - til deltidsløn. Jeg kender EN LÆRER(studerende) der er blevet stillet en sådan stilling i udsigt.
Jeg har selv forsøgt at søge om nedsat tid.
Det gør man ikke. Det bruger man ikke. Det KAN MAN IKKE FÅ!!!
Medmindre man tager det som timelærer, dvs. uden ferie, pension osv.

KL ønsker, at der skal være ledelsesret på skolerne ligesom på alle andre arbejdspladser.

Uden at fortælle hvordan de selv vil sørge for, kommunerne tillader dette - eller for den sags skyld hvordan de vil skaffe ledere til den slags jobs.

Reglerne sætter den ydre ramme om arbejdstiden, og giver kompensation, hvis man har overarbejde eller arbejder på skæve og ubekvemme tidspunkter. Reglerne tager desuden på en række punkter højde for, at der gælder særlige vilkår for undervisningsområdet.
- Arbejdstiden udgør 1924 timer årligt for fuldtidsansatte, inkl. søgnehelligdage og ferie. Det svarer til en gennemsnitlig ugentlig arbejdstid på 37 timer (52 uger x 37 timer)
- Der er taget højde for, at det er et undervisningsområde, så i folkeskolen er normperioden et skoleår, som regnes fra 1. august til 31. juli det efterfølgende år. Dette muliggør, at lærerne kan anvende mere arbejdstid, når børnene er i skole, og omvendt nyde fleksibiliteten ved at arbejde mindre, når børnene fx holder efterårsferie og vinterferie.

De vil altså fastholde samme normperiode og normtimetal som man har i dag. Øh, ja?! :ehh:
Intunia wrote:Det synes jeg da, at lærere og skoleledere skal finde ud af. Som jeg læser det, sættes der lige meget tid af til at forberede en idrætstime, som en dansktime!. Det virker ret ufleksibelt.

Og så er der den der fine formulering med "nyde fleksibiliteten ved at arbejde mindre, når børnene fx holder efterårsferie og vinterferie". Jaja, det er nemlig meeeget fleksibelt.
Hvor mange af jer har rejst på ferie med ungerne (eller, hvis I ikke har børn: Uden børn, yay!) uden for højsæsonerne? Fordi det er billigere? Det er fedt, ikke? Det kunne være sjovt at prøve. Den slags kan lærerne ikke. Vores ferie ligger fast - medmindre vi kan overtale nogen til at lade os holde fri uden løn.

Intunia wrote: Som jeg læser det, sættes der lige meget tid af til at forberede en idrætstime, som en dansktime!. Det virker ret ufleksibelt.

Hvorfor?
Ved du hvad kravene til undervisning i idræt er?
Kender du læringsmålene for idræt?
Ved du hvad kravene til evaluering af elevernes udbytte af engelsk er (og dermed i hvilket omfang, der bør afsættes tid til at læreren kan evaluere og videreformidle elevernes læring)?
Ved du hvilke opgaver i tilknytning til undervisningen, idræt indebærer (og som der derfor skal være tid til før og efter undervisningstimen)?
Synes du, undervisningen i idræt skal tilpasses hvad elever kan i forvejen, hvad de er interesserede i og hvordan klassen fungerer sammen som gruppe?
Eller er det fordi du regner med, idrætslærerjobbet "bare" er at troppe op, råbe "SÅÅÅ spiller I fodbold, unger!!!" mens læreren sidder på sidelinien og læser avis indtil timen er gået?

Fortæl mig een gang til:
HVIS der ikke er en øvre grænse for mængden af undervisningstid vs. "andet arbejde", hvad forhindrer så kommunerne i at tvinge skolelederne til at sætte lærerne til at undervise 37 timer om ugen? Eller 42?
At de er så flinke? Really?
Samtidig med, regeringen særer i kommunernes budgetter?
:ehh:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply