Hvis du overvejer at få børn

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Hvis du overvejer at få børn

Post by aribeth »

Ja, Milo bliver fx hysterisk og mener jeg er verdens ondeste i hele verden når jeg løfter ham væk fra vejen hvor der kommer biler. :hhansen:
Eller hvis jeg vasker hans fingre :-D
Raxacoricofallapatorius
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: Hvis du overvejer at få børn

Post by LoneR »

Jamen altså, børn græder da ikke fordi de har det hårdt, i sådanne tilfælde. De græder da, fordi de er ved at blive selvstændige og gerne vil definere deres egen verden og føler det krænkende, at forældre lægger bånd på dem, sådan som de opfatter det. Samtidig kan de jo kun tænke helt konkret, og forstår fx ikke nødvendigvis, at der ikke er juice i koppen, når de nu ville have det - men mælk. Det kan da godt være. at de bad om mælk, men det var FØR, Nu vil de have juice. De kan heller ikke forstå i den alder, at man kan dø af at løbe ud på vejen, de aner ikke hvad "dø" er, eller "komme til skade", de forstår bare, at de ikke må gå dér, og det vil de så gerne, fordi de vil selv bestemme.
Og de vil selv bestemme, fordi de er ved at lære at blive selvstændige og løsrive sig. Sådan skal det være, og fasen er helt nødvendig for, at børn kan lære hvad man kan, hvad man ikke kan, og hvad de har magt over osv.
Børn skal have lov at bestemme over sig selv i et omfang som forældrene definerer. De skal lære at være selvstændige, men de er også nødt til at lære, at de ikke er almægtige og omnipotente. De er bare mennesker. I en senere alder tror børn jo også, at de kan være skyld i at ting sker, fx dødsfald, kældedyrs endeligt, tordenvejr osv - og så får de det dårligt over det, og skal lære, at de kun kan have magt over sig selv og ikke andre. Dette sker typisk i 4-5 års alderen og så får de mareridt og den slags -

Jeg synes også det var en sjov video. Man er sgu nødt til at grine af det, hvordan skal man ellers overleve at ungen hyler, når man tørrer den om munden, eller forhindrer dem i at stikke en strikkepind i stikontakten, eller løbe ud foran en lastbil?
Hvis ikke man har oplevet den slags situationer vil jeg enten påstå, at man har et meget passivt barn, eller at man har svigtet ens barns læring i at være et menneske med sociale kompetencer og forståelse af, at de bare er mennesker der ved hvad mennesker kan tåle. gøre, handle med osv.
Hvem skal lære børn om grænser, hvis ikke forældrene?
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Hvis du overvejer at få børn

Post by aribeth »

Lone :kindkys: :katiekat:
Raxacoricofallapatorius
Post Reply