Reformer på det sociale område

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Reformer på det sociale område

Post by BeritH »

Hvad gavner det - hvordan gavner det.

Jeg har sgu svært ved at se nytteværdien? Er der nogle der kan gøre mig klogere?

Hvordan gavner en sænkelse af selskabsskatten konkurrenceevnen??

Hvordan får man flere i uddannelse, når man gør SU'en mindre attraktiv? Er det ikke lidt dobbeltmoralsk.

Hvorfor hedder det sig at kontanthjælp er lukrativt? Jeg ville sgu da nødig overleve på sådan en.

Får det folk i arbejde at fjerne deres eksistensgrundlag? Især i en tid, hvor der ikke er job til alle.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
Annemaja
Posts: 2752
Joined: Sun 9. Mar 2008 20:41

Re: Reformer på det sociale område

Post by Annemaja »

Tja..... kan man blive overrasket - når det er A ?

Er ved at brække mig over dem....

De er ved at ødelægge et i forvejen meget lille grundlag for en masse mennesker i en tid hvor der faktisk dels ikke er mange jobs at få i store dele af landet, hvor mange ryger ud af dagpengesystemet, hvor mange er landet pga sygdom, hvor mange vil blive tvunget ud i fiktive adresser for at kunne klare sig bare dårligt! Hvor pengene de sparer vil bliver ædt op at nye stillinger til kontrol, og hvor grundlaget for at gøre dette faktisk er i strid med Grundloven!

Umiddelbart finder jeg den del hvor man vil uddanne de unge ok - problemet er bare at de unge der er der i det system, af en eller anden årsag ofte ikke kan uddannes til andet end arbejdsløshed - og så er problemet bare skubbet.... :doed:
Hilsen Annemaja

www.annemajahealing.dk
User avatar
stardancer
Posts: 525
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: Reformer på det sociale område

Post by stardancer »

Jeg er en af de syge på kontanthjælp, jeg er godt nok over 30 men er jo samlevende med knægtens far og vedtager de den del med gensidig forsørgerpligt går vi fallit :doed:

Så mister jeg 8000 kr om måneden, og vi kan fandme kun lige holde skindet på næsen i forvejen :traet: I så fald bliver vi nødt til at komme af med alle dyrene og flytte og skære ned på ALT. Hvis det da overhovedet er nok, og vi ikke i sidste ende er nødsaget til at flytte hver for sig :graed:

Og den usikkerhed vi nu kan få lov at gå rundt i indtil vi ved hvad der bliver vedtaget kan jeg allerede nu mærke er meget lidt befordrende for min angst og stress, tankerne kører rundt i hovedet på mig, jeg kan ikke sove, jeg har en nervøs uro i kroppen og jeg er direkte bange for at læse flere nyheder, jeg vil bare gemme mig væk under dynen og komme frem når alt er blevet normalt igen :ked: :anonym:

Det ville sgu være humant hvis de slæbte folk som mig om bag laden og henrettede os med et nakkeskud :traet:
/Sofie
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Reformer på det sociale område

Post by BeritH »

Jamen egentlig er jeg ikke så meget ude efter, hvem det er synd for og hårdt for.

Det er mere et spørgsmål om at jeg har svært ved at se effekten. Når man sænker selskabsskatten eksempelvis, så er vi nået langt efter det niveau, hvor konkurrenceevnen påvirkes. Det gavner de firmaer, der tjener penge i forvejen, og hvor konkurrenceevnen i forvejen må være OK. Dem der har de svært og ikke har overskud, får jo ikke glæde af dette.

Principielt er jeg faktisk enig i at man skal opfordre folk til at dygtiggøre sig eller på anden måde være til gavn for de midler de får. Jeg synes at nyttejob er en udemærket idé, så længe de ikke skubber andre ud af arbejdsmarkedet. Og jeg mener ligeledes at de skal afregnes til en anstændig takst (noget der svarer til den overenskomstmæssige mindstetimeløn). Man skal bare være opmærksom på, at skal man være seriøst jobsøgende, så er det også nødvendigt at folk har tid og overskud til det. Og jeg vil påstå at seriøs jobsøgning svarer til et halvtidsjob. Det bør tages med i overvejelserne omkring aktivering af forskellig art.

Jeg er også bekymret for at man stiller forslag, der ikke er i overensstemmelse med grundloven. - F.eks. bestemmelsen om at samboende er at betragte som gifte folk. Det er jo ikke korrekt, da man ikke har forsørgelseskrav over for en sambo.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Reformer på det sociale område

Post by Felis »

BeritH wrote:Jeg er også bekymret for at man stiller forslag, der ikke er i overensstemmelse med grundloven. - F.eks. bestemmelsen om at samboende er at betragte som gifte folk. Det er jo ikke korrekt, da man ikke har forsørgelseskrav over for en sambo.

BeritH



Jamen sådan fungerer det da allerede nu, og har altid gjort det, for dem der ryger på førtidspension, at samlevere betragtes som forsørgere og pensionen derfor nedreguleres ud fra størrelsen på samleverens indkomst.

Det eneste der undre mig i den forbindelse er, at det først er nu det også kommer til at omfatte kontanthjælpsmodtagere
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Reformer på det sociale område

Post by BeritH »

Felis wrote:
BeritH wrote:Jeg er også bekymret for at man stiller forslag, der ikke er i overensstemmelse med grundloven. - F.eks. bestemmelsen om at samboende er at betragte som gifte folk. Det er jo ikke korrekt, da man ikke har forsørgelseskrav over for en sambo.

BeritH



Jamen sådan fungerer det da allerede nu, og har altid gjort det, for dem der ryger på førtidspension, at samlevere betragtes som forsørgere og pensionen derfor nedreguleres ud fra størrelsen på samleverens indkomst.

Det eneste der undre mig i den forbindelse er, at det først er nu det også kommer til at omfatte kontanthjælpsmodtagere


Det er vel ikke selve pensionen, men tillæggene, der reguleres er det ikke?

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Reformer på det sociale område

Post by Felis »

BeritH wrote:
Felis wrote:
BeritH wrote:Jeg er også bekymret for at man stiller forslag, der ikke er i overensstemmelse med grundloven. - F.eks. bestemmelsen om at samboende er at betragte som gifte folk. Det er jo ikke korrekt, da man ikke har forsørgelseskrav over for en sambo.

BeritH



Jamen sådan fungerer det da allerede nu, og har altid gjort det, for dem der ryger på førtidspension, at samlevere betragtes som forsørgere og pensionen derfor nedreguleres ud fra størrelsen på samleverens indkomst.

Det eneste der undre mig i den forbindelse er, at det først er nu det også kommer til at omfatte kontanthjælpsmodtagere


Det er vel ikke selve pensionen, men tillæggene, der reguleres er det ikke?

BeritH



Nej, det er ikke tillægene der reguleres, for det er der ikke noget der hedder for dem der har fået tildelt førtidspension efter 2003.
Der er to takster og ingen mulighed for tillæg.

Den ene takst er for enlige, den anden for gifte og samlevende og i gifte og samlevendes, i forvejen ca 3000 kroner lavere takst om måneden, sker der yderligere reduktion ud fra samlever/ægtefælles indkomst, så det er selve pensionen der reguleres i
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
User avatar
Dorte Hansen
Posts: 1316
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:37

Re: Reformer på det sociale område

Post by Dorte Hansen »

BeritH wrote:
Felis wrote:
BeritH wrote:Jeg er også bekymret for at man stiller forslag, der ikke er i overensstemmelse med grundloven. - F.eks. bestemmelsen om at samboende er at betragte som gifte folk. Det er jo ikke korrekt, da man ikke har forsørgelseskrav over for en sambo.

BeritH



Jamen sådan fungerer det da allerede nu, og har altid gjort det, for dem der ryger på førtidspension, at samlevere betragtes som forsørgere og pensionen derfor nedreguleres ud fra størrelsen på samleverens indkomst.

Det eneste der undre mig i den forbindelse er, at det først er nu det også kommer til at omfatte kontanthjælpsmodtagere


Det er vel ikke selve pensionen, men tillæggene, der reguleres er det ikke?

BeritH


Nul... Det er pensionen... (hvis man får pension efter de nye regler, kan man heller ikke få nogen tilskud til noget, så der er ingen tilskud at trække af)


På førtidspension får du som samboende som udgangspunkt lige omkring 14.000 brutto..
Hvis du er samlevende, vil de så trække i din brutto udbetaling, hvis din samlever tjener mere end en pension.... (og det går h*n jo da et fuldtidsarbejde jo automatisk giver en mindsteløn på 17.500 ca.)
Nu med køter-bande!
User avatar
nanna1979
Posts: 485
Joined: Wed 6. Jun 2007 20:09

Re: Reformer på det sociale område

Post by nanna1979 »

Stardancer; min mand har gået syg på kontanthjælp i 2 år og vi er gift.
Vi har eget hus med dertilhørende udgifter og har, selvom praktisk alt unødigt er skåret væk ( på nær dyrene), minus hver mdr.
Det er absolut ikke fedt, at skulle vende hver øre :oeje:
http://www.svinene.dk
Danmarks hyggeligste marsvineforum
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Reformer på det sociale område

Post by BeritH »

OK - så blev jeg da så meget klogere omkring pensionen.

Tak for info.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
Post Reply