Men hvad er så rimeligt - offentlig forsørgelse

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Men hvad er så rimeligt - offentlig forsørgelse

Post by LoneR »

Der er jo en evig diskussion om, at folk får for lidt i offentlige ydelser. De får ikke nok, så de kan leve, eller leve godt, eller anstændigt - og børnene lider og er fattige.
Men hvad er så nok?
Skal alle kunne vælge den bolig som DE ønsker sig, elelr finder rimelig og have betalt huslejen? Skal ungernes lommpenge sættes efter middelstandarden i klassen, eller efter de rigeste, eller hvordan?
Skal man kunne have bil, hest, hunde, katte, iPads, smartphones,. ferierejser, nye møbler, fester, byture, mærketøj - eller hvad?
Hvornår er kontanthjælpen høj nok, hvornår er børneydelser og boligsikring stor nok?
Det er der aldrig noget svar på.
Men hvad er rimeligt på offentlig forsørgelse, hvad er ens eget ansvar og hvad skal staten kunne yde os alle, såfremt vi får brug for det.
Og er der nogen grænser for hvem der kan få, hvor mange af os, kan man endda komme ud i tvanmgsarbejde, hvis nu for mange egentlig går over på offentlig ydelse.
Og hvilke krav skal vi stille som modydelse?
Skal kontanthjælpsmodtagerne yde noget, eller skal det være frivilligt, eller skal de bare ingenting yde?
Skal pensionerne revurderes, og hvor ofte, skal pensionen nedsættes med det beløb folk kan tjene?
Hvad synes I?
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: Men hvad er så rimeligt - offentlig forsørgelse

Post by LoneR »

Hvis man kan rejse på ferie på kh (kontanthjælp) får man så ikke for meget?
Hvis man kan købe ny tlf. hver anden måned, får man så ikke for meget?
hvis man kan spare op, får man så ikke for meget?
Hvis man kan købe tøj andre steder end i føtex, får man så ikke for meget?
hvis man kan have 30 gnavere, tre hunde og 4 katte får man så ikke for meget?
Nye cykler, heste, bil, pc, nye møbler, tv - får man så ikke for meget?
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: Men hvad er så rimeligt - offentlig forsørgelse

Post by LoneR »

Skal man trækkes i kontanthjælp hvis man ikke tager en uddannelse?
Hvis ens unger ikke laver deres lektier, eller pjækker fra skole?
Hvis man ikke tager det arbejde der er?
Hvis man ikke flytter for det arbejde der er?
Hvis man gribes i at købe chips, sodavand, pizza, øl, vin, slik,. smøger, skal man så trækkes?
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Men hvad er så rimeligt - offentlig forsørgelse

Post by Felis »

Det er sgu svære spørgsmål...for der er så mange aspekter i det, at det er yderst svært at komme med et endegyldigt svar, hvilket til dels skyldes at der i forvejen er meget stor forskel på folks levestandard og hvor mange penge de har til rådighed..så nogen vil kunne klare sig på de ydelser der er i dag, mens for andre ville det være øjeblikkelig ruin at ryge på kontanthjælp f.eks.


**Skal alle kunne vælge den bolig som DE ønsker sig, elelr finder rimelig og have betalt huslejen? **
Nej ikke umiddelbart, men på den anden side kan det heller ikke være rigtigt, at en person der måske har ejet et hus i mange år må lade det ryge fordi vedkommende bliver ude af stand til at forsørge sig selv.

**Skal ungernes lommpenge sættes efter middelstandarden i klassen, eller efter de rigeste, eller hvordan?**

Ungerne skal forhåbentligt ikke have uddelt lommepenge af det offentlige

**Skal man kunne have bil, hest, hunde, katte, iPads, smartphones,. ferierejser, nye møbler, fester, byture, mærketøj - eller hvad?***

For mange er en bil en nødvendighed for at opretholde muligheden for at blive selvforsørgende, men selvfølgelig behøver folk ikke en bil til ½ mio hvis de ikke har en regulær indkomst.
De andre ting der nævnes vil jeg sige nej til, for det er der også folk der er i arbejde der ikke har råd til og må henføres til ikke at være en menneskeret at have råd til de ting.


**Hvornår er kontanthjælpen høj nok, hvornår er børneydelser og boligsikring stor nok?**

Det er jo det der er svært fordi nogen sidder med en husleje på 2000 og andre på 9000,-
Og nogen har tjent 200000 mens andre har haft en indkomst på 700000

***Men hvad er rimeligt på offentlig forsørgelse, hvad er ens eget ansvar og hvad skal staten kunne yde os alle, såfremt vi får brug for det.
Og er der nogen grænser for hvem der kan få, hvor mange af os, kan man endda komme ud i tvanmgsarbejde, hvis nu for mange egentlig går over på offentlig ydelse.***

Hvad der er rimeligt er at få så man kan opretholde livet på et rimeligt niveau og betale udgifter der er indenfor hvad der skønnes rimeligt.

Vild luksus og overforbrug har det offentlige ikke pligt til at overtage finansieringen af.

Tvangsarbejde det tror jeg mange betragter aktivering som, men jeg synes ikke det er urimeligt, hvis folk ikke er syge altså, at der er krav om at yde aktivt som gengæld for offentlig forsørgelse



***Skal kontanthjælpsmodtagerne yde noget, eller skal det være frivilligt, eller skal de bare ingenting yde?***

Dem der kan skal helt klart yde, ellers er det at folk forfalder til at sidde på sin flade og lade pengene tikke ind på kontoen hver måned


***Skal pensionerne revurderes, og hvor ofte, skal pensionen nedsættes med det beløb folk kan tjene?**

Ja det skal de. Især reglen om ægtefælle- og samleverforsørgelse burde fjernes.
Pensioner er den eneste ydelse fra det offentlige, hvor der er krav om at ikkegifte samlevere har delvis forsørgerpligt over for sin partner, da pensionssatsen for ægtefæller/samlevende for det første er mindre end for enlige og hvor der yderligere modregnes i pensionen alt efter hvor stor samlevers indkomst er.

M.h.t. nedsættelse af pensionen ved sideløbende indkomst, så er det ikke et særligt stort beløb der må tjenes før der sker fradrag i pensionen.
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Men hvad er så rimeligt - offentlig forsørgelse

Post by Felis »

LoneR wrote:Hvis man kan rejse på ferie på kh (kontanthjælp) får man så ikke for meget?
Hvis man kan købe ny tlf. hver anden måned, får man så ikke for meget?
hvis man kan spare op, får man så ikke for meget?
Hvis man kan købe tøj andre steder end i føtex, får man så ikke for meget?
hvis man kan have 30 gnavere, tre hunde og 4 katte får man så ikke for meget?
Nye cykler, heste, bil, pc, nye møbler, tv - får man så ikke for meget?




6 gange JO ...og så en tilføjelse, at det er slet ikke lovligt at rejse på ferie hvis man er på kontanthjælp, ikke til udlandet i hvert fald
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Men hvad er så rimeligt - offentlig forsørgelse

Post by Intunia »

LoneR wrote:Der er jo en evig diskussion om, at folk får for lidt i offentlige ydelser.


Hm.. jeg synes der er en evig palaver om, at folk får for meget!
Jeg har ikke ondt i røven over, at en KH modtager har råd til en tur i biffen. Hvorfor skulle jeg dog have det?
Men jeg ved faktisk ikke, hvor meget en kontanthjælp er.
bla bla bla
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Men hvad er så rimeligt - offentlig forsørgelse

Post by annetteB »

Hm.. jeg synes der er en evig palaver om, at folk får for meget!
Jeg har ikke ondt i røven over, at en KH modtager har råd til en tur i biffen. Hvorfor skulle jeg dog have det?


Heller ikke her.
Be my guest. Og jeg brækker mig efterhånden over al den snak om, at kontanthjælpsmodtagere og andre fattige "bare" kan finde en billigere bolig...hvordan er det lige man får RÅD til den der flytning og nyt indskud, når man er i den ulyksalige økonomiske situation, at man ikke kan spare op til det?
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Men hvad er så rimeligt - offentlig forsørgelse

Post by BeritH »

Personligt er jeg også ved at brække mig over den hetz der kører mod kontanthjælpsmodtagere. Man kan fandeme godt mærke krisen i samfundet, så lad os endelig sparke til dem der er svagere end os selv.

Kontanthjælpen er sgu ikke særligt høj, men hvis man garnerer den med tilskud til 4 børn, så ser det lige pludselig ud af meget og SÅ for man ondt i røven. Nu er det bare sådan at hvis man har arbejde, så får man det samme tilskud til de 4 børn, det bliver der bare ikke talt højt om.

Må en kontanthjælpsmodtager tage på ferie? Ja be my guest. Ellers må en kontanthjælpsmodtager jo heller ikke ryge eller drikke et glas vin, for det er jo også unødvendigt forbrug, men det er der vel ikke nogen, der vil blande sig i. Det kunne jo være at en kontanthjælpsmodtager, der ikke var forfalden til cigaretter, sparede "rygerbeløbet" sammen til en ferie i stedet.

Nu er vi efterhånden nået dertil at man heller ikke må have en kæreste som enlig kontanthjælpsmodtager og hvor vi alle sammen skal stikke hinanden til kommunen. Føj for helvede :opkast: :opkast:

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
Annemaja
Posts: 2752
Joined: Sun 9. Mar 2008 20:41

Re: Men hvad er så rimeligt - offentlig forsørgelse

Post by Annemaja »

Det helt samme som Berit siger.....

Hvis nogen er misundelige på KH modtagere skulle de prøve det selv,,,,,,,
Hilsen Annemaja

www.annemajahealing.dk
User avatar
Dorte Hansen
Posts: 1316
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:37

Re: Men hvad er så rimeligt - offentlig forsørgelse

Post by Dorte Hansen »

BeritH wrote:Personligt er jeg også ved at brække mig over den hetz der kører mod kontanthjælpsmodtagere. Man kan fandeme godt mærke krisen i samfundet, så lad os endelig sparke til dem der er svagere end os selv.

Kontanthjælpen er sgu ikke særligt høj, men hvis man garnerer den med tilskud til 4 børn, så ser det lige pludselig ud af meget og SÅ for man ondt i røven. Nu er det bare sådan at hvis man har arbejde, så får man det samme tilskud til de 4 børn, det bliver der bare ikke talt højt om.

Må en kontanthjælpsmodtager tage på ferie? Ja be my guest. Ellers må en kontanthjælpsmodtager jo heller ikke ryge eller drikke et glas vin, for det er jo også unødvendigt forbrug, men det er der vel ikke nogen, der vil blande sig i. Det kunne jo være at en kontanthjælpsmodtager, der ikke var forfalden til cigaretter, sparede "rygerbeløbet" sammen til en ferie i stedet.

Nu er vi efterhånden nået dertil at man heller ikke må have en kæreste som enlig kontanthjælpsmodtager og hvor vi alle sammen skal stikke hinanden til kommunen. Føj for helvede :opkast: :opkast:

BeritH


:katiekat: :katiekat: :katiekat:
Nu med køter-bande!
Post Reply