De "store" drenge. :-)

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: De "store" drenge. :-)

Post by Ane »

he he Louise - du VIL ikke ride

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: De "store" drenge. :-)

Post by Frieser9460 »

Fnis... joh, Ane, jeg vil rigtig gerne ride, og det er også rigtigt, at jeg savner en ridehest. :lol: Men når det er sagt, finder jeg faktisk lige så stor fornøjelse i f.eks. at arbejde fra jorden. Og det allervigtigste i denne omgang har været, at jeg følte mig tryg sammen med min pony. Det gør jeg med Jack. Og det er en FED fornemmelse at kunne klare alting selv, i stedet for at jeg hele tiden har skullet bruge hjælp, fordi modet ikke rækker. :-)
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: De "store" drenge. :-)

Post by annetteB »

Må indrømme, at jeg også tænkte noget nær det som Ane skriver. men hvad søren, det er jo dine penge og dit valg.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: De "store" drenge. :-)

Post by Frieser9460 »

:-) Jeg skal nok komme ud at ride. Der går bare lidt længere end planlagt. I mellemtiden rider jeg hos min mor, når jeg har muligheden.
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: De "store" drenge. :-)

Post by Lena »

Tillykke med ham....... han ser fin ud.

Nu er jeg bliver nødt til at spørge dig hvorfor Jack selvfølgelig skal igang med tilridning næste år. Så er han kun 3 og langt fra "færdig" kropsmæssigt.

De Fellponyer jeg har set vokse op har udviklet sig helt enormt fra deres 3. til deres 6-7 år. Faktisk så meget at jeg ville have svært ved at tro at det var samme pony, hvis ikke lige det var fordi jeg kendte dem.

Prinsessen er på alder med Jack og skal ikke rides til før hun er 5.

Iceman som jeg skulle have haft i stedet for Prinsessen bliver 5 i år og ham er vi først lige begyndt at ride til.

Men jeg håber at du får meget fornøjelse af ham.
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: De "store" drenge. :-)

Post by Frieser9460 »

Lena, som bekendt er Jack min første Fell pony, og jeg kender kun det til racen, jeg har kunnet læse mig til på nettet, samt hvad jeg har oplevet "live" og fået oplyst af de Fell folk, jeg har talt med. Jeg ved godt, at de - ligesom Tinker og Frieser - er sent færdigudviklede, men har ellers hidtil været af det indtryk, at de blev startet stille og roligt op med tilridning som 3 års ligesom de fleste andre heste (inklusive Tinker og Frieser). Derfor skrev jeg, som jeg gjorde. Men det er selvfølgelig altid med det in mente, at hesten skal være både fysisk og psykisk klar, før den skal startes op i tilridning, og jeg har hele tiden haft til hensigt at aflæse Jack, på samme måde som jeg har aflæst Falle og Stuntman (Falle bliver først startet op nu her som 4 års, og Stuntman skulle også have været i gang som 4 års, men det bliver så først i år, hvor han er 5 år pga. de udfordringer, vi har haft med hans baghove).

Og når jeg snakker om tilridning, så er det jo i virkeligheden mest af alt tilvænning til rytter og ganske lidt ridning til at begynde med, så hesten ikke bliver overanstrengt. Jeg går meget op i at få bygget de rigtige muskler på og træne balance, før ridningen opstartes for alvor.

Men hvis en Fell pony først bør tilrides som 5-årig ligesom f.eks. en islænder, så vil jeg selvfølgelig ikke begynde før. Jeg vidste det bare ikke, fordi jeg stadig er ved at lære racen at kende, og de fleste Fell ponyer, jeg er stødt på, er umiddelbart tilredet som 3-4 års. Så derfor skrev jeg, som jeg gjorde.
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
Fellpony
Posts: 371
Joined: Sun 24. Sep 2006 19:51

Re: De "store" drenge. :-)

Post by Fellpony »

Først tillykke med din første Fell pony.

Jeg skriver ikke ret ofte herinde,eller dvs det er meget længe siden :-)

Mht tilridning,vil jeg lige give et pip med.

Jeg er den lykkelige ejer af den førstfødte Fell pony her i landet,han bliver 9 år i år.
Han blev tilredet på traditionel vis som 3-års,for det gør man jo....Eller noget.

Og kan så sige at han igennem mange år efterhånden bøvler med problemer i nakken,som jeg 100 % tilskriver den tidlige start.

Jeg har set flere der er startet i ung alder,der har vist udpræget stressadfærd som jeg igen 100% tilskriver tidlig start.

Jeg ved at mange "avlere" herhjemme starter ponyerne som 3-års,og jeg kan jo i bund og grund være ligeglad,MEN jeg ville aldrig købe en der var startet som 3-års,med det i baghovedet som jeg har.
Der har såmen også været en der har haft rytter på som 2-års. :ehh:

Jeg har spurgt flere i England hvornår man kan/bør starte dem og de fleste siger 4-5 års alderen.

Iceman er som Lena nævner igang i år hvor han fylder 5,for han har ikke været klar før.
Mine "ungers" far blev startet sidste år som 4-års,og har gudskelov fået en kompetent ejer der tager den med ro.

IKKE dermed sagt at du ikke er kompetent,men brug gerne englænderne som pejlesnor,det er trods alt dem der har haft dem i mange flere år end både jeg og nogle af de nye "avlere" her i Danmark.
**En rigtig pony er en Fellpony**

http://www.fellpony.eu
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: De "store" drenge. :-)

Post by Frieser9460 »

Tak for uddybelsen, Fellpony. :-)

Jeg vil jo selvfølgelig gerne gøre det rigtigt - jeg har ingen intentioner om at presse Jack ud i noget, han ikke er klar til. Så jeg er faktisk meget glad for, at vi får rejst denne debat. Hellere blive klogere nu, hvor jeg af gode grunde endnu ikke har nået at gøre noget forkert, end at opdage, jeg har begået en fejl, når det er for sent. Som sagt er jeg jo stadig i gang med at lære Fell ponyen at kende som race (og Jack som individ), og der er derfor også mange ting, jeg endnu ikke ved, og ting som jeg skal lære. Mit eneste ønske er og vil altid være at gøre det bedst mulige for mine heste og ponyer både fysisk og psykisk.

Netop derfor går jeg også så meget op i et grundigt forarbejde fra jorden forud for tilridning, uanset hestens alder.

Og jeg kunne aldrig nogensinde finde på at sætte mig op på en 2 års plag - uanset race. Det bør man efter min mening først gøre allertidligst, når hesten er 3 år, og igen mener jeg, det er vigtigt at aflæse den enkelte hest. :-)
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
Post Reply