Men hvad er så rimeligt - offentlig forsørgelse

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Men hvad er så rimeligt - offentlig forsørgelse

Post by Frieser9460 »

Det som Ped skriver!! :askepot:

Selvfølgelig skal man ikke have samme indtægt på kontanthjælp, som hvis man har et job - der skal jo være et vist incitament for at søge arbejde, frem for at lade sig forsørge (selv om de fleste helst vil forsørge sig selv, må vi også erkende, at ikke alle har denne stolthed) - og selvfølgelig skal kontanthjælp ikke give grundlag for regulær luksus, men hvorfor skal kontanthjælpsmodtagere leve på sultegrænsen?

Især i en krisetid som denne er det jo super svært at hjælpe sig selv til et nyt job, uanset hvor gerne man så end vil...
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Men hvad er så rimeligt - offentlig forsørgelse

Post by BeritH »

smukke-ped wrote:En enlig mor med 4 børn, hvorfor skal hun ikke have mulighed for at give hendes børn gode oplevelser, ferie og andet....det er vel ikke meningen at børnene skal mangle og leve i armod, blot fordi mor er arbejdsløs eller har andre problemer.


Jo for satan da Ped - kan du ikke forstå det?

Ellers bare læs kommentarerne fra nationen! på DF-Nyt (EB). Så kan du - og de enlige fandeme lære det. Bøj dig i respekt når de lærde fra nationen! udtaler sig.

Gud ved hvad en krydstabulering på IQ og avis-valg ville vise?

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Men hvad er så rimeligt - offentlig forsørgelse

Post by annetteB »

Gud ved hvad en krydstabulering på IQ og avis-valg ville vise?



Man har sine anelser...
-poogift
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Men hvad er så rimeligt - offentlig forsørgelse

Post by Frieser9460 »

Tjah, Ped, det er jo som ordsproget siger: "Når krybben er tom, bides hestene!"

Det er vel bare det, som er ved at ske i vores samfund?? Der er for lidt penge, og lige pludselig går folk meget mere op i dit og mit, og pludselig ender vi ud i milimeterdemokrati, hvor folk på overførselsindkomst mere eller mindre per definition stemples som samfundsnassere og dovendidriker på stribe...

Det er trist... rigtig trist... :ked:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: Men hvad er så rimeligt - offentlig forsørgelse

Post by LoneR »

Bare selve det, at stille spørgsmål ikke er at betragte som hetz - for så er det jo helt galt.
Hvis ikke vi i offentligt kan tillade os at spekulere, drøfte, være kritiske, være undrende, så er det jo et samfund fuld af uudtalt knægtelse af ytringsfriheden. Og der Er stor berøringsangst for netop at tale om offentlig forsørgelse.
Jeg ved godt hvad man får i kontanthjælp, det kan enhver jo forvisse sig om blot ved søgninger på nettet, ligeledes omkring tilskud til bolig og børn. Så ingen behøver jo befinde sig i uvidenhed omkring dette.
Alle der svarer her i tråden synes, at mene at der hetzes mod kontanthjælpsmodtagere, og at de måske endda får for lidt. Men hvorfor sker det? Hvorfor opstår der en form for hetz?
Kan det tænkes at det er en reaktion mod mange års overforbrug, og mange mennesker, der ikke har ydet det de kunne, men mere det de ville? Og at dette rammer andre, som ufrivilligt befinder sig i en situation, hvor de ikke kan rejse sig alene?
Mener I at alle helt uforskyldt og helt ufrivilligt befinder sig på kontanthjælp, og hvis ikke, hvordan kan vi så rydde op i det?
jeg tror ikke på, at vi kan finde på nogle former for quick-fixes, men jeg er overbevist om, at vi må ændre mentalitet, hvis vi skal komme videre. Og det er en lang proces.
Jeg tror på, at vi må ændre den holdning at man har ret til ydelser uden at yde til gengæld, og at man "bare" kan modtage offentlige ydelser i en lang årrække.
Jeg tror, at vi skal stille større krav til hinanden, og søge en mere retfærdig fordeling.
Fx kunne man jo konvertere kontanthjælpen til jobs, som vi for længst har afskaffet, og lade folk selv styre hvordan de ville klare sig for lønnen. Jeg mener, at man bør søge arbejdet hvor det er, og at man må ændre sine forhold, hvis ikke man kan klare sig for pengene.
Og måske må man også begynde at tage konsekvenserne af egne valg i en højere grad.
Alle i Dk véd, at hvis man ikke lige kan tage sig sammen, ikke lige får gået i skole, ikke lige gider at videreuddanne sig - ja, så kan man få penge bare for at være til.
Vi skal bruge flere penge på skolerne og på samfunds- og erhvervsvejledning, og på støtte til de elever, som har læringsvanskeligheder.
Jeg mener også, at der skal være konsekvenser, hvis forældre ikke sørger ordentligt for deres børn, ikke sørger for at de kommer i skole, giver dem ordentligt tøj på og ordentlig mad.

Nu snakken er på den der med, at kontanthjælpsmodtageren ikke bare kan søge en anden og billigere bolig, fordi de ikke kan spare op til indskud i en anden lejlighed. Jamen, det er jo derfor man kan søge boligindskudslån i kommunen, men alt andet lige: hvad gør så samme kontanthjælpsmodtager, når ungerne er blevet store, flytter hjemmefra og de stadig sidder med den dyre bolig, men nu ikke kan få boligsikring og børnepenge?
Så er de bare fortabte, eller hvad?
For mange er den slags noget der ligger mægtig langt ude i fremtiden - ok mand, der er lææææænge til ungerne fylder 18 - men det sker jo, en dag.

Og så er der også en forvrøvlet tilgang til det med kontanthjælpsmodtagerene. de er altid, i folkemunde, stakkels mennesker, der har mistet deres job uden egen skyld, og derfor står til at miste alt.
Sådan er det jo ikke for alle. Nogle har sgu aldrig haft et job, eller gjort tiltag i retning af at få et, eller i retning af at forbedre egne muligheder.
Andre har fravalgt at betale a-kasse, andre igen vil ikke flytte for at få nyt job.
Herregud - for få år siden havde vi ikke nogen krise, men manglede faktisk faglært arbejdskraft, det er jo ikke samtlige på offentlig forsørgelse der har deltaget i festen omkring at jobbe.
Nå, men hvis x har været i arbejde i 20 år og nu er 45 år, og bliver arbejdsløs og kommer ud i denne tilstand, hvor der ikke er udsigt til job, og understøttelsen er løbet ud. X har et hus på 250m2 et dyrt kvarter i Silkeborg, eller Holbæk eller sådan et sted og modtager nu kontanthjælp. Ville det så være rimeligt og solidarisk, hvis vedkommende fik ekstra tilskud til terminerne, så x kan beholde sit hus, de næste 22 år indtil folkepensionen nås?

Til oplysning: man har ret til 1 måneds ferie, når man har været på kontanthjælp i 12 sammenhængende måneder. Og så må man da selv bestemme, om man vil tage til Mallorca eller Silkeborgsøerne.
Man må også gerne eje en bil, men den må max have en værdi af 15.000, ellers skal man sælge den og leve af pengene, før man kan få kontanthjælp. Man må også gerne have lidt penge i banken, 10.000 tror jeg det er - mere end det, så skal man leve af pengene før man kan få kontanthjælp.
.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Men hvad er så rimeligt - offentlig forsørgelse

Post by annetteB »

Fx kunne man jo konvertere kontanthjælpen til jobs, som vi for længst har afskaffet, og lade folk selv styre hvordan de ville klare sig for lønnen. Jeg mener, at man bør søge arbejdet hvor det er, og at man må ændre sine forhold, hvis ikke man kan klare sig for pengene.


Det synes jeg for så vidt ville være en fremragende ide!
Vel at mærke, at konvertere KH til RIGTIGE jobs med RIGTIG løn - og ikke som det fungerer nu: kontanthjælpsmodtagere, der fungerer som løntrykkere i "aktivering" og "jobpraktik" og hvad det nu ellers kan hedde.
Der er jo masser af arbejde i DK som ikke bliver gjort, alene af den grund at det ikke betragtes som profitskabende, men som ikke desto mindre stadig burde gøres og kunne give masser af arbejdspladser.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Re: Men hvad er så rimeligt - offentlig forsørgelse

Post by Anja »

Jeg elsker den med at man jo bare kan rejse efter jobbet, lige rykke familien op med rode.

Jeg ville elske at se en virksomhed i fx Ålborg fortælle deres medarbejdere at huslejen er billigere i Aabenraa, derfor flytter firmaet om 3 måneder, alle er garanteret deres job og kan bare følge med :hhansen:
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Men hvad er så rimeligt - offentlig forsørgelse

Post by annetteB »

Jeg elsker den med at man jo bare kan rejse efter jobbet, lige rykke familien op med rode.


Jeg elsker den osse. Kan lige se, hvor NEMT det må være at få råd til indskud til en ny lejlighed, når man i forvejen hænger med røven i vandskorpen rent økonomisk.
Eller endnu bedre: sidder med et hus, som ikke kan sælges.

Jeg ville da elske at kunne flytte til noget billigere, men med den indtægt jeg har, så er tanken om at jeg skulle kunne rejse omkring 50.000 til nyt indskud, maling og istandsættelse af det fraflyttede og flytning til den ny bolig, da fuldstændig hen i vejret.
Og jeg arbejder endda 10 måneder om året - så jeg kan lige forestille mig hvor "nemt" det må være for en familie på dagpenge eller bistand

(forresten: hvis kun den ene part i et par er arbejdsløs - skal de så alligevel flytte, for at den anden part kan få arbejde, selvom det så betyder at den arbejdede part mister SIT job?? Eller skal de bare lade sig skille - og huske på IKKE at købe ind sammen, låne bil hos hinanden eller i det hele taget være hinanden behjælpelige i det daglige efter de er flyttet fra hinanden??)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Men hvad er så rimeligt - offentlig forsørgelse

Post by BeritH »

Ja jeg kan jo også konstatere at jeg er en ren slendrian.

Jeg vil nemlig ikke flytte til Sverige efter mit job, og jeg vil heller ikke pendle 9 timer om dagen for at blive boende i Danmark og beholde mit job.

Dernæst har jeg forsikret mig på en måde, at jeg ikke i de første 12 måneder af min ledighedsperiode (såfremt den når at opstå) behøver at tage et hvilket som helst job, faktisk kan jeg være nogenlunde kræsen.

At jeg så i de sidste 2 1/2 år har arbejdet i snit vel 50 timer om ugen samtidig med at jeg har brugt 3 timer dagligt på transport til og fra arbejde tæller ikke i den sammenhæng. Jeg er stadig en kræsen dovendidrik.

Men hvor mange af dem der mener at man "bare kan flytte" efter jobbet med eller uden familie, eller man ikke skal være så kræsen med transporten og arbejdstiden, hvor mange af dem ville selv gøre det? Hvor mange ville flytte, bruge 3-4 timer på daglig transport, overarbejde uden kompensation?? Sådan helt ærligt??

Det som jeg har set de sidste 5 år er, at folk i job arbejder mere og mere uden kompensation, for de tør ikke bede om det af skræk for at miste deres job, og det holder så en masse uden for job og slører behovet for medarbejdere.

Eksempelvis har vi outsourcet nogle af vores opgaver til Rumænien og Indien, og det kan godt være at de får en lavere løn, men de bruger også dobbelt så mange ressourcer på det samme arbejde. Faktisk ville vi stadig kunne udføre opgaverne i Danmark for samme pris, så ER lønnen for høj i Danmark, som visse erhvervsinstitutioner påstår??

Nå men det korte af det lange er, at det er SÅ let at mene at "andre kan bare.............." spørgsmålet er bare, hvordan situationen ser ud, når man selv bliver ramt, er det så også "bare"........??

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: Men hvad er så rimeligt - offentlig forsørgelse

Post by LoneR »

Jamen det er jo den slags, der standser enhver udvikling - "ej, altså det kan vi ikke, det er besværligt, uretfærdigt, urimeligt, tarveligt osv osv og blablabla"
Hvis man bor på Lolland og der er job i København, så må man sgu da rejse efter det. Hvis man bor i Silkeborg og der er job i Holbæk så må man jo overveje situationen og afveje sine beslutninger efter forholdene - så ikke alle kan "rejse efter jobbet", men nogen kan. Mange kan.
Hvis man er samlevende med en person der tjener mere end 20.000 om måneden, så kan man alligevel ikke få kontanthjælp, så der kan man jo enten vælge at sidde helt stille i rigtig lang tid, eller finde ud af om man kan rejse efter jobbet.
For det er jo soleklart, at hvis man siger den slags, så indebærer det ALTID, at jobbet er mindst en dagsrejse væk.
Hvis man er to på hjælp så er det sgu da bare at rive teltpløkkerne op, hvis jobbet vinker forude - så kan det være, at kun den ene får et job, men igen: hvis man tjener mere end 20.000 osv.
Hvis man på forhånd har besluttet, at man skal bruge 50.000 på at flytte, ja så er det sgu svært. Gad vide hvorfor helvede jeg aldrig har måttet finde 50.000 for at flytte - og jeg er ellers ret nomadeagtig, jeg har satme flyttet (altfor) meget.
Fleksibilitet - det skaber forandringsparate mennesker, prøv lidt at det, har man lyst til AT sige til verden.
Man kan jo fx BYTTE sin lejlighed i boligselskabet til en billigere.
Og så kan man jo altså osse prøve at låne hos kommunen.
Eller man kan osse sidde helt stille i rigtig lang tid og lytte til at græsset gror.

ja, det er nemt at sige - men mon ikke jeg har prøvet de fleste varianter af ting der kunne være "synd" og hæmmende og al det der? Hvis ikek jeg vidste, at man kunne, så ville jeg sgu da ikke sige det!
Post Reply