Hvordan er heste egentlig ?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
Kokjo
Posts: 185
Joined: Mon 10. Oct 2011 19:23

Hvordan er heste egentlig ?

Post by Kokjo »

Inspireret af et valg, en handling jeg netop har foretaget mig;

Allerede i morges da jeg lukkede hestene ud, vidste jeg at de faktisk helst ville være inde. Og ganske rigtigt går der kun en times tid før jeg ved at de står omme ved døren og vil ind.
Jeg går ud efter 3 timer og de bliver simpelthen så glade for at se mig. Hingsten går direkte ind og ruller sig i halmen og de står med det samme med mandelformede øjne, afslappede og spiser hø. Jeg tolker et dybt suk fra dem, som tilfredshed og komfort.

For et par dage siden "fodrede" jeg først meget sent om aftenen, de var lukket ind tidligere, og de har aldrig tomme høkasser. Fodring består i at tilse dem, fylde vand op, holde høkasserne fulde, og give en håndfuld klid. Statesman, den ene hingst er så utroligt glad for klid.
Jeg havde besluttet mig for at give klid morgenen efter. Det skal udblødes i vand, og det er bare en snack de får, som egentlig begyndte fordi jeg har en hoppe på 20 år som i perioder kræver intensiv fodring (laktation)

Jeg tror Statesman vidste at jeg ville springe over det lave gærde, for han skabte sig demonstrativt ved først at bide efter hans kone (som blev enormt forskrækket), og han sparkede til halmballen der står i hans boks, og da jeg ville røre ham, snerpede han mulen helt sammen og det trak i skindet på kroppen. Det var helt tydeligt at jeg IKKE skulle røre ved ham. Det sluttede af med at jeg pludseligt mærkede hans tænder på min tommelfinger, han bed mig dog ikke, og derefter stivnede han ligesom (som hvis et menneske fortrød et pludseligt udbrud)
Spontant sagde jeg til ham at jeg lovede at lave klid, og så blev han normal.

Han sukkede dybt da han fik klid i krybben, og hans spiseteknik, når han er helt komfortabel er med let åbne hængende læber (han spilder ikke) og meget "dull" afslappet ansigtsmuskulatur og drømmende udtryk i øjnene. (ligesom når jeg spiser et stykke rigtig god lakrids efter at have trængt længe :hhansen: )

Kan heste virkelig mærke hvad man tænker ? Klart at de er utroligt sensitive, men altså...

Jeg har også haft nogle ret fede oplevelser med Gimli, og jeg dyrker ikke noget hokuspokus, hvis man kan sige det sådan.
Vh Christine

Lækkert håndsyet hesteudstyr www.trollhillfarm.eu
Dare to dream... www.shirefarm.dk
User avatar
Kokjo
Posts: 185
Joined: Mon 10. Oct 2011 19:23

Re: Hvordan er heste egentlig ?

Post by Kokjo »

Image

Det er ham her.

Da billedet blev taget var han ved at fortælle mig at høkassen i hallen var næsten tom. Egentlig var jeg ved at fotografere føllene, men han blev ved med at signalere til mig. 2 skridt frem, stoppe, kigge, øre vendt imod hallen. Gentag, gentag, gentag. Da jeg rejser mig og vender min opmærksomhed mod ham, smutter han hurtigt ind i hallen, vender derinde og kigger efter mig med hovedet tittende ud af porten :elsk:

Det er hverdagen der gør det hele værd.
Vh Christine

Lækkert håndsyet hesteudstyr www.trollhillfarm.eu
Dare to dream... www.shirefarm.dk
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Hvordan er heste egentlig ?

Post by Frieser9460 »

Uh ja... ind imellem føler man virkelig, at hestene ved, hvad man tænker... og det man måske også godt sige, at de gør. De ved i hvert fald 100%, hvad man føler, fordi de er i stand til at opfange selv de mindste signaler fra ens krop. Og de reagerer prompte.

Nogle gange er det en fantastisk egenskab - andre gange kan det være lidt af en forbandelse. :linski:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
Post Reply