Men hvad er så rimeligt - offentlig forsørgelse

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
Annemaja
Posts: 2752
Joined: Sun 9. Mar 2008 20:41

Re: Men hvad er så rimeligt - offentlig forsørgelse

Post by Annemaja »

Jeg fik også højeste transportfradrag - ca 2600 kr pr md - hvilket betød 3200 i benzin plus slid af bilen til mig for at passe mit job.... oveni i 4½ times daglig transport.... NEJ tak....
Hilsen Annemaja

www.annemajahealing.dk
Annemaja
Posts: 2752
Joined: Sun 9. Mar 2008 20:41

Re: Men hvad er så rimeligt - offentlig forsørgelse

Post by Annemaja »

Hov.... 3400 i direkte udgift til mig....Ufedt....Og SÅ meget billigere er det ikke liiige at bo der - vores husleje var 500 kr billigere end den vi har nu v. Kbh 12 km fra mit job... :linski:
Hilsen Annemaja

www.annemajahealing.dk
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Men hvad er så rimeligt - offentlig forsørgelse

Post by BeritH »

LoneR wrote:Lige til slut: sikke noget sludder, Berit. Hvor fanden skriver jeg at ALLE kan det samme? At ALLE skal det samme? At ALLE magter det samme? At ALLE har samme muligheder, ressourcer, evner osv.
Jeg skriver vistnok nærmest det modsatte hele tiden.


Hvor skriver du det modsatte?

Du skriver da bl.a.

Forksellen er bare om man mener,. at man selv skal tackle dem, med hjælp og støtte i en periode, eller om man skal lægge sig om på ryggen og klynke og række hånden frem permanent


Bl.a. dette synes jeg da godt nok emmer af "de kan da bare tage sig sammen".

Ligeledes indikerer du også et sted at de folk du kender, som rejser efter job jamen "de har jo også altid arbejdet" - tilsyneladende i modsætning til dem der ikke vil rejse efter jobbet.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Men hvad er så rimeligt - offentlig forsørgelse

Post by BeritH »

MBN wrote:Jeg fik også højeste transportfradrag - ca 2600 kr pr md - hvilket betød 3200 i benzin plus slid af bilen til mig for at passe mit job.... oveni i 4½ times daglig transport.... NEJ tak....


Det er så også alt for lidt, det kan ikke være beregnet korrekt.

Det burde ligge på mellem 8-10.000 om måneden.

Det er ca. 1.90 pr. kørt km udover 24 km om dagen. og med ca. 300 km daglig transport burde det være 525 kr. om dagen. hvis vi renser for ferie m.m. burde det være ca. 9.600 pr. måned.

Prøv lige at kigge på det igen, så du ikke snyder dig selv.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
Annemaja
Posts: 2752
Joined: Sun 9. Mar 2008 20:41

Re: Men hvad er så rimeligt - offentlig forsørgelse

Post by Annemaja »

Berit: Måske - men det er nu skat der regnede det ud - det blev uanset hvad til en mereudbetaling på 2600 kr til mig efter skat - ikke meget når man bruger 6000 kr i reel udgift...
Hilsen Annemaja

www.annemajahealing.dk
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Men hvad er så rimeligt - offentlig forsørgelse

Post by BeritH »

MBN wrote:Berit: Måske - men det er nu skat der regnede det ud - det blev uanset hvad til en mereudbetaling på 2600 kr til mig efter skat - ikke meget når man bruger 6000 kr i reel udgift...


Det er ingen garanti, at de har regnet det ud - de har før lavet eklatante regnefejl :-)

Men OK, de 9600 er skattefradraget - ikke skatteværdien af det.

Jeg vil gætte på at skatteværdien er ca. 3800 afhængig af skatteprocent - stadig ikke nogen god forretning, men dog lidt bedre :-)

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
Annemaja
Posts: 2752
Joined: Sun 9. Mar 2008 20:41

Re: Men hvad er så rimeligt - offentlig forsørgelse

Post by Annemaja »

Måske fejl ;-) Men gør det ALDRIG frivilligt igen ;-)
Hilsen Annemaja

www.annemajahealing.dk
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Men hvad er så rimeligt - offentlig forsørgelse

Post by Felis »

LoneR wrote:Jeg tror heller ikke det er rigtigt. Jeg tror ikke, at der står nogen steder, at du ikke må forlade landet., når du har aktiveringsfri.
?



Min fejl..det var strøget ud af min hukommelse, at reglerne blev ændret engang i 2012, sådan at kontanthjælpsmodtagere godt må rejse i aktiveringsfri periode, når perioden der holdes fri er godkendt af jobcenteret :roed:
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: Men hvad er så rimeligt - offentlig forsørgelse

Post by Gry »

Felis wrote:
LoneR wrote:Jeg tror heller ikke det er rigtigt. Jeg tror ikke, at der står nogen steder, at du ikke må forlade landet., når du har aktiveringsfri.
?



Min fejl..det var strøget ud af min hukommelse, at reglerne blev ændret engang i 2012, sådan at kontanthjælpsmodtagere godt må rejse i aktiveringsfri periode, når perioden der holdes fri er godkendt af jobcenteret :roed:


Hvilket det mere eller mindre aldrig gør, så hvor meget er det lige man kan bruge dét til? XD

Nå, men til at starte med i denne tråd fandt jeg den faktisk interessant, og havde egentlig tænkt mig at deltage sagligt og prøve at komme med nogle økonomiske eksempler fordi jeg læste det som neutrale bemærkninger for at blive klogere på os selv og hinanden...

Men efterhånden som tråden har udviklet sig, synes jeg tonen er blevet enormt grim og der atter er kommet en "let røven i dovne hunde, det er jeres egen klynke-fejl" og det gider jeg ikke deltage i for at være helt ærlig. Jeg gider ikke sidde og blotte mig og dele blot for at være genstand for en eller anden flame-war, for folk der mener de eventuelt kan retfærdiggøre hvorfor jeg burde kunne klare mig bedre og have et åbenbart helt igennem fantastisk liv *snort*

Folk taler som de har forstand til. Det er den korte opsumering. Hvis man har siddet i lort halsen, og potentielt smager det hver gang man åbner munden, så kæfter man ikke op med den slags fis. Ellers har man simpelthen ikke siddet hårdt *nok* i det. Det er min holdning.

___________

Jeg synes det er noget pjat at folk ikke må eje noget når de er på kontanthjælp. I det sekund man kommer på understøttelse så må man ikke have en ejerlejlighed eller en andelslejlighed, eller en bil. Det vil sige at man før man kan få hjælp af det offentlige skal igang med en kæmpe kamp med at skille sig af med sine ting og sit liv, og det skal man så leve med og af, samtidig med at det forventes at man tropper op på jombcentre og i aktiveringstilbud, og at man så skal finde noget der er billigere...ahæm...

Samtidig må man så ikke rejse nogen steder nej. Så teknisk set må man ikke engang tage fra sjælland til jylland i julen, for man skal være konstant til rådighed. Man har slet og ret ikke rettighed til ferie, eller rejseri, hverken ind eller udlands, og bliver det "opdaget" bliver man trukket i ydelse.

Det er den evige trussel. "Gør som der bliver sagt eller vi tager den smule penge vi nedlader os til at give jer". Men selvom man får peanuts, så får man ikke højere kontanthjælp hvis man er i aktivering, eller går på jobcenter eller sådan noget, så ud af de lidt penge man har, skal man så OGSÅ finde penge til transport frem og tilbage, for det kan da virkelig ikke være det offentliges problem. Transportsgodtgørelse er ikke noget de gør sig i. Eller internet eller telefon, så hvis du ikke har computer eller mobil og samtidig skal bruge dine penge på transport så er mulighedernen efterhånden lidt stakkede med hvordan du rent faktisk skal komme til og fra de her såkaldte "tilbud", samt søge de der fiktive jobs...men som straf kan man jo altid tage dovenlarsernes penge. Det er jo bare fordi de ikke gør nok for det ;)

Kan sidestille det med to venner jeg har. Den ene havde fuld vagtuddannelse og manglede blot hjælp med kørekort fra det offentlige for at kunne bestride sindsygt mange stillinger, men systemet mente det gav langt mere mening at sende han gennem 1 års hovedløs aktivering efter den anden, indtil han af desperation valgte at flytte fra sin kæreste og nyfødte barn, for at forsøge sig med en uddannelse helt ovre i jylland (de bor på sjælland). Flot ik? I løbet af deres datters første leveår, har hun nu udelukkende set sin far hver anden weekend sådan ca. Den uddannelse måtte opgives da der ikke være lærepladser at finde, og min ven måtte flytte tilbage til sin kæreste og deres datter, forsøge sig på kontanthjælp én gang til, og har nu påbegyndt en NY uddannelse...fordi det offentlige ikke vil betale det der skide kørekort...men det giver jo god mening...ik?

En anden ven jeg har, mangler sidste del af sin uddannelse. Der er tale om et IT-kursus som det offentlige ville kunne betale som AMU-kursus som de ellers er så satans glade for. Min ven har søgt om at få det offentlige til at betale for dét i, i hvert fald 4 år nu. Han har taget alle mulige underlige småjobs vikar i garderobepasning på diskoteker, afrydder på bare, seneste desperate forsøg var at rejse til Irland efter et job, som holdt i 8 måneder, hvorefter han måtte tilbage igen, på kontanthjælp, og derefter forsøgte sig med en hovedløs uddannelse som receptionist, bare for at lave ET eller andet der kunne berettige ham til penge...han søger stadig desperat efter at kunne få hjælp med at tage det sidste af den faktuelle uddannelse han faktisk ellers har, og ville kunne score fede jobs på, fordi der altid søges efter folk med den fulde uddannelse...men det giver meget mere mening at sende ham i jobcenter for 5-6 gang ik? .... ik?

Don't talk to me about the system...

Velfærd mig lige midt i måsen...
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Men hvad er så rimeligt - offentlig forsørgelse

Post by misssophie »

jeg har på ingen måde ondt i røven over de få penge en arbejdsløs får,- men Gry jeg synes der er stor forskel på at få et fastsat bistandsbeløb hver måned at klare sig for,- og så at forvente at det offentlige skal betale kørekort og uddannelser som hos dine to bekendte.

ikke at have råd til kørekort, men at have råd til at få en unge synes jeg er selvmodsigende

der må jeg indrømme at jeg står lidt af...
Misssophie
Post Reply