jeg skranter.

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

jeg skranter.

Post by annetteB »

og hvad kan jeg mon gøre ved det?
Har været en tur på hospitalet til alment tjek og fået at vide, at jeg har en fysik som en elitesportsudøver og at alt hvad man kan finde "på mig" er, at jeg har jernmangel. Det er sikkert rigtigt nok, jeg har ikke været særlig god til at spise mad som indeholder meget jern her det sidste halve års tid.
Så nu spiser jeg jerntilskud foruden vitaminer og kalk.
Hvad kan jeg ellers gøre? Jeg synes jeg rager alle vira i verden til mig for tiden!?
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: jeg skranter.

Post by Ane »

D-vitamminmangel?

Jeg ville nok starte med at spise en vitaminpille, selv om jeg synes det er noget pis og er unødvendigt hvis man spiser varieret så har jeg erfaret at jeg kunne stoppe en stime af evig sygdom med en daglig pille..

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: jeg skranter.

Post by annetteB »

spiser kombineret kalk og Dvitamin, plus sådan et par 50plus vitaminpiller hver dag. Har overdrevet skræk for knogleskørhed efter at have oplevet min mors rygradssammenfald. Får desuden Bvitaminer som injektion, da jeg optager dem dårligt via kosten.
Så jeg burde vel være dækket ind dér?
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Nina
Posts: 2289
Joined: Sun 25. Dec 2005 23:41

Re: jeg skranter.

Post by Nina »

Jeg tror, at du selv er inde på noget rigtigt:
Du spiser ikke nok - og især nok ikke kød.

Mange vegetarer lider af jernmangel - men du kan jo selv Google madvarer med jern i.

Men "by the way" - så var jeg selv så slatten og ugidelig og syg for et par år siden ...

Jeg magtede ikke noget og gik til lægen for at blive undersøgt.
Der blev taget alverdens blodprøver og de viste, at jeg ikke fejlede en skid!
Der var en smule D-vitamin-mangel - men det har de fleste jo på vores halvkugle.

Jeg blev SÅ skuffet!!!!
Jeg var såmænd rask nok - jeg var "bare" stresset.
TÆNK at den "skide" læge kunne fortælle, at jeg ikke bare kunne få en lille pille - eller to - som kunne klare situationen for mig? :mettebo:
Men nej. :oeje:

Jeg lagde røret på i ren frustration - men så "kom jeg lidt til mig selv igen" - og jeg ringede lægen op igen og undskyldte, at jeg faktisk slet ikke blev glad for, at jeg ikke fejlede noget ...

TÆNK hvor priviligeret jeg egentlig var - og er - jeg fejlede ikke en skid - jeg var "bare" overanstrengt.

Nu fortæller jeg min historie her, fordi det måske kan være det samme, der sker for dig lige nu?

Jeg ved det ikke - men senere prøver har vist, at jeg stadig (og heldigvis) ikke fejler noget.

Kan du bruge det til noget?
Stress kan betyde en hel masse! :oeje:

Venlig hilsen
Nina
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: jeg skranter.

Post by annetteB »

faktisk har jeg godt overvejet, om jeg "bare" er i den situation at jeg nemmere får stress qua mine tidligere oplevelser OG at jeg også nu "har plads" til at være syg uden at være bange for, at alting går under fordi jeg lægger mig på langs med snot og feber. Men det begynder at kede mig, sådan at rende og skrante.
:brok:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Nina
Posts: 2289
Joined: Sun 25. Dec 2005 23:41

Re: jeg skranter.

Post by Nina »

Så ville jeg - i din situation - (hvis det er, som jeg tænker) - GIV LOS - og tag en dag af gangen - som det nu byder sig.

Jeg er selvfølgelig klar over, at det kan indebære mere stress - at "bare give los" - men jeg er sikker på, at det giver ti-fold tilbage - og jeg er sikker på, at din arbejdsplads nok kan give lidt "køb" på en god og kompetent medarbejder, der måske lige skal have lidt plads til hende selv.

Mit bedste bud er - hvis du kan tale godt med dine kolleger og har et godt forhold til til lederen (hvilket jeg faktisk ikke er i tvivl om) - så kan de nok godt "tåle" at du har lidt "Annette-tid" - ikke at du skal lade være med at komme på arbejde - men at du kan få lidt "rum".

Du får i hvertfald et stort kram herfra.
:kindkys:

Mange tanker
Nina
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: jeg skranter.

Post by HHansen »

Jeg er enig med Nina i at stress og den slags ødelægger immunforsvaret og gør at man rager alt til sig.
Jeg var ofte syg før jeg blev skilt.. havde alle mulige og umulige infektioner - de sidste 12 år har jeg ikke engang haft influenza... jeg bliver da forkølet, men det er altså i meget mindre omfang end før.

Men en anden ting er at en del af det menneskelige immunforsvar sidder i tarmene.. eller udvikles der eller hvad vi nu skal kalde det. Med den omkørsel du har fået lavet i tarmsystemet, så kan det velsagtens også skabe ubalance i immunforsvaret?
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
lonek
Posts: 314
Joined: Fri 7. Mar 2008 11:03

Re: jeg skranter.

Post by lonek »

Nu ved jeg jo ikke så meget, men kendte på et tidspunkt en, som tit fik jern-kure og som faktisk ikke var ret god til at optage b-vit fra kosten. Jeg læste på det tidspunkt nogle bøger om orthomelekylær behandling, tror jeg det hedder, og jeg fik hende til at prøve at tage kobber-tilskud og, mener det var zink, istedet for jern. Hun fik målt blodprøver godt et halvt år efter og havde aldrig haft så flot en blodprocent! Hun var ret overbevist om det skyldtes det kobber, hun fik. Det var i hvert fald eneste ændring, hun kunne komme på. :atengstedt:

Ellers er stress også et godt bud...
User avatar
lonek
Posts: 314
Joined: Fri 7. Mar 2008 11:03

Re: jeg skranter.

Post by lonek »

Hov - er du maveopereret? -Det var hun, hende jeg fik til at prøve kobber. Hun sagde nemlig, at 'i' tit døjer netop med jern og b-vit... :linski: Hun var så positiv over de blodprøver, hun nævnte til nogen, der har med de maveoperationer at gøre, det var værd at overveje...

Bare en tanke...
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: jeg skranter.

Post by Intunia »

Jeg kan vist ikke sige noget klogt, der ikke allerede er sagt.
Vil bare sige god bedring!
Og måske spis lidt mere, drik noget mere rødvin og grin.
Jeg har nok i mellem linjerne fået den opfattelse, at du ikke spiser ret meget. Men arbejder rimeligt hårdt. Samtidig med at cellerne i din krop i mange år har været i en nærmest kronisk stresstilstand, at det selvom du nu er skilt, måske ikke helt er vendt tilbage til normalen.
Det er fuldstændig subjektivt gætteri, men jeg ønsker dig god bedring.
bla bla bla
Post Reply