Herredårlig stil eller hvad?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Herredårlig stil eller hvad?

Post by aribeth »

Ok, jeg hørte om de her bekendte.

Den ene har gennem længere tid fået lidt råd og vejledning af den anden til nogle problemer med sin hobby. I ved, man spørger, hvordan ville du gøre i den og den situation og den der ved bedre forklarer og så kan man gå hjem og arbejde lidt videre med det.
For mig ren "vennesnak" og "vennehjælp"

Den anden spørger så den første om noget håndværksmæssigt som den første arbejder med. Med samme tanke som ovenstående... det er vennesnak og vennehjælp. Den første svarer og alt er fint. Indtil der pludselig dumper en faktura ind af brevsprækken hos den anden fra den første vedrørende "ekspertbistand" ... jojo... den første har faktureret en times arbejde for at svare på et spørgsmål som var henvendt til ham i venskabeligt lag...

Kan man godt det?

Og, tænker jeg, burde den anden så ikke fluks sende faktura på al den ekspertbistand der er gået den anden vej forinden?

Hvad synes I?
Raxacoricofallapatorius
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Herredårlig stil eller hvad?

Post by Frieser9460 »

Hm... hvis der alene har været tale om råd og vejledning fra begge sider, så synes jeg nu nok, det er lige i overkanten at sende en faktura, medmindre der har været en forudgående aftale om dette. Altså medmindre det specifikt er blevet sagt: "Jeg kan godt hjælpe, men så koster det så og så meget."

At give sin hjælp, så det ser ud som en vennetjeneste og så derefter sende en faktura, er i mine øjne dårlig stil.
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Herredårlig stil eller hvad?

Post by MetteboDeluxe »

Selvfølgelig kan man ikke det.
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Herredårlig stil eller hvad?

Post by annetteB »

Jeg synes:
1)at det er rigtig rigtig dårlig stil, når man gerne vil trække på andres ekspertise uden beregning i kortere eller længere tid, men ikke selv åbne munden til gengæld uden bagefter at sende en faktura.

2) at man er på gyngende grund rent juridisk, foruden en dum skid. Det er sgu da ikke lovligt at give et godt råd og så fakturere begefter, medmindre man først har gjort opmærksom på, at man betragter det som konsulentbistand for hvilken man vil kræve kr xx, at betale v kasse eet, så er du sikker på, at du stadig vil spørge mig?
Håber virkelig ikke, at fakturaen var for juridisk assistance :hhansen:

3) at jeg selv ville være en betydeligt mere velhavende person hvis jeg i tidens løb havde gjort det samme, hver gang jeg var blevet spurgt til noget gartnerfagligt...men at samme adfærd nok på den anden side ville betyde, at jeg nok ikke ville behøve at sætte udtrækspladerne i bordet, hvis min samlede vennekredsen meldte sin ankomst.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Re: Herredårlig stil eller hvad?

Post by KatieKat »

Er det overhovedet lovligt? Skal man ikke informere om pris og den slags inden man yder en serviceydelse som man har tænkt sig at fakturere?

Måske ved vores husjurist det? Celeste, hvad siger du?
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Herredårlig stil eller hvad?

Post by annetteB »

Jeg gider heller ikke altid tage mig af folks fasters cotoneasters. Men jeg siger dog på forhånd, hvis jeg har tænkt mig at kræve timeløn for råd om beskæring o.l. Indenfor mit fagområde....og jeg gør det IKKE, hvis jeg først har trukket i timevis på den anden parts viden om min hobby. Eller vedkommende på anden vis har gjort mig tjenester.
-cookie
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Herredårlig stil eller hvad?

Post by Frieser9460 »

Jeg for mit vedkommende kan godt forstå, at diverse fagfolk ikke har lyst til at rende rundt og arbejde gratis for venner og bekendte, men så bør man - efter min bedste overbevisning - gøre opmærksom på, at man agter at tage penge for sin service, INDEN man hjælper. Man kan ikke få det til at se ud, som om man hjælper som en vennetjeneste først og så opkræve penge bagefter. Det er altså lumpent....
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: Herredårlig stil eller hvad?

Post by Pia »

Det er da i hvertfald ret dårlig situationsfornemmelse. Hvilken branche drejer det sig om?
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Herredårlig stil eller hvad?

Post by aribeth »

Jeg ved det ikke, så vidt jeg har forstået er de begge professionelle indenfor det område de er blevet spurgt til råds om...

Men er det overhovedet lovligt? Eller det er det måske nok, men jeg så noget kontant den anden dag og der var der nogen der netop pointerede at hvis man fik en faktura for noget man ikke var klar over man skulle betale for, så var det nok at sige at det havde man aldrig bedt om og derfor nægtede at betale.... så kan det da godt være at folk er så slemme at de bliver ved med at presse på indtil folk tænker at den nemmeste måde at få fred på er at betale... men jeg tænker, at det er rigtig dårlig reklame i det lange løb?

Personligt synes jeg det er rigtig dårlig stil!
Raxacoricofallapatorius
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Re: Herredårlig stil eller hvad?

Post by udlandet »

Men kommer det ikke lidt an på situationen? Er det venners venner som man "inviterer" hjem for at spörge tid råds. Så syntes jeg at situtionen kan väre anderledes. Men et godt råd over en privat middag er noget helt andet.
Post Reply