Hovbylder

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Hovbylder

Post by Intunia »

Hej strigler
Sorte har lige fået skåret en hovbyld ud i går.
Det er første gang jeg har haft det i mit hestehold, så mit spørgsmål går på, hvor lang tid der "plejer" at gå med det pjat?
bla bla bla
User avatar
Buusser
Posts: 445
Joined: Fri 29. Feb 2008 09:28

Re: Hovbylder

Post by Buusser »

Det har vi gjort rigtig meget i her i år... :tommelned:

Du skal give hoven et fodbad to gange om dagen i sæbespånevand i nogle dage. Hesten kan være lidt halt de kommende dage og det kan tage op til 14 dage hvis bylden har siddet dybt. Jeg har skridtet min hest fordi det er godt for hoven at arbejde. Sidder der lidt pus, så kan det blive trykket ud af hoven under skridtarbejdet. Ellers mener jeg ikke man skal ride en halt hest i trav og galop, da den har ondt når den er halt. En smertefuld lidelse men heldigvis ingen langvarige gener og skader for hesten.
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Hovbylder

Post by Lena »

Det er ikke noget vi bruger her........ UNIK har haft én! Smeden skar den ud og bad mig bade hoven to gange om dagen og besked på IKKE at pille noget som helst ud af hullet i hoven........

Men jeg havde muget boksen og smidt nye spåner ind, så næste morgen var der en fin prop af friske spåner i hullet....... Han fik lov til at komme ud........ og jeg badede ikke to gange om dagen...... Han var i øvrigt heller ikke halt bagefter.
hansi
Posts: 88
Joined: Sat 4. Feb 2012 20:01

Re: Hovbylder

Post by hansi »

Ren boks, vask i sæbespåner, gerne hvor hoven sættes ned i en spand med varmt sæbevand. motion i skridt som en også nævner.
Vær glad for at den kunne findes og skæres fri. jeg har haft en hest, hvor to hovbylder ikke kunne findes. De lå helt oppe i konranden og pludselig en morgen var der to store buler der sprang med materie.
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Hovbylder

Post by Intunia »

Hun er jo ikke en boks hest, så hun går jo rundt som hun nu gør. Men her 2 dage efter går hun allerede meget bedre. Jeg har vasket hoven med sæbevand en gang om dagen, og skyllet med udtræk af Vejbred. :mikkel:
Forresten, så er sådan en solotandbørste genial til at rense skidt ud af hullet!
bla bla bla
hansi
Posts: 88
Joined: Sat 4. Feb 2012 20:01

Re: Hovbylder

Post by hansi »

Jamen så er du jo på den rigtige kurs. dejligt det går frem af.
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Hovbylder

Post by misssophie »

hvis det er svært at rense hullet,- så kan man med fordel få fat i en stor engangssprøjte fra apoteket,- og sprøjte direkte op i hullet.

-forudsat selvfølgeligt at man ikke har sat kanylen på,- samt at hesten ikke dør af smerte over at man sprøjter det ind... :peg:

jeg husker med rædsel da vi lige var flyttet, og hesten stadig stod det gamle sted og skulle passes indtil den skulle flytte med.

vi havde 10.000 ting vi skulle nå,- bl.a. at lave løsdrift/hegn osv,- og så vælger madammen at få en ond hovbyld,- vi kørte derfor frem og tilbage en time hver vej hver dag og ordnede hovbyld, og fik ikke lavet en skid det nye sted.
jeg sov i bilen mens den langhårede kørte,- og han sov på vej hjem fra stalden når jeg kørte... mand det var træls!
Misssophie
Post Reply