Om at blive overrasket - på den nederen måde...

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Om at blive overrasket - på den nederen måde...

Post by MetteboDeluxe »

Snakkede med en der så ham og hun syntes, som alle andre, at han var fantastisk lækker. Men at han slet ikke kunne finde ro og var meget oppe at køre. Måske er det der han skal udvikle sig? Temperamentet er vel ret fundamentalt for tinkeren, og ja de skal være hingstede, men vi har pt en tinkerhingst i stalden (Golden Vale) og magen til fantastisk temperament skal man godt nok lede længe efter.
Jeg ved godt du skriver han ikke plejer at være sådan, men de skal jo dømme hvad de ser. Giv ham et år til at blive voksen og tag ham en masse steder hen så han bliver sig selv alle steder :elsk:
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Om at blive overrasket - på den nederen måde...

Post by Lena »

Pia, har du ikke snakket med nogen der VED noget??
User avatar
Glory
Posts: 1472
Joined: Sun 9. Jul 2006 11:36

Re: Om at blive overrasket - på den nederen måde...

Post by Glory »

Jeg har fået hans bedømmelse, men den er jeg nu ikke blevet meget klogere af.

Han får God i det meste - faktisk ligner den Vanilla´s meget. Bortset fra at han får særdeles god for hals
Men der står at han mangler masse og udvikling.

Image
God, grant me the serenity to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to hide the bodies of the people I had to kill because they annoyed me.
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Om at blive overrasket - på den nederen måde...

Post by Intunia »

Måske det er meningen, at de skal være lidt godt i stand, men han er jo slank som en travhest!
Jeg synes han er så smuk, og hvis du stiller ham til kåring igen næste år, er jeg sikker på, at han nok skal blive kåret med de fine karakterer han har fået.
Skal han rides til?
bla bla bla
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Re: Om at blive overrasket - på den nederen måde...

Post by HeidiO »

Jeg tror at tinkerdommerne måske har det på samme måde som fjorddommerne?
Der skal hestene møde med udfyldte rammer = ikke fede, men med mere på sidebenene end en slank ridehest.

Jeg synes du skal stille ham igen til næste år :-)
Heidi
User avatar
Glory
Posts: 1472
Joined: Sun 9. Jul 2006 11:36

Re: Om at blive overrasket - på den nederen måde...

Post by Glory »

Jeg tror også at han er for "trimmet" - der skal jeg nok arbejde lidt med min varmblods-opfattelse af hvad "perfekt stand" er.

Han skal rides til.
Men først for alvor til næste år tror jeg.
Jeg vil dog gerne gøre ham lidt ridevant i år, altså ting som at han kan stå pænt stille ved en tanteskammel imens jeg kravler op og evt. skridte lidt og sådan.
Men jeg har svært ved at bedømme om det er for tidligt, at starte på de ting??

Jeg kunne også godt finde på at smide en sele på ham og gå lidt i liner (der er jeg da i det mindste på hjemmebane :linski: )
Og så var han jo bare så dygtig til at køre i trailer, så jeg vil rigtigt gerne i skoven og gå en masse ture med ham, så han bliver god til at komme afsted selv. Jeg gider ikke være afhængig af at skulle ha´ andre med, når jeg skal ud at ride.

Så vi har masser at gi´ os til :hhansen:
God, grant me the serenity to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to hide the bodies of the people I had to kill because they annoyed me.
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Om at blive overrasket - på den nederen måde...

Post by Frieser9460 »

Hvornår er han født?

Som race er Tinkeren/IC'en jo ret sent udviklet både fysisk og psykisk, så personligt ville jeg tidligst starte med tilvænning til rytter osv. omkring 3½ eller 4 års alderen. Men rigtig mange starter dem ud som 3 års, ved jeg godt.

Min Stuntman er således også meget sent startet ud (han bliver 5 år i maj), men det skyldes så hans flækkede baghove, som vi har døjet med det seneste år. Ellers skulle han have haft rytter på og være startet roligt op med tilridningen allerede sidste år.

Til gengæld synes jeg, det lyder som en super idé at begynde med lange liner.
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Om at blive overrasket - på den nederen måde...

Post by Godzilla »

Jeg har absolut ingen forstand på IC eller kåringer. Fatter ikke at alting er godt og fint på det skema og at han ikke bliver kåret??

Jeg synes han er lækker selvom IC ikke er min favoritrace.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Om at blive overrasket - på den nederen måde...

Post by Felis »

Godzilla wrote:Jeg har absolut ingen forstand på IC eller kåringer. Fatter ikke at alting er godt og fint på det skema og at han ikke bliver kåret??




Så vidt jeg kan vurdere er det vist kun det nede i venstre hjørne på blanketten der betyder noget, for afkrydsningsskemaet er helt fint.
Og det er især det, at de har givet ham dumpepoint for type man skal lægge mærke til, for det betyder altså at de mener han ikke er typet godt nok i forhold til racens standard...men at han alligevel ikke er helt så ringe at de vil krydse ham af for ikke at leve op til den.

Så altså en god hest, velbygget, gode bevægelser....betragtes desværre bare ikke som en god type inden for racen, og det kan være svært at ændre..

Type, kropsbygning og bevægelse..
Der har han fået sammenlagt 207 point og dermed kåret som 2. premium.
Men så vidt jeg erindrer skal han op på 210 point eller derover for at blive avlsgodkendt.


Så skriver de "mangler pt. masse og udvikling"..og det er så spørgsmålet, at når der kommer mere masse på ham i løbet af det næste år, om det kan hente de sidste 3 point hjem..
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
User avatar
xtiny
Posts: 2833
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: Om at blive overrasket - på den nederen måde...

Post by xtiny »

Han er smuk, men den der svajryg... Jeg kan godt forstå, han ikke blev kåret. Han er udpræget svajrygget. Hvis du ikke selv kan se det, så er det synd.

Jeg elsker skimler, men farven gør ikke en hest alene. Så hellere en kedelig farve, og en korrekt bygning. :mikkel:
Mvh
xtiny
- - -
Al problems are people problems: No people, no problems!
Post Reply